کد خبر: 130285
|
۱۳۹۵/۰۵/۳۰ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

رئیس جمهوری در مراسم گرامیداشت روز ملی صنعت دفاعی:

ورود اس 300 یک کلمه رمز برای دنیاست/بدون کمک های ایران معلوم نبود وضعیت سوریه، لبنان و عراق چگونه می شد/ بازدید آمانو از پارچین یک بازدید تاریخی بود

رئیس جمهوری گفت: دشمنان ما تهمت های ناروا و واهی نسبت به ما روا داشته بودند. ما دنبال ساخت سلاح شیمیایی نبودیم، این مسئله یکبار برای جهانیان روشن شد.

ورود اس 300 یک کلمه رمز برای دنیاست/بدون کمک های ایران معلوم نبود وضعیت سوریه، لبنان و عراق چگونه می شد/ بازدید آمانو از پارچین یک بازدید تاریخی بود
کد خبر: 130285
|
۱۳۹۵/۰۵/۳۰ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین- حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در مراسم گرامیداشت روز ملی صنعت دفاعی اظهار داشت: دشمنان ما تهمت های ناروا و واهی نسبت به ما روا داشته بودند. ما دنبال ساخت سلاح شیمیایی نبودیم، این مسئله یکبار برای جهانیان روشن شد.

وی افزود: موضوع بعدی که بر مبنای آن تبلیغ می کردند و ایران را مستحق فشار می دانستند و قطعنامه علیه ما تصویب می کردند، این بود که ایران مخفیانه بدنبال ساخت سلاح هسته ای است، حل مسئله پی.ام. دی که بار بزرگی از حل آن بر دوش وزارت دفاع بود برای آنکه ثابت شود که دشمنان و بدخواهان ما نسبت به ما دروغ گفته اند پیروزی اخلاقی ایران را نشان داد.

روحانی ادامه داد: اینکه آژانس بعد از سالها اعلام کرد که نسبت به گذشته پرونده هسته ای ایران بحثی نداریم و نسبت به گذشته پرونده کاملا بسته شده است و امروز کاری که داریم نسبت به آینده است و اجرای برجام این یک پیروزی حقوقی بود. این یک پیروزی فنی واخلاقی بود که بدست آوردیم. و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح همه توان فنی و حقوقی خود را برای این کار به کار گرفت.

رئیس قوه مجریه بیان داشت: اینکه ما توانستیم به جهانیان ثابت کنیم که اگر رهبر معظم انقلاب فتوایشان این است که ساخت سلاح هسته ای نامشروع هست، بکارگیری و انبار آن نامشروع هست ما به این فتوا عمل کردیم و ما ملت دو رو دو چهره نیستیم که به زبان سخنی بگوییم و در عمل کار دیگری انجام دهیم.

وی گفت: به نظر من بازدید آمانو از پارچین یک بازدید تاریخی در دوران مسائل حقوقی جمهوری اسلامی ایران بود. و این کار با تلاش و کوشش همه مسئولین و صاحبنظران و حقوقدانان و شخصیت هایی که در این زمینه کار کردند و توانستند این کار بزرگ رو به ثمر برسانند از همه پرسنل وزارت دفاع تشکر و قدردانی می کنم.

روحانی بیان داشت: امروز فضای دیگری برای ما ایجاد شده است. وزارت دفاع و صنعت دفاعی می تواند به خوبی توضیح دهد که فضای بعد از برجام چقدر نسبت به قبل تغییر کرده است امروز اگر نقشه ای یا ماده اولیه ای را می خواهیم یا آلیاژ خاصی مورد نظرمان است یا اگر میخواهیم رابطه علمی با یک موسسه ای برگزار کنیم آیا با یکسال پیش فرق کرده یا نه؟ اگر فرق کرده به معنای فضای نویی هست که برجام در زمینه فناوری های پیشرفته و پیچیده بوجود آورده است. البته اساس کار این است که خود ما در همه این زمینه ها تلاش کنیم و فعال باشیم. و روی پای خودمان بایستیم و در مسیر خودکفایی حرکت کنیم.

رئیس جمهوری تصریح کرد: ما باید فاصله هایمان را با صنعت دنیا کم کنیم. کم کم در بخش های مختلف متخصص می شویم البته اگر ما مسلط شویم ممکن است روزی موتور هواپیما یا موارد دیگر را از جای دیگری بخریم که اشکالی ندارد اما مهم ورود به این صنایع است و اینکه کار را شروع کنیم. این بسیار مهم است که ما وارد این صنعت شده ایم.

وی گفت: سالها پیش برای ما خیلی سخت بود که وقتی یک موتور هواپیما را باز کنیم یا ببندیم یا یک موشک را باز می کردیم و می خواستیم تعمیر کنیم. یادم هست سال 58 اولین بار که موتور فونیکس را باز کرده بودند و می خواستند با تعمیرات آن آشنا شوند، ما توانستیم قدم به قدم جلو برویم و اولین بار برای ما خیلی سخت بود اما کم کم ورود کردیم و کارهای بزرگی انجام دادیم که اتفاقا در دوران دفاع مقدس اتفاق افتاد. بسیار مهم بود که ما در هر قدمی بتوانیم به یک بخشی از کار مسلط شویم.

روحانی بیان داشت: وقتی لامپ های رادار از کار افتاده بود کسی فکر نمی کرد که بتوانیم احیا کنیم ، زمانیکه تلاش کردیم و کوشش کردیم توانستیم. زمانی بود که ما لامپ نداشتیم گاهی اوقات مجبور بودیم لامپ های خارک رو بیاوریم تهران و از تهران ببریم جای دیگری . یک موقعی مجبور شدیم هاگ تهران را خاموش کنیم که من به کسی نگفتم در جلسه رهبری به من گفتند که با چه جرأتی هاگ تهران را سه ماه خاموش کردی گفتم خاموش کردم تا بتوانم خارک رو حفظ کنم البته در آن شرایطی که برای مسئولین مطرح می کردم اوضاع بهتر بود. وقتی ما توانستیم به این فناوری برسیم که موشک های ضد تشعع به رادار ما نخورد بسیار امر مهمی بود. جلسات متعدد شب ها و ساعت ها داشتیم برای این منظور، برای اولین بار اجرای این طرح را در عملیات والفجر هشت انجام دادیم و دیدیم که موفق شدیم.

وی تصریح کرد: یک عقب ماندگی تاریخی داریم که می توانیم با سرعت آن را جبران کنیم، خوشبختانه روحیه جهاد و ایمان و باور به اینکه ما قادر هستیم به اهداف بلند دست یابیم اساس کار است. البته ما همه چیز و همه موفقیت ها و پیروزی ها از جانب خدا می دانیم. امروز هر سی و یکم مرداد ماه که در خدمت شما هستیم دیدیم که یک گام در فناوری ها به پیش هستیم و کار عظیمی شده است البته دولت هم با همه سختی هایی که در سالها از لحاظ پول و امکانات داشته نسبت به نیروهای مسلح کم نگذاشتیم.

روحانی با بیان اینکه دولت بینه دفاعی را مورد توجه قرار می دهد، گفت : اگر ما قادر هستیم در دنیای سیاست پشت میز مذاکره با طرف مقابل بنیشینم سخن بگوییم اول بخاطر قدرت ملی و وحدت و ملت یکپارچه ما هست بخاطر رهبری شجاع و بخاطر آن است که نیروی مسلح توانمند و قوی داریم ، اقتصادی داریم که می توانیم روی پای خود بایستیم.

وی خاطرنشان کرد:در سال گذشته که تمام کشورهای تولید کننده نفت متضرر شدند و چاره ای پیدا نکردند یا قیمت پول ملی آنها از نصف کمتر شد، یا تورمشان سه رقمی شد یا بخش بزرگی از ذخائر ارزی را دست دادند ما ایستادگی کردیم. در این بین عربستان از ذخائر ارزی استفاده کرد و ونزوئلا تورم سه رقمی را تجربه کرد. ایران تنها کشوری بود که با قدرت در یک سال گذشته با همه کمبودهایی که در قیمت نفت بوجود آمد هم رشد اقتصادی داشت (1/3) که حتما بهتر می شود و هدفگذاری ما برای پایان سال 5 درصد است ضمن اینکه در تورم هم به یک رقمی رسیدیم. کار بسیار عظیم و بزرگی بود که ایران انجام داد. در همه جا در اقتصاد و فناوری و در فرهنگ و در مقاومت و ایستادگی و البته کمک به ملت های دیگر..

رئیس جمهوری تصریح کرد: ما علاوه بر حفظ ثبات خود به همسایگان هم کمک کردیم که اگر کمک ما نبود معلوم نبود سوریه، لبنان و عراق امروز چه وضعی داشت. از یک دیدگاه ثبات کشورهای منطقه ثبات ما هست و شکست تروریسم شکست دشمنان ما هست و ما همواره بدنبال تقویت نیروهای مسلح برای بازدارندگی و دفاع موثر و دفاعی که دشمن را پشیمان کند هستیم.

وی ادامه داد: توانمندی ما باید به گونه ای باشد که بازدارنده باشد و در قدم دوم این است که دفاع موثر کنیم که دشمن را تنبیه و پشیمان کنیم و از طرف دیگر صنعت دفاعی همیشه باید به صنعت کشور کمک کند. شرکت ها دانش بنیان ما باید کاملا به صنعت دفاعی مرتبط شوند. همیشه قدم اول در تحرک صنعت و تکنولوژی در دنیا معمولا نیروهای مسلح بودند. در زمینه موشک امروز بسیار حرکت مثبت و خوبی را انجام دادیم، در صنعت هوایی دفاعی موشکی و پدافندی، رابطه ما با دنیا برای خرید تسلیحات خوب است.

روحانی گفت: ورود s300 کلمه رمز است در دنیای امروز. اولین نامه ای که وقتی مسئول پدافند هوایی بودم اواخر 68 به مقام معظم رهبری برای خرید S300 نوشتیم و از آن روز تا الان سالهای زیادی طول کشیده و امروز این سیستم را داریم، که البته در کشور ما برای گرفتن چنین چیزهایی زمان می برد و طول می کشد تا همه بپذیرند و قبول کنند و این امروز هست و نشانه این است که ما با دنیا در صنعت دفاعی تعامل داریم و می توانیم خریداری کنیم و صنایع خود را هم بفروشیم.

رئیس قوه مجریه بیان داشت: انشالله دولت کمک ها و تلاش های خود را در زمینه صنعت دفاعی ادامه خواهد داد و ملت هم تقدیر و تشکر دارد و فعالیت های شما حتما ثبات و امنیت ما را افزایش می دهد.پیام ما به همه همسایگان این است که قدرت و توانمندی دفاعی ما به ضرر همسایگان و مسلمانان نیست و ما به نفع آنها حرکت می کنیم و امیدواریم که یکی دو کشوری که مسیر غلطی را در پیش گرفته اند و فکر می کنند با حرکت در مسیر تروریست ها راه درستی را پیش گرفته اند برگردند خواست ما دوستی با کشورهای همسایه است و کمک به همه کشورهایی است که با تروریزم و متجاوزین مقابله می کنند واین را وظیفه اسلامی و انقلابی خود می دانیم.

وی خاطرنشان کرد: اعتبارات بنیه دفاعی ما در سال95 نسبت به سال 92 بیش از دو برابر افزایش یافته است. این نشان می دهد که دولت در همه سختی ها، اولویت های مربوط به بنیه دفاعی را مورد توجه قرار می دهد و می داند توانمندی دفاعی یعنی چه.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها