کد خبر: 126732
|
۱۳۹۵/۰۳/۰۴ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

آیت الله مکارم شیرازی:

نباید در شهرسازی غرق در غرب شویم

این مرجع تقلید گفت: بعضی ها فکر می کنند تغییر سنت ایرانی و اسلامی به غربی و تقلید از سنت غرب دلیل بر شخصیت است.

نباید در شهرسازی غرق در غرب شویم
کد خبر: 126732
|
۱۳۹۵/۰۳/۰۴ ۲۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین - آیت الله مکارم شیرازی امروز ( 5 خرداد ماه ) در دیدار دکتر چمران رئیس و چند تن از اعضای شورای شهر تهران در مدرسه امام سجاد(ع) قم، گفت: ساخت و سازهای مزاحم مسئله مهمی است که باید برای این مسئله برنامه ریزی کرد تا این ساخت و سازها مزاحت برای مردم ایجاد نکند. او در صحبت هایش گفته است: نباید ساخت وسازها شکل وشمایل غربی پیدا کند، وقتی در لندن آجر روی آجر می خواهند بگذارند از شهرداری اجازه می گیرند؛ چون تاکیدبر رعایت سنت در شهر سازی دارند، ما نباید در شهر سازی غرق در غرب شویم و از سنت ایرانی اسلامی خود فراموش کنیم.


گزیده ای از صحبت های این مرجع تقلید در ادامه می آید:

با بیان این که شورا در اسلام جایگاه مهمی دارد بیان داشتند: اسلام اهمیت مهمی به شورا داده و مراد از« وَ اَمرُهُم شُوری بَینَهُم »در قرآن یعنی اینکه باید در همه کارها مشورت کرد و حتی قرآن می فرماید، والدین هم باید در گرفتن شیر از فرزند با هم مشورت کنند.

* باید مردم را با فرهنگ شورای شهر آشنا کرد و گفت خدمات شهر با هزینه مردم صورت می گیرد تا جامعه از هر حیث آباد شود.

*موضوع دیگری که باید بگویم توجه به فرهنگ سازی مانند ساخت ساخت مساجد است، باید قبل از اجرای نقشه شهرک به این مسائل اهمیت داده شود و نباید از این مسئله غفلت کرد؛ ولی متاسفانه کوتاهی هایی در این زمینه صورت گرفته و غفلت هایی شده است؛ بعضی ها شهرک می سازند بعد می آیند برای ساخت مسجد و مدرسه کمک می گیرند.

*وقتی پول براساس ساخت پارکینگ گرفته می شود، برای ساخت همان هزینه شود و حتی بعضی ها اول مجوز ساخت پارکینگ را می گیرند و بعد به عنوان سالن اجتماعات از آن استفاده می کنند. باید به این مسائل نظارت جدی تری شود.

*بعضی ها فکر می کنند تغییر سنت ایرانی و اسلامی به غربی و تقلید از سنت غرب دلیل بر شخصیت است.

*شورا نباید گرفتار مسئله جناحی و باند بازی شود، باید مستقل عمل کند، چون هدف جناح ها این است که جناح دیگری را از صحنه خارج کند، دیگر زمانی برای خدمت رسانی نمی ماند.

*کارهایی که می کنید به گوش مردم برسانید تا مردم فکر نکنند پولهایی که از آنها برای خدمت به شهر گرفته می شود در جای دیگرهزینه می شود.

*کاری که شهرداری تهران می کند و دیگر شهرداری ها در کشور باید توجه کنند، اهمیت دادن به مسئله فرهنگ و مراکز فرهنگی است، باید برای احیاء دین و مسجد هزینه کرد؛ اگر مراکز دینی درست باشد امنیت و آرامش درست خواهد بود و اگر مردم از ارزشها فاصله بگیرند امنیت هم از بین خواهد رفت.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها