کد خبر: 130950
|
۱۳۹۵/۰۶/۲۲ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

ابراهیم اصغرزاده:

حصر تمام شود محصورین برای تقویت نظام هر کاری می‌کنند/ اصلاح‌طلبان به دنبال ترمیمند نه انقلاب و براندازی

اصغرزاده با بیان اینکه اصلاح‌طلبان همواره به دنبال ترمیم نظام جهت بالارفتن ضریب کارآمدی و بهبود شرایط کشور بوده‌اند، تاکید کرد: اصلاح‌طلبان اهل ترمیمند نه انقلاب و براندازی. اصلاح‌طلبان بر اساس قانون اساسی و قوانین موضوعه عمل کرده‌اند این در حالی است که شاهد ارسال نامه‌ای به رییس دولت اصلاحات بودیم که این نامه اگر در یک کشور و نظام سیاسی دیگر بود قطعا معنایی بسیار متفاوت‌تری داشت اما در ایران دولت اصلاحات و آقای خاتمی در قبال این نامه نه تنها هیچ واکنشی نشان نداد که بالعکس اعلام کرد دولت اصلاحات کاری خواهد کرد تا شما هم راضی باشید.

حصر تمام شود محصورین برای تقویت نظام هر کاری می‌کنند/ اصلاح‌طلبان به دنبال ترمیمند نه انقلاب و براندازی
کد خبر: 130950
|
۱۳۹۵/۰۶/۲۲ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین- «اصلاحات و اصلاح‌طلبان در چه شرایطی به سر می‌برند؟ رفرمیست‌های سیاسی ایران پس از انتخابات مجلس دهم و برای تقویت ارتباط با توده هواداران خود چه اقداماتی باید انجام دهند؟ با چه راهبردی می‌توانند در معادلات مربوط به موازنه قدرت در ایران نقش آفرین باشند؟ آینده اصلاح‌طلبی با توجه به آنچه بر جریان اصلاحات گذشته و شرایط فعلی چگونه خواهد بود و برای بالابردن ضریب قدرت سیاسی و اجتماعی گفتمان اصلاحات چه باید کرد؟» بی‌تردید یافتن پاسخی برای این پرسش‌ها می‌تواند در اتخاذ و انتخاب راهبرد‌ها و تاکتیک‌های موثر جهت افزایش قدرت اصلاح‌طلبان در بازار سیاسی ایران، نقش آفرین باشد. این همان چیزی است که از انتخابات خرداد ٩٢ اصلاح‌طلبانی همچون سعید حجاریان و محمدرضا تاجیک بر آن تاکید داشته و بارها اعلام کرده‌اند که اصلاحات نیاز دارد تا هر چه سریع‌تر مانیفست خود را تدوین کند. ابراهیم اصغرزاده هم از زمره اصلاح‌طلبانی است که این اعتقاد را دارد. اصغرزاده در گفت‌وگو با «اعتماد» می‌گوید که داشتن مانیفست و اعلام چشم‌انداز به توده‌های اجتماعی با توجه به شرایط فعلی بسیار مهم و حیاتی است.
نظام سیاسی جمهوری اسلامی دارای نظمی واقعی است
اصغرزاده در توضیح چرایی این مساله گفته است: «اصلاح‌طلبان همه سناریوها و فرضیات سیاسی ایران را باید با واقع بینی در نظر بگیرند. اصلاح‌طلبان اگر ندانند در شرایط خلأ قدرت با چه استراتژی و تاکتیک‌هایی باید کنشگری سیاسی کنند ممکن است با عبور تاریخ در تاریخ باقی بمانند. اصغرزاده هرچند معتقد است بی‌ثباتی سیاسی در خلأ قدرت ایجاد نخواهد شد بر این موضوع تاکید می‌کند که نظام سیاسی جمهوری اسلامی دارای نظمی واقعی است که مفروضات و سناریوهای اصلاح‌طلبان باید براساس همین نظم واقعی تنظیم و طراحی شود.
ساختار سیاسی ایران هرگز دچار دگردیسی نخواهد شد
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه با بیان اینکه ساختار سیاسی ایران در هیچ شرایطی دچار دگردیسی نخواهد شد، اظهار داشت: ساختار سیاسی ایران با این قانون اساسی، منافع ملی و موقعیت منطقه‌ای تثبیت‌شده‌ای دارد که نمی‌توان در چشم‌انداز اصلاح‌طلبی این مسائل را نادیده گرفت. وی افزود: معتقدم اگر در سال ٨٨ یکی از محصورین رییس‌جمهور شده بود چه اتفاقی مگر می‌افتاد؟ شک نکنید که آنها در راستای بهبود همین ساختار گام برمی‌داشتند. اصغرزاده با بازخوانی رای دادن محصورین برای انتخابات مجلس گفت: نکته مهم انتخابات هفت اسفند این بود که آقایان کروبی و موسوی اعلام کردند می‌خواهند رای بدهند. این یعنی آنکه ساختار سیاسی ایران تثبیت شده است و باید در همین چارچوب کنش سیاسی را ادامه داد.
اصغرزاده تصریح کرد: قانون برای محصورین آنقدر اهمیت دارد که وقتی صندوق رای را برای آقای کروبی پس از اتمام رای‌گیری سراسری می‌برند، ایشان اعلام می‌کند که دیگر حاضر نیستم رای بدهم. وقتی به او می‌گویند چرا؟در پاسخ می‌گوید: چون مهلت انتخابات تمام شده و این رای دادن، تقلبی است. اما پیش از این و با توجه به اینکه در حصر است اعلام کرده که من چون ساختار سیاسی را قبول دارم رای می‌دهم.
حصر تمام شود محصورین برای تقویت نظام هر کاری می‌کنند
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه با طرح این پرسش که اگر همین حالا ماجرای حصر تمام شود چه اتفاقی خواهد افتاد، اظهار داشت: تردید نکنید محصورین عزیز پس از پایان حصر در راستای حمایت و تقویت وضعیت موجود و ساختار نظام هر کاری از دست‌شان برآید انجام خواهند داد. این موضوع درباره رییس دولت اصلاحات و آقای هاشمی‌رفسنجانی هم صدق می‌کند.
اصلاح‌طلبان نمی‌توانند نسبت به مساجد و حسینیه‌ها بی‌تفاوت باشند
اصغرزاده در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که راهبرد اصلاح‌طلبان در قبال توده‌های مذهبی کشور باید چگونه باشد، گفت: دینداران پایه‌های اجتماعی نظام سیاسی ایران هستند و اصلاح‌طلبان در تدوین مانیفست شان نمی‌توانند نسبت به این موضوع بی‌توجه باشند. وی افزود: دینداران با شبکه‌ای از مساجد و حسینیه‌ها، نیروهای اجتماعی مهمی هستند که اگر همین حالا جنگ شود بچه‌های‌شان را به جبهه‌ها خواهند فرستاد. اینان کسانی هستند که ممکن است سرپرست خانوارشان چندین ماه حقوق نگرفته باشد اما به هیچ عنوان حاضر نیستند برای حقوق معوقه خود به خیابان بیایند و حاکمیت را نقد کنند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه تاکید کرد: اصلاح‌طلبان باید ارتباط‌شان را با توده‌های مذهبی و دیندار جامعه تقویت و برای شبکه مساجد و هیات‌ها برنامه داشته باشند و این برنامه‌ها را در مانیفست شان اعلام کنند.
اصلاحات مثل دموکراسی است
اصغرزاده در بخش دیگری از این گفت‌وگو و در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح‌طلبان به لحاظ تئوریک دچار انسجام هستند، چنین گفت: اصلاح‌طلبان به لحاظ تئوریک یگانه نمی‌اندیشند و این همان موضوعی است که دردسرهایی را در انتخاب راهبرد سیاسی برای اصلاحات به دنبال داشته است.
وی در ادامه تصریح کرد: مانیفست اصلاح‌طلبی یعنی آنکه اصلاحات از دو بعد تئوریک و استراتژی به افق واحدی برسد و همه کنشگران و بازیگران اصلاح‌طلب مقید به رعایت این مانیفست باشند و پای آن بایستند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: روش اصلاح‌طلبانه یعنی نقد وضعیت موجود. اصلاحات مثل دموکراسی است. اصلاح‌طلبی مثل دموکراسی محتوا نیست و روش است. رییس دولت اصلاحات هم مظهر تقید به مرام اصلاح‌طلبی است. اصلاح‌طلبی، اصلاحات وضع موجود بدون به‌هم‌ریختن ساختار نظام است.
اصلاح‌طلبان به دنبال ترمیمند نه انقلاب و براندازی
اصغرزاده با بیان اینکه اصلاح‌طلبان همواره به دنبال ترمیم نظام جهت بالارفتن ضریب کارآمدی و بهبود شرایط کشور بوده‌اند، تاکید کرد: اصلاح‌طلبان اهل ترمیمند نه انقلاب و براندازی. اصلاح‌طلبان بر اساس قانون اساسی و قوانین موضوعه عمل کرده‌اند این در حالی است که شاهد ارسال نامه‌ای به رییس دولت اصلاحات بودیم که این نامه اگر در یک کشور و نظام سیاسی دیگر بود قطعا معنایی بسیار متفاوت‌تری داشت اما در ایران دولت اصلاحات و آقای خاتمی در قبال این نامه نه تنها هیچ واکنشی نشان نداد که بالعکس اعلام کرد دولت اصلاحات کاری خواهد کرد تا شما هم راضی باشید.
اصلاح‌طلبان می‌خواستند جنبش سبز را درون خودشان هضم کنند
وی در ادامه با بیان اینکه برخی عقب‌نشینی‌ها مانند بازپس‌گیری لوایح دوقلو بر این اساس انجام شد که ساختار سیاسی دچار تنش نشود، ادامه داد: تلاش اصلاح‌طلبان بعد از انتخابات ٨٨ هم این بود که جنبش سبز را درون خودش هضم کند نه اینکه اصلاح‌طلبی در جنبش سبز هضم شود که البته این هدف، هدف اصلاح‌طلبانه و درستی بود.
پرسشگری شهروندان راه رسیدن به جامعه مدنی
اصغرزاده با تاکید بر اینکه اصلاح‌طلبان باید در جهت افزایش کارآمد شدن نظام سیاسی و کاهش شکاف‌های سیاسی و اجتماعی، راهبردهای سیاسی‌شان را تنظیم کنند، اظهار داشت: اصلاح‌طلبان باید تلاش کنند تا شهروندان هرچه بیشتر پرسشگر شوند. پرسشگری و مطالبه‌گری باعث خواهد شد تا شهروندان نسبت به کلان‌ترین و جزیی‌ترین تصمیمات مدیریتی در کشور توجهی ویژه داشته باشند و مدیران سیاسی و غیر سیاسی کشور را زیر ذره‌بین خود قرار دهند.
تمرکز روی طبقه متوسط، اشتباه استراتژیک اصلاح‌طلبان
وی ادامه داد: اشتباه استراتژیک اصلاح‌طلبان این بوده که همواره گمان می‌کردند که فقط طبقه متوسط، پرسشگر است به این دلیل که فرصت دارد سرش را بخاراند چرا که سرمایه و درآمد دارد، می‌تواند روزنامه و تلویزیون بخرد و در یک جلسه حزبی شرکت کند و هر از چند گاهی هم پرسشگر باشد اما مهم این است که توده‌های مردم پرسشگر باشند.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه توده‌های اجتماعی باید منفعت محور باشند، تصریح کرد: وقتی سازمان‌های حزبی، صنفی یا سندیکاها قدرت چانه‌زنی با قدرت را ندارند خود مردم با دید‌بانی اتفاقات کشور می‌توانند طرح پرسش کنند. برای مثال پس از مدتی باید به این پرسش‌ها پاسخی اقناع‌کننده داد که کارگر می‌گوید چرا دستمزد من اینقدر پایین است؟ چرا برخی باید سوار خودروهای میلیاردی شوند؟ چرا باید کمیته امداد در تاجیکستان و لبنان سرمایه‌گذاری کند؟ چرا باید پول من به حزب‌الله لبنان داده شود و آنها تا بمباران می‌شود و ساختمان‌شان خراب می‌شود به راحتی وام می‌گیرند اما من برای یک وام سه‌میلیونی باید بدبختی بکشم؟ ریزگرد خوزستان یا بدبختی‌های بلوچستان؟ سهم من در آن استان، قبیله و قوم چیست؟ این پرسشگری‌ها مدیریت کلان را مجبور خواهد کرد تا پاسخگو باشد. اصغرزاده تاکید کرد: پرسشگری توده‌های اجتماعی از طبقه فرادست تا متوسط و فرودست منجر به بالارفتن خودآگاهی توده‌های اجتماعی خواهد شد. توده‌های اجتماعی یا شهروندان آگاه با یکدیگر جامعه‌ای را تشکیل می‌دهند که نامش جامعه مدنی است. وقتی این جامعه مدنی ساخته شود یعنی آنکه جامعه از شرایط انقلابی و توده‌ای عبور کرده و به حدی رسیده که به این راحتی‌ها نمی‌شود سرش را کلاه گذاشت.
اصلاح‌طلبان باید بین گذشته و آینده خود ارتباط برقرار کنند
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: اصلاح‌طلبان بین گذشته خودشان که دفاع از انقلاب و قانون اساسی بود و آینده اصلاح‌طلبانه بایدپیوند برقرار کنند و اگر این کار را نکنند ریاکار هستند. وی افزود: اصلاح‌طلبان باید منطقی توضیح دهند چرا تمام اصول قانون اساسی اگر بدون تنازل اجرا شود وضعیت ملک و ملت بهبود پیدا می‌کند. این فرمول باید با شفافیت انجام شود. اصلاح‌طلبان باید به نوبه خود پاسخی برای پرسش‌های طبقات مختلف اجتماعی داشته باشند که برای مثال چه اتفاقی باعث می‌شود یک عده خاصی تسهیلات ویژه بگیرند و مردم کوچه و بازار یک وام دو میلیونی نمی‌توانند از بانک‌ها بگیرند؟ اصلاح‌طلبان وقتی فرآیند و چگونگی چنین اتفاقاتی را برای مردم تشریح کنند، جامعه خودش راهش را انتخاب می‌کند. اینجا همان بزنگاهی است که اصلاح‌طلبان باید برای آن برنامه داشته باشند. اصغرزاده در بخش پایانی گفت‌وگو با «اعتماد» تاکید کرد: راه پیشرفت در آگاهی توده‌های اجتماعی است و اصلاح‌طلبان برای کمک به شهروندان از هر طبقه‌ای می‌توانند نقش دید‌بانی را ایفا کنند.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها