کد خبر: 126344
|
۱۳۹۵/۰۲/۲۵ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت و گو با اعتمادآنلاین:

شکایت در دادگاههای ایران برای اخذ 50 میلیارد دلار غرامت از آمریکا

مجلس از موضوع سرمایه گذاری که منجر به توقیف دو میلیارد دلار شده است، بی اطلاع بود/شکایت یک آمریکایی علیه ایران در دادگاههای آمریکایی قابل قبول نیست/شکایت ایران برای اخذ غرامت 50 میلیارد دلاری از آمریکا/امریکایی ها می خواهند این قاعده را ایجاد کنند که رای دادگاههای خودشان را ملاک قرار دهند و پولهای ما هر جا که باشد توقیف کنند/در دوره احمدی نژاد اوراق که در دولت اصلاحات خریداری شده بود،تمدید شد/احمدی نژاد فرد تمدید کننده اوراق قرضه را برکنار کرد

شکایت در دادگاههای  ایران برای اخذ 50 میلیارد دلار غرامت از آمریکا
کد خبر: 126344
|
۱۳۹۵/۰۲/۲۵ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین- دو فوریت طرح الزام دولت به پیگیری جبران خسارات ناشی از اقدامات و جنایات آمریکا علیه ایران و اتباع ایرانی امروز در مجلس به تصویب رسید. اما ماجرا از آنجایی آغاز شد که بیش از دو میلیارد دلار از دارایی‌های کشورمان با حکم دیوان عالی آمریکا به بهانه مشارکت ایران در انفجار پایگاه تفنگداران دریایی آن کشور در بیروت، توقیف شد. اقدامی که رییس کل بانک مرکزی آن را حاصل سهل انگاری دولت قبل می داند و حال نمایندگان مجلس به منظور مقابله و راهی برای بازپس گیری آن دومیلیارد طرحی را در ۱۱ بند با قید دو فوریت برای دریافت غرامت و خسارت از امریکا تهیه و تدوین کرده‌اند.
این درحالیست که از همان ابتدا دولت و وزارت خارجه پیگیری این مسئله در دستور کار قراردادند، رئیس جمهوری هم هفته گذشته با اعلام پیگیری این موضوع در یک کمیته ویژه، از انتشار گزارش های این کمیته در روزهای آینده خبر داد.

در همین خصوص حسین بخشایش نماینده اردستان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت و گو با اعتماد آنلاین با اشاره به طرح گرفتن غرامت از آمریکا، گفت: در دادگاه های آمریکا تاکنون ادعای 90 میلیارد دلار غرامت از ایران مطرح شده است. هر امریکایی که در لبنان مجروح شده هم به دادگاه رفته و شکایت کرده است.

وی ادامه داد:البته در این بین ما هم بیکار ننشستیم و عده زیادی رفته اند و در دادگاههایمان از امریکایی ها شکایت کرده اند. تاکنون غرامت ایران از آمریکا در دادگاههای کشورمان به 50 میلیارد دلار رسیده است. در این خصوص ما و امریکا در بستری از فراز و فرود و چالش هستیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه "ایران باید برای دریافت غرامت از آمریکا به دادگاههای بین المللی شکایت کند"، تاکید کرد: بالاخره ایران زیر سلطه آمریکایی ها بوده و سپس در ایران انقلاب شد و با استکبار جنگیدیم و آنها ناراحت هستند. آمریکایی ها از هر راهی می خواهند ضربه شستی به ایران نشان دهند. طرح اخذ غرامت به این دلیل است که ما هم در دادگاههای بین المللی شکایت کنیم.

بخشایش افزود: ما در دادگاه های بین المللی هم پرونده ای برای شکایت علیه آمریکا داریم و بعد از ماجرای لانه جاسوسی که ایران جاسوس ها را گرفت، آنها شروع به شکایت کردند؛ ما هم شکایت کردیم و تاکنون نیز چندسری دادگاه تشکیل شده است.

بخشایش با تاکید بر اینکه شکایت یک آمریکایی علیه ایران در دادگاههای آمریکایی قابل قبول نیست، گفت: هم ایران و هم آمریکا در دادگاههای بین المللی لاهه وکیل دارند و پرونده ها یکی پس از دیگر در حال رسیدگی است. اما آمریکا خلاف قاعده رفتار کرده و رای دادگاه داخلی کشورش را اجرا می کند. شکایت یک امریکایی در دادگاه امریکایی علیه ایران، مقبول نیست همانطور که شکایت یک ایرانی علیه امریکایی ها در دادگاه ایران قابل قبول نیست.

وی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه امریکایی ها می خواهند این قاعده را ایجاد کنند که رای دادگاههای خودشان را ملاک قرار دهند و پولهای ما هر جا که باشد توقیف کنند. این کار اشتباه است و اگر آمریکایی ها خیلی زور گفتند ما هم می توانیم اقداماتی این چنینی انجام دهیم. برای مثال سپاه کشتی های آمریکایی که از خلیج فارس عبور می کنند را توقیف کند و به ازای غرامتمان آنها را بر داریم. این امر نمی تواند مثمر ثمر باشد و اگر شکایتی وجود دارد باید در دادگاههای بین المللی و مستقل مطرح شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در خصوص پیگیری غرامت ایران از آمریکا، اظهارداشت: 50 میلیارد دلار غرامتی که ما از آمریکایی ها می خواهیم، را در دادگاههای ایران مطرح شده البته امریکایی هم در داخل کشورشان شکایاتی علیه ایران برای درخواست غرامت دارند. این غرامت ها داده نمی شود مگر اینکه به دادگاههای بین المللی شکایت کنیم.

بخشایش افزود: در مورد بازپس گیری 2 میلیارد دلار مصادره شده توسط آمریکایی ها نیز باید در دادگاههای بین المللی شکایت کنیم البته راه های دیگری هم برای بازپس گیری این دو میلیارد دلار وجود دارد و یک راه همان مصادره کشتی های امریکایی ها است که از خلیج فارس عبور می کنند.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری غلط که منجر به مصادره 2 میلیارد دلار از سوی آمریکا شد، از سوی دولت اصلاحات بوده است؛ خاطرنشان کرد: آنطور که آقای بهمنی گفتند دو میلیارد دلار در دولت اصلاحات اوراق خریدند و در دولت آقای احمدی نژاد دولت دست به این پول نزد و در دولت آقای روحانی این پول توقیف شد. اینطور که من می دانم و اطلاعاتم می گوید در دولت اصلاحات پولهایی در سفارتخانه هایمان داشتیم و پول نفتی که می فروختیم را در سفارتخانه هایمان دپو می کردیم که از این پول دو میلیارد دلار اوراق قرضه خریدیم.

این نماینده مجلس یادآورشد: در دوره آقای احمدی نژاد این اوراق تمدید شد چرا که اوراق قرضه چهار سال به چهار سال تمدید می شود و ظاهرا آقای احمدی نژاد آن فردی که چنین اقدامی را انجام داد برکنار کرده اما نتوانست آن پول را برگرداند و در این دولت آن پول توقیف شده است.

بخشایش در خصوص برخورد با خاطیان سرمایه گذاری نادرست، گفت: دعوا،دعوای نظام بین المللی است دعوای زور امریکا بر ما است. فرض کنید کشتی ما در ابهای اقیانوس حرکت می کند امریکا آن را توقیف کند مگر روحانی تقصیر دارد، مگر احمدی نژاد تقصیر دارد، مگر آقای خاتمی تقصیر دارد، این امر به دلیل زوری است که آنها دارند و قاعده ها را زیر پا می گذارد.

وی در پاسخ به اینکه چرا مجلس وقت واکنش و گوشزدی در مورد سرمایه گذاری دو میلیاردی نداشته است؟ اظهارداشت: مجلس از موضوع سرمایه گذاری که منجر به توقیف دو میلیارد دلار شده است، بی اطلاع بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها