کد خبر: 138243
|
۱۳۹۶/۰۲/۲۵ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

عبور اصولگرایانه از قالیباف، وحدتی که با رفتن شهردار تهران هم ابتر ماند

اصولگرایان در حالی با طبل و دوهل از کنار رفتن محمدباقر قالیباف خرسند هستند که مصطفی میرسلیم همچنان در صحنه حضور دارد شاید او سهم چندانی از آرای مردمی را نداشته باشد اما انشقاقی دوباره در جریان اصولگرایی محسوب می شود.

عبور اصولگرایانه از قالیباف، وحدتی که با رفتن شهردار تهران هم ابتر ماند
کد خبر: 138243
|
۱۳۹۶/۰۲/۲۵ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین- چهار روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم، محمد باقر قالیباف بر اساس آنچه نزدیکانش می گویند علی رغم میل باطنی اش از صحنه انتخابات به بیرون رانده شد.اصولگرایان که پیش از این نیز نشان داده بودند تمایل چندانی به شهردار مو طلایی تهران ندارند این بار و در دقیقه نود با استراتژی که سیاسیون آن را پاس اشتباه اصولگرایان می دانند، او را کنار زدند.
چرایی این اقدام در هاله ای از ابهام است، هرچند گفته می شود که بعد از مناظره سوم نتایج حاصل از نظرسنجی ها وضعیت مطلوبی را برای قالیباف رقم نزد و این مهم خود ترغیبی برای کناره گیری او بوده است. البته نمی توان استقبال اصولگرایان سنتی از کاندیداتوری رئیسی را هم در این تصمیم نادیده گرفت اما آنچه بعد از این اهمیت بالایی دارد آینده اصولگرایی است.
آنها که سالهاست در حسرت وحدت به سر می برند این بار هم همچنان به این هدف، نرسیده اند. محمدباقر قالیباف در شرایطی از صحنه انتخابات و به نفع ابراهیم رئیسی کنار رفت که پیش از این اسحاق جهانگیری را به عدم صداقت به دلیل کناره گیری اش در چند روز آینده متهم کرده بود!
به نظر می رسد یکی از دلایل کنار رفتن قالیباف شکست سنگین او در مقابل روحانی باشد. یک تحلیل دیگر نیز وجود دارد که اصولگرایان برای آنکه شکست سنگین نخورند تصمیم گرفتند که سبد رای قوی تری برای ابراهیم رئیسی ایجاد کنند که در صورت شکست، جریان با هزینه کمتری مواجه باشد.
تشکر ابراهیم رئیسی از کناره گیری قالیباف و بیانیه ی شهردار تهران در حمایت از رئیسی در حالی مطرح می شود که پیش از این جدال های گسترده ای میان معاونان این دو کاندیدای اصولگرا بوجود آمده بود. جعفر فرجی معاون ستاد رئیسی در صفحه اینستاگرامش نوشته بود که قالیباف برای همیشه تمام خواهد شد.
شهردار تهران به هر دلیل از صحنه انتخابات کنار رفت و شاید هم برای همیشه تمام شود. اما آنچه بعد از این و در انتخابات 96 موثر است رفتار اصولگرایان و اقدامات بعدی آنها خواهد بود.
آینده اصولگرایان در انتخابات 96 چگونه پیش می رود؟
اصولگرایان اگرچه با کنار رفتن محمد باقر قالیباف خوشحال و خرسند، فریاد رسیدن به وحدت سر دادند، اما همچنان یک کاندیدای دیگر از این جریان در صحنه باقی مانده و بر اساس آنچه امروز مطرح کرده قصد کناره گیری هم ندارد.
میرسلیم کاندیدای یک حزب قدیمی در کشور است و اگرچه رای چندانی ندارد اما نمادی از عدم وحدت میان اصولگرایان است. او امروز نیز گفته است که "به نفع کاندیدای دیگری کنار نمیکشم".
البته رایزنی های بسیاری برای کنار رفتن مصطفی میرسلیم در دستور قرار گرفت و حتی گفته می شد که تا قبل از روز انتخابات کنار خواهد رفت اما این در حالی است که موتلفه ای ها علاقمندند تا دیگر کاندیداها به نفع کاندیدای حزبی آنها کنار بروند!
تجربه ثابت کرده اصولگرایان در انتخابات های اخیر موفق به وحدت نشده اند و اگر هم در ظاهر به وحدت برسند سبد رایشان تکه تکه می شود؛ همانطور که با کناره گیری محمد باقر قالیباف بار دیگر این اتفاق در جریان اصولگرایان رخ می دهد و اکثر آنهایی که حامی قالیباف هستند زیر چتر ابراهیم رئیسی قرار نخواهند گرفت.


اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها