کد خبر: 140707
|
۱۳۹۶/۰۵/۱۷ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

کابینه قابل دفاع اما نقص‌دار

روز گذشته در آخرین لحظات کاری مجلس، معاون پارلمانی رییس‌جمهور لیست وزرای پیشنهادی را به استثنای وزیر علوم به مجلس فرستاد. در یک نگاه کلی به لیست وزرای پیشنهادی می‌توان گفت معدل کلی کابینه «قابل دفاع» است و این کابینه در بخش‌های زیادی دارای قوت‌های قابل قبولی است که انباشتی از تجربه و مدیران هماهنگ و همفکر با شخص رییس‌جمهور در آن حضور دارند.

کابینه قابل دفاع اما نقص‌دار
کد خبر: 140707
|
۱۳۹۶/۰۵/۱۷ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین- البته در بخش کمی از این کابینه هم ضعف‌هایی مشاهده می‌شود. یادآوری این نکته ضروری است که اصلاح‌طلبان در طول چهار سال گذشته به آقای روحانی قول کمک و پشتیبانی داده بودند و در تمام فراز و نشیب‌ها و مشکلات در تک تک مناظرات دانشگاهی و تلویزیونی و حتی در تیترهای رسانه‌های اصلاح‌طلب با تمام توان و ظرفیت در دفاع از کارکرد و سیاست‌های دولت با او بودند، در مقابل اتهاماتی که به دولت وارد می‌شد از او پشتیبانی می‌کردند و به بیانی به قول‌شان وفا کردند. اصلاح‌طلبان با وجود آنکه حتی انتقادهایی هم داشتند، بازهم تلاش کردند تا به دفاع از جنبه‌های مثبت دولت بپردازند. در این دوره هم همچون دولت قبل منسجم‌تر و جدی‌تر به پشتیبانی از دولت آمدند. کل مجموعه انتخابات را اصلاح‌طلبان بر عهده گرفتند و به میدان آمدند. اقبال خوبی که مردم ما نسبت به صداقت، سلامت و صراحت لهجه اصلاح‌طلبان دارند یک پل قوی و محکمی از اعتماد را میان آنان ایجاد کرد و همینطور مواضع خود آقای روحانی مخصوصا در سیاست خارجی و پرونده برجام باعث شد یک انتخابات بسیار خوب و باشکوه با حضور بی‌نظیر مردم و با آرای محکم برگزار شود. آقای روحانی و دولت او در روزهای کنونی با سه ویژگی روبه‌رو هستند که در دفعات گذشته خبری از آنها نبوده است و توجه به این سه ویژگی جدید ضروری است. نخستین ویژگی این است که چهار سال تجربه را پشت سر دارند و شرایط، دیگر مثل سال ٩٢ نیست. آقای روحانی این دفعه شناخت کاملی از مدیران اجرایی و اطرافیان خود دارد و این یک فرصت برای او ایجاد کرده است.

نسبت به همین فرصت هم مردم انتظار بالایی از او دارند. دومین ویژگی آقای روحانی این است که رای بسیار خوبی را کسب کرده است و این رای قوی، قدرت و پشتوانه بسیار خوبی برای دولت ایجاد کرده است. سومین نقطه قوت دولت یک مجلس نسبتا هماهنگ است. در سال ٩٢، آقای روحانی نه تنها با چنین مجلسی روبه‌رو نبود بلکه با مجلسی روبه‌رو بود که یکپارچه منتقد او بودند و در موقعیت‌های مختلف کارشکنی می‌کردند.
این سه ویژگی جدید از شرایط سال ٩٦، انتظار ویژه‌ای برای مردم و اصلاح‌طلبان ایجاد کرده بود. به هر شکل اصلاح‌طلبان این انتظار را داشتند که یک دولت قوی‌تر و جامع‌تر از این به میدان بیاید. جامعیت هم از این نظر است که توجه به اشخاص یا افراد نیست بلکه توجه و انتظار اصلی تحقق رویکردهاست. رویکردهایی که بارها و بارها در تریبون‌های رسمی و غیررسمی و به ویژه در سخنرانی‌هایی که جنبه وعده انتخاباتی هم داشت توسط آقای روحانی اعلام شده است. در کابینه‌ای که روز گذشته معرفی شد یک نقیصه اساسی به چشم می‌آید که آن هم «عدم حضور زنان» در هیات وزیران است. انتظار بر این بود که حداکثر سه و حداقل یکی از وزارتخانه‌ها به یکی از زنان شایسته که در جامعه و اطراف آقای روحانی کم هم نیستند واگذار شود. این کار می‌توانست رویکرد لیست وزرا را برای مردم زیبا و جذاب کند. ٥٠ درصد جمعیت ما را زنان تشکیل می‌دهند و زنان بدون شک لیاقت و شایستگی فوق‌العاده بالایی دارند. نقیصه دوم این لیست که می‌توان به آن اشاره کرد عدم توجه به اقوام است.
انتظار بر این بود که آقای روحانی که در مناطق اهل سنت بالای ٧٠ درصد رای کسب کرده است یکی از وزارتخانه‌ها را به اهل سنت می‌سپرد تا یک پاسخ تشکرآمیز به آنها باشد. ضعف سوم این کابینه که البته در لیست وزرا نیست و ما در اخبار تکمیلی می‌شنویم عدم ادامه حضور برخی چهره‌های شاخص، خوش فکر و صادقی است که در تمام طول خدمت‌شان هم شفاف بودند و هم برای حمایت از آقای روحانی تلاش ویژه‌ای داشتند. شخصیت‌هایی همچون آقای مجید انصاری یا خانم مولاوردی از جمله آنها است.
حتی جابه‌جایی خانم ابتکار هم مثال دیگری در این مورد است.
البته جابه‌جایی یک امر طبیعی است ولی باید در مسیر مثبت باشد. نقیصه چهارم کابینه اما بی‌رمق شدن وزارتخانه‌های فرهنگی است. در ملاقاتی که با آقای روحانی داشتیم هم به ایشان عرض کردیم که به هیچ‌وجه دنبال اشخاص نیستیم، بلکه دنبال وعده‌هایی هستیم و تاکید به رویکردی داریم که ایشان انتخاب کرده که در طول انتخابات هم به مردم وعده داده‌اید. نباید فراموش کنیم که یکسری از وزارتخانه‌ها شاخص و دارای اهمیت بالایی هستند. به عنوان مثال وزارت ورزش در این میان خیلی حیاتی نیست اما وزارت فرهنگ و ارشاد و وزارت کشور بسیار مهم هستند. وزارت اقتصاد هم با توجه به اینکه محور همه مناظرات انتخاباتی بیکاری و فقر بود اهمیت بالایی دارد. وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم هم دو شاخص هستند و من متاسفم که با وجود این همه شخصیت توانمند هنوز وزارت علوم در لیست وزرای پیشنهادی نیست و دولت هنوز به دنبال یک وزیر برای این وزارتخانه است. وزیر آموزش و پرورش هم دوشنبه‌شب و بالاجبار انتخاب شد که مشخص هم نیست چقدر بتواند از پس اجرای این‌بار سنگین بربیاید. البته در این میان قوت‌هایی هم وجود دارد. ماندگاری آقایان زنگنه، هاشمی، ظریف، علوی، شریعتمداری، آوایی، بیطرف و آخوندی بسیار اهمیت دارد که چهره‌های درخشان کابینه هستند. به بیان کلی معدل کابینه قابل دفاع است اما در ذیل آن ضعف‌هایی هم وجود دارد که امید دارم مجلس و دولت در کنار هم به یکدیگر برای رفع این نقایص کمک کنند.

الیاس حضرتی
نماینده مردم تهران در مجلس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها