کد خبر: 126455
|
۱۳۹۵/۰۲/۲۷ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

نوبخت مطرح کرد:

به بازگشایی سفارت کانادا نگاه مثبت داریم/رییس جمهور از لغو کنسرت‌ها‌ ناراضی است

دولت موافق دونرخی شدن قیمت بنزین نیست و معتقد است دونرخی شدن قیمت بنزین فسادآور است/ نسبت به بازگشایی سفارت کانادا نگاه مثبت داریم/دولت هیچ موضع جانبدارانه برای کاندیداهای ریاست مجلس ندارد/ پیامک حقوق بازنشستگان نیروهای مسلح نادرست بوده و قابل پیگرد قانونی است/باید به موضع آقای هاشمی رفسنجانی درباره دیدار فائزه احترام گذاشت/ دولت برنامه ای برای تغییر وزرا و استانداران در دستور کار ندارد

به بازگشایی سفارت کانادا نگاه مثبت داریم/رییس جمهور از لغو کنسرت‌ها‌ ناراضی است
کد خبر: 126455
|
۱۳۹۵/۰۲/۲۷ ۲۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین- صبح امروز محمدباقر نوبخت، در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص برخی از مسائل مهم در حوزه داخلی ودیپلماسی سخن گفت.فیش حقویق مدیران بیمه، موضع آیت الله هاشمی در خصوص فائزه هاشمی،حج،اموال ایران در آمریکا و ... توضیحاتی رائه داد.سخنگوی دولت از پیگیری های دولت برای استیفای حقوق ملت ایران که منجر به صدور ده ها میلیارد دلار رای دادگاه علیه آمریکا شده است،‌ خبر داد و ‌گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی می خواستند با طرح دو فوریتی، حسن ختامی به کار خود بدهند.

محمد باقر نوبخت در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به پرسشی درباره طرح مجلس شورای اسلامی مبنی بر الزام دولت به پیگیری خسارت های وارده به ملت ایران در طول سال های مختلف توسط آمریکا، این مطلب را بیان کرد.

وی افزود: درباره این طرح که با انگیزه های ملی و صیانت از منابع ملت ایران انجام شده باید بگویم با توجه به مصوبات شورای عالی امنیت ملی، این اقدامات انجام شده است و اکنون هم ده ها میلیارد دلار حکم دادگاه های ایران علیه طرف های آمریکایی صادر شده و در حال انجام است.

سخنگوی دولت ادامه داد: اگر این طرح در مجلس هم تصویب نمی شد، هیچ مانعی برای پیگیری ما در دادگاه های جمهوری اسلامی ایران در این خصوص وجود ندارد. ضمن تشکر از نمایندگان مجلس که خواستند حسن ختامی به کار خود دهند، این اقدام از پیش در دستور کار دولت است و ما در حال انجام آن هستیم.

وی ادامه داد: در بیانیه ای که دیروز از سوی کارگروه ویژه صیانت از اموال جمهوری اسلامی ایران صادر شد به تفصیل توضیح داده شده که با چه ساز وکاری می توانیم نسبت به استیفای حقوق خود اقدام کنیم.

سخنگوی دولت در مورد بازگشایی سفارت کانادا نیز گفت: دولت کانادا آماده بازگشایی سفارت خود است، آنها این تصمیم دولت قبل خود در مورد ایران را نکوهش کردند و می خواهند سفارت خود را بازگشایی کنند.
نوبخت افزود: ما نیز با توجه به اینکه در چارچوب منافع و مصالح ملی از گسترش ارتباط با دنیا استقبال می کنیم، نگاه مثبت به این موضوع داریم.

نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در مورد موضع دولت در قبال تعیین رییس مجلس دهم گفت: باتوجه به اصل تفکیک قوا، شرایط قوه مقننه و نمایندگان مجلس؛ دولت هیچ موضع جانبدارانه‌ای برای نامزدهای ریاست مجلس ندارد. این مربوط به تشخیص و تسلیم نمایندگان مجلس می‌شود.

سخنگوی دولت در مورد حج تمتع امسال نیز گفت: تلاش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان حج و زیارت این بود که بتوانیم با شرایطی که در شان زائران ایرانی است، زمینه‌ها را دولت عربستان فراهم کند که متاسفانه تاکنون این شرایط را فراهم نکرده است.

نوبخت در مورد اعلام دستگیری یکی از عوامل انفجار دفتر نخست وزیری که چرا از سوی وزارت اطلاعات اطلاع‌رسانی نشده است؟ گفت: در ارتباط با این موضوع وزارت اطلاعات چقدر فعال بوده؛ قطعا طبق وظایف و ماموریت‌های سازمانی خود نقش داشته است اما گاهی تقسیم ماموریت انجام می‌شود و یکی از دستگاه‌ها به‌عنوان مثال ناجا یا وزارت کشور آن را اعلام می‌کند. اجازه دهید گزارش نهایی اعلام شود.


وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد لغو مجوز کنسرت‌ها در شهرهای مختلف، به سخنرانی‌های رئیس جمهور و تأکید او بر نارضایتی از چنین رفتارهایی اشاره کرد و گفت: رئیس جمهور در برخی سخنرانی‌های خود به صراحت مراتب نارضایتی خود را از لغو مجوزهای قانونی کنسرت‌ها بیان کرده‌اند. سخنگوی دولت افزود: انتظار داریم در خصوص کنسرت‌هایی که با مجوز انجام می‌شود، شاهد لغو آنها نباشیم چرا که آثار اجتماعی و فرهنگی سویی دارند. وی با اشاره به اینکه گاهی لغو مجوز کنسرت‌ها در مورد هنرمندانی مثل استاد ناظری که شخصیت هنری برجسته کشور هستند، اتفاق می‌افتد، گفت: اصالت و متانت برنامه‌های استاد ناظری برای همه روشن است و قطعاً مواضع رئیس جمهور در این موارد قابل تسری به همه کنسرت‌هایی است که مجوز دارند.

در ادامه گزیده ای از صحبت های نوبخت در ادامه می آید:

*در راستای احقاق حقوق ملت ایران از همه ظرفیت‌های حقوقی و سیاسی در زمان مناسب استفاده خواهیم کرد.

*در بیانیه‌ای که از سوی کارگروه صیانت از اموال ارزی جمهوری اسلامی ایران صادر شده است روشن شده که با چه سازوکاری می‌توانیم نسبت به استیفای 1 میلیارد و 750 میلیون دلاری که به پرونده دو میلیون دلاری معروف شده است، اقدام کنیم.

*از نظر میزان تولید گندم در وضعی هستیم که در سال جاری نیاز به واردات نداشته باشیم و گرچه مابه‌التفاوت قیمت خرید دولت با قیمت وارداتی قابل توجه است اما دولت ترجیح دارد گندم در داخل تولید شود و در حال حاضر نیز میزان ذخایر استراتژیک مردم حدود 5 تا 6 میلیون است.

*دولت کانادا نسبت به تصمیم دولت قبلی خود در مورد ایران موضع‌گیری کرده و آن را نادرست دانسته و این نشان از تفاوت نگاه‌ها دارد و ما نیز با عنایت به اینکه در چارچوب منافع ملی از گسترش با ارتباط با دنیا استقبال می کنیم با حفظ شاخص‌های سیاست‌های کلی در روابط خارجی به این مسأله نگاه مثبت داریم.

*همه تلاش وزارت ارشاد و سازمان حج بر این بود تا بتوانیم با کیفیتی که در شأن همه زائران و زائران ایرانی است، دولت عربستان شرایط حج را فراهم کند که متأسفانه تا به حال این اتفاق نیفتاده است.

*وزارت اطلاعات قطعاً در این وظایف اداری و مأموریت‌های سازمانی دارد. البته گاهی تقسیم مأموریت‌هایی نیز وجود دارد و توسط یک دستگاه مثلاً وزارت کشور یا ناجا بیان می‌شود که در این زمینه ان‌شاءالله گزارش نهایی در روزهای آینده اعلام خواهد شد.

*با توجه به اصل تفکیک قوا و شرایط قوه مقننه و نمایندگان مجلس دولت هیچ موضع جانبدارانه‌ای برای کاندیداهای موجود ندارد و این مسأله مربوط به تصمیم نمایندگان است و اگر برخی وزرا اظهارنظری کرده‌اند ربطی به دولت ندارد و موضع دولت روشن است.

*موضوع عدم پرداخت حقوق اردیبهشت‌ماه بازنشستگان نیروهای مسلح حرفی بی‌ربط است. مگر ما می‌توانیم حقوق بازنشستگان را پرداخت نکنیم؟ این پرداخت توسط صندوق بازنشستگی کشوری انجام می‌شود. البته با توجه به اینکه بودجه 95 به ما ابلاغ نشده است افزایش حقوق سال 95 در این ماه هم اعمال نخواهد شد.

*معمولاً‌ بعد از هر رخداد سیاسی مثل انتخابات این شایعات مطرح می‌شود اما دولت هیچ برنامه‌ای جهت تغییر استانداران و وزرا ندارد.

*در مورد وضعیت مینو خالقی بهتر است کمی صبر کنید.

*در مورد دیدار فائزه هاشمی با جمعی از سران فرقه بهائیت، در این خصوص آیت‌الله هاشمی مواضع شایسته‌ای داشته‌اند و این کار را نکوهش کرده‌اند که به نظرم به این نظر احترام بگذاریم.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها