کد خبر: 145006
|
۱۳۹۶/۰۸/۱۹ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

علی بیگدلی در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» با جدی دانستن بحران بین ایران و عربستان:

عربستان با همکاری مستشاران آمریکایی و اسرائیلی پروژه بلندمدتی علیه ایران به اجرا گذاشته است/ ایران باید کانال‌هایی دیپلماتیک با اتحادیه اروپا ایجاد کند

اقداماتی که ایران در مقابل تهدیدات عربستان می‌‌کند باید حساب‌شده باشد و نباید دست به اقدام نسنجیده زد. از جمله در آزمایش‌های موشکی نیز باید دقت کنیم تا تهدید‌ها کاهش پیدا کند.

عربستان با همکاری مستشاران آمریکایی و اسرائیلی پروژه بلندمدتی علیه ایران به اجرا گذاشته است/  ایران باید کانال‌هایی دیپلماتیک با اتحادیه اروپا ایجاد کند
کد خبر: 145006
|
۱۳۹۶/۰۸/۱۹ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| علی بیگدلی، استاد دانشگاه شهید بهشتی، محقق وکارشناس مسائل اروپا در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین تهدیداتی را که از جانب مقامات عربستانی صورت گرفته جدی و آن را حاصل برنامه‌ریزی مستشاران نظامی-سیاسی آمریکایی و اسرائیلی می‌داند و بر این اساس توصیه می‌کند مقامات ایرانی در مقابل این تهدیدات دست به اقدامات تهدیدبرانگیز نزنند و در انجام آزمایش‌های موشکی نیز حساب‌شده رفتار کنند.

او می‌گوید: «عربستان با همکاری مستشاران آمریکایی و اسرائیلی پروژه بلندمدتی را به اجرا گذاشته که هدف این پروژه جلوگیری از نفوذ بیش از حد ایران و تخریب نفوذ نظامی و سیاسی ایران در منطقه است. آنها تصورشان این است ایران توانسته توان نظامی و سیاسی‌اش را در منطقه گسترش دهد که به تصور آنها این موضوع باعث شده است حق حاکمیت ملی بسیاری از کشورها لطمه بخورد.»

بیگدلی می‌افزاید: «این نگرانی وجه مشترک عربستان و اسرائیل است؛ از این رو اختلافات گذشته بر سر فلسطین را نیز کنار گذاشتند و اکنون ارتباط بسیار نزدیکی دارند.»

او با بیان اینکه «چیزی حدود 160 شرکت اسرائیلی با اسامی عربی در دبی کار می‌کنند و اینها بسیار به هم نزدیک شدند» تصریح می‌کند: «اکنون عربستان تحت نظر مستشاران سیاسی، نظامی و امنیتی امریکایی و اسرائیلی طرح بلندمدتی علیه ایران تهیه کردند که اجزای آن کم‌کم دارد خود را نشان می‌دهد.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل استعفای سعد حریری و ابلاغی را که به شهروندان عربی در بیروت شد اجزای این طرح بلندمدت می‌داند و می‌گوید: «خط و نشان‌هایی که عربستان علیه ما می‌کشد حساب‌شده است و هر روز ابعاد جدیدتری از آن خودنمایی خواهد شد.»

بیگدلی درباره واکنش ایران در مقابل این تهدیدات با تاکید بر اینکه ایران باید خویشتنداری کند می‌گوید: «ایران باید از اقدامات تهدیدبرانگیز جلوگیری کند. مقامات ما می‌توانند این مساله را با اتحادیه اروپا در میان بگذارند.»

او معتقد است مقامات ایرانی باید در تماس‌هایی که با اتحادیه اروپا دارند به آنها گوشزد کنند که بی‌ثباتی که عربستان به وجود آورده وضعیت برجام را به خطر می‌اندازد و باید کاری برای این وضعیت کرد.

بیگدلی خاطرنشان می‌کند: «ایران نباید در برابر تهدیدهای عربستان مقابله به مثل کند چون فضای منطقه به نفع ما نیست. ما نباید دست به کارهای تهدید‌برانگیز مانند کاری که کیهان کرد بزنیم. ایران باید کانال‌هایی دیپلماتیک با اتحادیه اروپا ایجاد کند که فضا ملایم‌تر شود. برای مثال صحبت‌هایی که آقای مکرون در عربستان و ابوظبی کرد مقداری به نفع ما بود.»

بیگدلی با تاکید بر اینکه بحران بین ایران و عربستان از همیشه جدی‌‌تر است می‌گوید: «این شرایط حاصل یک برنامه است و مقطعی و موردی نیست. این اتفاق ناشی از استراتژی‌ای است که مستشاران اسرائیل و آمریکایی ریخته‌اند و عربستان آن را اجرا می‌کند؛ بنابراین اقداماتی که ایران در مقابل این تهدید می‌‌کند باید حساب‌شده باشد و نباید دست به اقدام نسنجیده زد. از جمله در آزمایش‌های موشکی نیز باید دقت کنیم تا تهدید‌ها کاهش پیدا کند.»
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها