کد خبر: 129501
|
۱۳۹۵/۰۵/۰۹ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

رئیس سازمان انتقال خون بیان کرد:

خون رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد / می‌توانیم بحران ها را کنترل کنیم

دکتر پورفتح‌الله گفت: همین الان در تعرفه‌ها خون کاملا رایگان است، آن چیزی که به عنوان هزینه در نظر گرفته شده هزینه‌های پروسسینگ و آماده‌سازی فراورده‌های مرتبط با خون است که فقط بخشی از آن را بیمار پرداخت می‌کند. علتش هم این است که ما مشکلی که داریم این است که دولت هیچ‌وقت هزینه‌های دستگاه اجرائی را به طور کامل تقبل نمی‌کند.

خون رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد / می‌توانیم بحران ها را کنترل کنیم
کد خبر: 129501
|
۱۳۹۵/۰۵/۰۹ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین - دکتر پورفتح‌الله رئیس سازمان انتقال خون در گفت و گویی از آمار ٧٥ درصدی هپاتیت B و C و اچ.آی.وی در آزمایش اهدا‌کنندگان باراولی سازمان انتقال خون خبر داده است. او در گفت و گو با روزنامه «شرق» بیان کرده است « ما همین الان ذخیره هفت برابر مصرف روزانه‌مان را در همه پایگاه‌ها داریم؛ بنابراین بحران‌ها را می‌توانیم کنترل کنیم.»

گزیده ای از صحبت های رئیس سازمان انتقال خون در ادامه می آید:

*شاید مهم‌ترین اقدامی که سازمان انجام داده و درحال انجام است، تأکید بر کیفیت اهدای خون و سرمایه‌گذاری روی اهدای خون و تغییر جهت و تمرکز بر افراد اهداکننده خون است.

*درحال‌حاضر خون نقش مهمی در جوامع دارد. اول از همه این مهم بود که دسترسی به خون کافی را مد نظر قرار دهیم و بعد به سلامت بیندیشیم یا اول به خون سالم اهمیت بدهیم؟ ما در سازمان انتقال خون معتقدیم از این موضوع گذر کرده‌ایم. امروز در زمینه کفایت خون مشکل چندانی نداریم. ما ٢٧ واحد اهدای خون به‌ازای هر ‌هزار نفر داریم.

*فرهنگ اهدای خون در کشور ما تقریبا جا افتاده است، اگرچه روش‌هایش روش مناسبی نبود. ما با تهییج افکار عمومی هر وقت که خواستیم توانستیم جذب اهدا‌کننده داشته باشیم؛ بنابراین اکنون باید به سمت سلامت خون پیش برویم، در سلامت خون نقش محوری را اهدا‌کننده دارد؛ برای اینکه شما هیچ‌وقت نمی‌توانید خطر بیماری انتقالی از طریق خون را به صفر برسانید، مگر اینکه اهدا‌کننده صادق باشد، زیرا امکان انجام بسیاری از تست‌ها را در مراکز انتقال خون نداریم. برای نمونه با وجود همه دانش‌ها، ارزش تشخیصی بیماری مالاریا ٧٥ درصد است و تستی که ٢٥ درصد خطا می‌کند نمی‌تواند در غربالگری خون محل اعتماد باشد.

*سه گروه اهدا‌کننده داریم؛ اهدا‌کنندگان مستمر که سالی دو بار خون اهدا می‌کند، اهدا‌کننده باسابقه که سابقه اهدا دارد و به‌طور مرتب مراجعه می‌کند و اهدا‌کنندگان بار اول. الان اهدا‌کنندگان بار اول ما ٢٥ درصد کل اهدا‌کنندگان هستند. در سال ٩٢، ٣/٩٢ درصد از تعداد هپاتیت B از همین ٢٥ درصد آمار اهدا‌کنندگان بار اولی بودند؛ این درباره هپاتیت C ٨٧/٣ بود. این رقم در اهدا‌کنندگان مستمر ما ١/٥ بود. «اچ‌آی‌وی» هم در ٥٥ درصد موارد در بار اول دیده می‌شد و باز این هم جالب است که در اهدا‌کنندگان باسابقه ٨/٣٣ درصد و در اهدا‌کنندگان مستمر ١١ درصد «اچ‌آی‌وی» دیده می‌شود. این آمار نشان می‌دهد ما اگر بخواهیم به خطر صفر انتقال خون برسیم و روی اهدا‌کنندگان مستمر سرمایه‌گذاری کنیم، باید اهدا را به سمت افراد فرهیخته و آگاهی ببریم که نگاه ویژه‌ای به سلامت خون دارند و با فرهنگ اهدای خون آشنا هستند.

*وقتی بحث اهدای خون هیجانی می‌شود، مفهومش این است که ما امروز کمبود خون داریم و به خاطر آن، اهدا‌کننده به ما مراجعه می‌کند. ببینید در منابع علمی بسیار در این باره بحث می‌شود. شما بعد از هر حادثه‌ای حس همبستگی در مردم خواهید داشت و چه بخواهید و چه نخواهید مردم جلوی سازمان انتقال خون صف می‌کشند. در واقعه ١١ سپتامبر کل خونی که مصرف شده چیزی کمتر از صد واحد بوده، اما این هیجان باعث شد مردم صف بکشند و ٤٩٠‌ هزار واحد خون اهدا شد. من این را با اهدای خون هیجانی متفاوت می‌دانم. مردم باید مطمئن باشند اگر بحرانی ایجاد شود، انتقال خون می‌تواند آن را مدیریت کند.

*ما همین الان ذخیره هفت برابر مصرف روزانه‌مان را در همه پایگاه‌ها داریم؛ بنابراین بحران‌ها را می‌توانیم کنترل کنیم. اما آن حس همبستگی بعد از حوادث غیرمترقبه فرصت خوبی برای جذب اهدا‌کننده مستمر است. ما در آینده برنامه‌ریزی می‌کنیم تا از این فرصت‌ها برای ایجاد اهدا‌کننده مستمر استفاده کنیم.

* خون در کشور ما داوطلبانه تهیه می‌شود و رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد. آن چیزی که از بیماران دریافت می‌شود، مربوط به فرایندها و تولیدها و فراورده‌های نوین انتقال خون است.

*همین الان در تعرفه‌ها خون کاملا رایگان است، آن چیزی که به عنوان هزینه در نظر گرفته شده هزینه‌های پروسسینگ و آماده‌سازی فراورده‌های مرتبط با خون است که فقط بخشی از آن را بیمار پرداخت می‌کند. علتش هم این است که ما مشکلی که داریم این است که دولت هیچ‌وقت هزینه‌های دستگاه اجرائی را به طور کامل تقبل نمی‌کند. ما هر چقدر با سازمان مدیریت چانه بزنیم، بالاخره همه دستگاه‌ها بودجه‌شان ١٥ تا ٢٠ درصد افزایش پیدا می‌کند و بعد می‌بینیم ٢٥ درصد تورم داریم.

*ما دو دسته محصول داریم. یک سری خون و فراورده‌های خونی است که سازمان انتقال خون آن را صددرصد فراهم می‌کند یک سری دیگر محصولات خونی است. این محصولات داروهای مشتق از پلاسما هستند؛ مانند فاکتور هشت، فاکتور ٩ و ١٠ و محصولی که از پلاسما تهیه می‌شود. ما در این بخش وابسته به واردات هستیم و چیزی حدود ٢٢٠‌ میلیون دلار واردات داریم. داروهای مشتق از پلاسما جزء رقم اول سبد محصولات وارداتی هستند. دراین‌زمینه تلاش می‌کنیم این ادبیات را جا بیندازیم که داروهای مشتق از پلاسما را با داروهای ایرانی تهیه کنیم. درواقع منبع ما، منبع پلاسمای ایرانی باشد. ما از سال ٨١ این دغدغه را داریم و درباره‌اش در حال بررسی هستیم. الان یک ظرفیت ١٦٠‌هزارلیتری مصرف مازاد پلاسما داریم که امیدواریم به ٢٠٠‌ هزار لیتر در سال جاری برسد. ما این اطمینان را خواهیم داد که دیگر تغییر جغرافیا، مشکلی برای خون‌های ما ایجاد نکند.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها