کد خبر: 126337
|
۱۳۹۵/۰۲/۲۵ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

زمانی نیا: اگر برجام نبود یک سال و نیم پیش صادرات به صفر می رسید

معاون بین الملل وزارت نفت معتقد است که اگر مذاکرات هسته‌ای و برجام نبود یک سال و نیم پیش صادرات نفت ایران به صفر می‌رسید.

زمانی نیا: اگر برجام نبود یک سال و نیم پیش صادرات به صفر می رسید
کد خبر: 126337
|
۱۳۹۵/۰۲/۲۵ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین-امیرحسین زمانی نیا معاون بین الملل وزارت نفت در گفت وگویی با اشاره به وضعیت نفت در پسابرجام اظهارداشت: اکنون می‌توانیم طلب‌های خود از کره جنوبی را به صورت یورو دریافت کنیم و یا در انگلستان از زمان قبل توسط شرکت نیکو در میدان گازی روهام سرمایه گذاری داشته‌ایم که در چند سال اخیر بدلیل تحریم‌ها درآمدهای طرف ایرانی به یک حساب واریز و در آنجا بلوکه می‌شد با اجرای برجام این مبالغ در حال بازگشت به کشور است. همچنین پس از برجام طلب‌های ما از یونان، عمان، هند، کره جنوبی و سایر کشور‌ها در حال وصول است. اهم این مصاحبه را در ادامه می خوانید.


  • اگر مذاکرات هسته‌ای و برجام نبود یک سال و نیم پیش صادرات نفت ایران به صفر می‌رسید. مذاکرات ژنو باعث شد که مسیر فروش نفت مسدود نشود و در سطح یک میلیون بشکه باقی بماند. پس از برجام صادرات نفت به بیش از دوبرابر افزایش یافته است. این یک دستاورد بزرگ برجام است.
  • در حال حاضر مبادلات بانکی میان ما با بانک‌های خارجی برقرار و سیصد و پنجاه کارگزاری ایجاد شده است. البته استانداردهای بانکی ما به دلیل تحریم‌ها عقب‌تر از استاندارد‌های بین المللی است که این مشکل نیز بزودی رفع خواهد شد. به نظر من مبادلات مالی -بانکی در حال حاضر مشکل عمده نیست. در صنعت نفت ما بیش از دو میلیارد دلار از شرکت شل طلبکار بودیم و توانستیم طلب خود را وصول کنیم. از این رومی توان گفت: تا امروز ملموس ترین دستاوردهای برجام در حوزه مهم نفت و انرژی است.
  • شرکت های آمریکایی از طریق شرکت های subsidiary (تابعه) خود می توانند در بخش نفت ما حضور پیدا کنند. شرکت GE که خود یک شرکت آمریکایی است علاقمند به سرمایه گذاری در بخش نفت ما است.
  • در بخش پتروشیمی امکان سرمایه گذاری بسیار بالاست. به گونه‌ای که با توجه به روشن بودن پروژه‌ها، در این بخش ظرفیت جذب هشت تا ده میلیارد دلار سرمایه در سال وجود دارد. یعنی هشتاد میلیارد دلار در ۱۰ سال که این خود رقم قابل توجهی است. بازدهی این پروژه‌های پتروشیمی بعضاً تا بیست و پنج درصد ارزیابی شده است. در حال حاضر در هیچ جای دنیا چنین نرخ سودی نداریم.
  • ببینید شرایط سیاسی و مسئله امنیت نیز در جذب سرمایه بسیار موثر است. فرمایش مقام معظم رهبری در مورد مسئله امنیت کشور بسیار مهم بود. آنچه در بیانات ایشان بازتاب داشت مقایسه کشورمان با سایر کشورهای منطقه بود. امنیت سرمایه گذاری خارجی متاثر از مولفه‌های سیاسی است. ساختار سیاسی ما در مقایسه با سایر کشور‌های منطقه امن و پایدار است و محیط سیاسی ما مبتنی بر اصول دموکراتیک است.
  • اصولا همه تلاش‌ها برای توافق هسته‌ای و برجام، به منظور برداشتن تحریم‌ها از روی صنعت نفت و نظام بانکی بود. ما نفت می‌فروشیم و پول آن را به بانک مرکزی می‌دهیم. لذا اینکه بگویم تولید نفت را نباید افزایش داد یعنی نادیده گرفتن همه تلاش‌های دیپلماتیک و دستاورد‌های برجام و قرار گرفتن در تحریم خودخواسته.

  • متاسفانه در چند دهه اخیر صنعت نفت دچار بحران‌ها ومشکلات روزمره بوده است. بخشی از این مشکلات به دنبال مسائل سیاسی وضع تحریم‌های یک جانبه آمریکا بوجود آمد و در دوره تحریم‌های هسته‌ای تشدید شد. در این شرایط صنعت نفت هر روز با بحران‌هایی مواجه بوده است که حیات آن را به خطر می‌انداخت. با این توصیف باید گفت این صنعت و کارکنان خدوم آن بسیار موفق بوده‌اند که توانسته‌اند در شرایط تحریم و فقدان سرمایه گذاری روی پای خود ایستاده و هم اکنون سه میلیون بشکه در روز تولید داشته باشند. متاسفانه این زحمات، خلاقیت‌ها و فداکاری‌ها در منظر افکار عمومی کمتر به رسمیت شناخته و کمتر بدان پرداخته شده است.صنعت نفت هر روز با بحران هایی مواجه بوده است که حیات آن را به خطر می انداخت. با این اوصاف کارکنان این صنعت بسیار موفق بوده اند که توانستند در شرایط تحریم روی پای خود بایستند.

  • به دلیل اینکه آن تحریم می توانست بر روی برجام موثر باشد دولت آمریکا به بازرگانان و تجاری که می خواهند به ایران سفر کنند چند روز پیش از سفر آنها به ایران، ویزای 10ساله ورود به آمریکا می دهد.
منبع: امید هسته ای ایرانیان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها