کد خبر: 143264
|
۱۳۹۶/۰۷/۲۷ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

موسوی بجنوردی: مجمع روحانیون مبارز در مسایل، مداخله‌ی چندانی نمی‌کند/ روحانیت نباید در زندگی خصوصی مردم وارد شود / رهبری انقلاب یه مجمع روحانیون کمک می کرد

موسوی بجنوردی در گفت‌وگو یی به فعالیت‌های مجمع روحانیون مبارز و چرایی کمرنگ شدن حضورش، نگاه حضرت امام(ره) به چگونگی حضور روحانیت در اجتماع و بحث فساد و تبعاتش بر نگاه مردم به روحانیت پرداخته است.

موسوی بجنوردی: مجمع روحانیون مبارز در مسایل، مداخله‌ی چندانی نمی‌کند/ روحانیت نباید در زندگی خصوصی مردم وارد شود / رهبری انقلاب یه مجمع روحانیون کمک می کرد
کد خبر: 143264
|
۱۳۹۶/۰۷/۲۷ ۲۳:۰۰:۰۰

اعتماد آنلاین/موسوی بجنوردی گفته است که مجمع روحانیون مبارز قصد اختلاف‌انگیزی ندارد و تا جایی که بتواند در مسایل، مداخله‌ی چندانی نمی‌کند. او درباره‌ی عملکرد روحانیت در جامعه، کار اول آن‌ها را ارشاد و موعظه می‌داند و می‌گوید: روحانیت نباید در زندگی خصوصی مردم وارد شود.چکیده اظهارات این عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز به شرح زیر است:


* روحانیون مبارز از ابتدای تشکیل تا امروز در همه‌ی قضایا اظهار نظر می‌کنند و جلساتی دارند. حتی مقام معظم رهبری هم هر ماه برای اداره‌ی این جلسات، کمکی به مجمع روحانیون می‌دهند. به خاطر دارم این مبلغ ماهی یک میلیون تومان بود اما اینکه امروز افزوده شده است یا خیر را نمی‌دانم. همه‌ی افراد مجمع روحانیون افرادی انقلابی و در خط امام و انقلاب هستند. هر دو هفته یک بار نیز جلساتی در روز دوشنبه برگزار می‌شود که هر کدام سه الی چهار ساعت به طول می‌انجامد. مشکلات و مسایل را مطرح و روی پیشنهادات بحث می‌کنند که جلساتی بسیار مفید است.

* قدرت آن‌ها(مجمع روحانیون) کم نشده اما تا می‌توانند در مسایل، مداخله‌ی چندانی نمی‌کنند. اوضاع سیاسی مملکت را نگاه می‌کنند که آیا به مصلحت است که مداخله کنند یا خیر و به نتیجه می‌رسند که مصلحت نیست و مداخله نمی‌کنند.

* اعضای مجمع روحانیون، قدرت‌طلب نیستند و به مصالح نظام نگاه می‌کنند و معتقدند هر چه برای حفظ نظام اصلح است، همان را انجام می‌دهند.

* به عقیده‌ی من روحانیون مبارز همگی صد در صد در خط امام و رهبری هستند یعنی هم کاملاً موید و همراه رهبر انقلاب و هم کاملاً موید و همراه امام (ره) هستند بنابراین هر زمانی مصالح کشور و انقلاب در بین باشد، همیشه مجمع روحانیون اطلاعیه می‌دهد و مداخله می‌کند.

* ما باید در حدی مداخله کنیم که مقابل نظام موضع نگیریم و باید در مسیر نظام و رهبری باشیم.
با داخل و بیرون مشورت می‌کنیم که نتیجه بگیریم این تذکر دادن آیا به مصلحت نظام است یا خیر؟ آیا ضد انقلاب از آن سوءاستفاده نمی‌کند؟ آن‌هایی که با اصل نظام مخالف هستند، همین را علم نمی‌کنند؟ اگر در مصالح نظام باشد و برخلاف نظرات رهبر نباشد، اعمال می‌شود. اگر ایشان نظرشان خلاف ما باشد، درست نیست که خلاف ایشان موضع بگیریم چون معنای آن موضع‌گیری مقابل رهبر است. نه! ما باید در همان مسیر باشیم. تذکرات داده می‌شود و در زمان خود چه در مجلس و چه در ریاست جمهوری، کاندیدا معرفی می‌کنند. به طور مثال مجمع روحانیون، ریاست آقای دکتر روحانی را هم در دوره‌ی اول و هم در دوره‌ی دوم تایید کرد. در مسایل مهم سیاسی کشور، مجمع روحانیون کنار نمی‌نشیند و نظر خود را می‌دهد و هیچ وقت هم موضعی نمی‌گیرد که مقابل همه قرار بگیرد یا موجب تضعیف نظام شود.

* روحانیت جنبه‌ی ارشاد و موعظه برای مردم دارد اما در زندگی خصوصی مردم نباید وارد شوند و وظیفه‌اش این نیست. روحانیت، همیشه و هر جا ببیند نظام در خطر است، باید از جمهوریت نظام و خود نظام و سران نظام حمایت کند که تا امروز این کار را کرده اند. به طور مثال مجمع روحانیون در انتخابات، تعدادی کاندیدا را تایید و اعلام می‌کند یعنی همیشه در مسایل عمومی شرکت می‌کند.

* روحانیت اگر در سازمان‌هایی تحت عنوان سیاسی و عقیدتی فعال باشد، در ایدئولوژی آن نهاد نظارت می‌کند. کار او در زمینه‌ی مسایل ایدئولوژی و حفظ نظام است و نباید در موقعیت‌های اجرایی آن عمل کند و آن‌ها طبق موازین خود عمل می‌کنند. روحانیت اگر در آن‌جا وارد شود، نسبت به ایدئولوژی و عقاید و اسلامیت آن نهاد کار می‌کند.

* کار اصلی روحانیت، ارشاد و آگاهی دادن مردم به دین است؛ می‌تواند در اخلاق نقش مهمی داشته باشد تا جامعه‌ای اخلاقی شود.

* من قبول دارم اگر در تشکیلاتی که یک روحانی در رأس آن قرار دارد، فساد شود، نمود بیشتری دارد اما این را هم باید قبول داشت که روحانیت، معصوم نیست و عصمت است که اصلاً خطا ندارد. در اینجا نهایت می‌توان گفت آن فرد عادل است اما این فرد در معرض اشتباه است، ممکن است سرش کلاه رود و … . این یک امر واقعی است که باید آن را پذیرفت. بعد از آن باید محاسبه کنیم جایی که در رأس آن یک روحانی است، فساد بیشتری دارد یا غیر از آن. معمولاً خود روحانی طرف خلاف نمی‌رود، مگر این که به عوارض دیگر آلوده شود وگرنه طبیعت یک روحانی این است که در مسیر الله و اسلام و دین و دیانت سیر می‌کند. آیا فساد در جایی که روحانی بیاید، بیشتر است یا غیر روحانی؟ باید این موضوع را آمار گرفت. من قبول ندارم که اگر شخص غیر روحانی در رأس امور قرار بگیرد، فسادش کمتر است.

* روحانیت جنبه‌ی موعظه و نصیحت دارد اما فردی که کار اجرایی را در دست دارد، می‌تواند برخورد و نظارت کند. امروز رییس جمهور ما در حد صلاحیت‌های خود، یک روحانی است و یک روحانی معتبر و نسبتاً با سواد است اما حیطه‌ی او محدود است و به این شکل نیست که هر کار خواست انجام دهد؛ او هم در حیطه‌ی قانون باید عمل کند و نمی‌تواند همین‌طور بگیر و ببند کند.

منبع:شفقنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها