کد خبر: 127754
|
۱۳۹۵/۰۳/۲۸ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

هاشمی: خدمات رایگان بهداشتی به سه میلیون افغان بار سنگینی به کشور تحمیل می کند

وزیر بهداشت گفت: باید بپذیریم که در ایران، سه میلیون مهمان افغان داریم که بیش از سه دهه است که از آنان میزبانی می کنیم و سازمان ملل و سازمان های حقوق بشری در این مورد کمکی مناسبی به ایران نداشته اند.

هاشمی: خدمات رایگان بهداشتی به سه میلیون افغان بار سنگینی به کشور تحمیل می کند
کد خبر: 127754
|
۱۳۹۵/۰۳/۲۸ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: خدمات رایگان بهداشتی به بیش از سه میلیون افغان در ایران بار سنگینی به کشور تحمیل می کند و سازمان های حقوق بشری در این مورد کمک مناسبی به ایران نداشته اند.

سید حسن هاشمی روز شنبه در دیدار «فلیپو گرندی» کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان با او از مشکلات تحمیل شده به علت حضور پناهندگان در ایران برای سیستم نظام سلامت کشور، گلایه کرد.

هاشمی اظهار کرد: باید بپذیریم که در ایران، سه میلیون مهمان افغان داریم که بیش از سه دهه است که از آنان میزبانی می کنیم و سازمان ملل و سازمان های حقوق بشری در این مورد کمکی مناسبی به ایران نداشته اند.

وی افزود: علاقه مند نیستیم که امروز به جنبه های سیاسی این مساله بپردازیم و بگوییم که در افغانستان جنگی تحمیل شده و ناامنی، مردم این کشور را به یک آوارگی بی پایان کشانده است.

وی اضافه کرد: این مساله، امروز در عراق هم وجود دارد و در سوریه، یمن، لیبی و تونس نیز تکرار می شود.

وی ادامه داد: متاسفیم در شرایطی در دنیا زندگی می کنیم که سازمان های بین المللی و حقوق بشری وظیفه خود را در قبال پناهندگان انجام نمی دهند و در این زمینه ناکارآمد هستند و نه تنها به پیشگیری توجه ندارند که به عکس، صاحبان قدرت در پی گسترش نا امنی و افزایش پناهندگی در کشورهای منطقه خاورمیانه هستند.

وزیر بهداشت گفت: در مورد عراق این امیدواری وجود دارد که امنیت، ظرف چند سال آینده حاکم شود و پناهندگان عراقی بتوانند به کشورشان برگردند اما در مورد پناهندگان افغان، امید چندانی به ثبات در آینده نزدیک این کشور نیست به همین علت پناهندگان این کشور چندان تمایلی به بازگشت ندارند.

هاشمی اضافه کرد: از سه میلیون افاغنه مقیم ایران،‌حدود یک میلیون پناهندگان به صورت قانونی در ایران بسر می برند؛ اما کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان حتی برای این پناهندگان قانونی نیز هزینه لازم را برای ارائه خدمات سلامت، آموزش و اشتغال نمی پردازد.

وزیر بهداشت ادامه داد: در مورد 2 میلیون پناهنده غیرقانونی افاغنه نیز به لحاظ انسانی و مذهبی وظایفی داریم و حتی اگر نخواهیم کاری انجام دهیم حتما برای حمایت از سلامت ایرانیان موظفیم خدمات اولیه سلامت را مانند واکسیانسیون و خدمات پیشگیری از بیماری ها انجام دهیم، 30 سال است که این خدمات به صورت رایگان به همه پناهندگان قانونی و غیرقانونی مقیم ایران ارائه می شود و هزینه بسیار سنگینی به کشور تحمیل می کند.

وزیر بهداشت اضافه کرد: ما در ایران شهرهایی داریم که بیش از یک سوم بار بیماری ها و بستری در بیمارستان ها توسط افاغنه ایجاد می شود، یک نمونه آن شهر سراوان در مرز پاکستان است.

هاشمی اضافه کرد: بیش از 98 درصد مردم ایران بیمه اند و هنگام مراجعه به بیمارستان از خدمات حمایتی بیمه برخوردارند اما برای افاغنه مقیم ایران هیچ پوشش بیمه ای وجود ندارد.

هاشمی خاطرنشان کرد: هزینه های درمان بیماران در سه سال گذشته با بازنگری تعرفه های خدمات پزشکی، 2 تا سه برابر افزایش یافته است وباید اعتراف کنیم که شرایط برای ارائه خدمات به افاغنه و افراد فاقد بیمه درمانی مناسب نیست.

وی اضافه کرد: پوشش حمایتی بیمه ای که کمیساریای عالی امور پناهندگان در نظر گرفته است یک دهم هزینه های بیماران را نیز تامین نمی کند و بسیار ناقص است بنابراین برای ارائه خدمات درمانی به بیماران افغان در تنگنا قرار گرفته ایم و اگر بیمارستان ها بخواهند با این شرایط خدمات مناسبی به بیماران افغان ارائه کنند ورشکست می شوند.

طرح دولت برای پوشش بیمه ای افغانه

وزیر بهداشت اضافه کرد: طرحی را با همکاری وزارت کشور و وزارت رفاه برای پوشش بیمه ای افاغنه آماده کرده ایم، شریک مهم دیگر این طرح می تواند کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل باشد و اگر توافق شود حداقل یک میلیون افغان مقیم ایران می توانند از خدمات بیمه ای برخودار شوند.

وزیر بهداشت ادامه داد: بسیاری از این افراد مایلند خودشان نیز بخشی از حق بیمه را پرداخت کنند و می توانیم در صورت توافق ظرف یک ماه آینده این طرح را به سرانجام برسانیم.

فلیپو گرندی، کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان هم در این دیدار با استقبال از پیشنهاد وزیر بهداشت گفت: این پیشنهاد را در سازمان ملل پیگیری می کنیم و امیدوارم بتوانیم منابع لازم را برای حمایت بیمه ای از افاغنه قانونی مقیم ایران داشته باشیم.

فلیپو گرندی قرار است امروز با برخی از وزرای دولت ایران نیز دیدار داشته باشد و پس از سفر به ایران برای پیگیری امور پناهندگان به افغانستان و پاکستان نیز سفر می کند.

*ایرنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها