کد خبر: 145016
|
۱۳۹۶/۰۸/۱۹ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

نماینده وزیر نفت در محل وقوع آتش‌سوزی میدان نفتی «رگ‌سفید» در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

250 کیلومتر خط لوله در عرض 4 روز کشیده شد/ صداوسیما تلاش‌های وزارت نفت در مهار آتش را انعکاس نداد

این روزها رگ‌سفید به واسطه آتش گرفتن بر سر زبان‌ها افتاده است. آتشی که بخشی از آن به دلیل تاسیساتی است که 80 سال قدمت دارند. به گفته محسن دلاویز نماینده وزیر نفت در منطقه، کارکنان و کارشناسان حوزه نفت، با توجه به شرایط پیش آمده در صنعت نفت ایران، مشغول ایثار و از خودگذشتگی هستند. اما صداوسیما که قرار است رسانه ملی باشد، از انعکاس این اخبار خودداری می‌کند.

250 کیلومتر خط لوله در عرض 4 روز کشیده شد/ صداوسیما تلاش‌های وزارت نفت در مهار آتش را انعکاس نداد
کد خبر: 145016
|
۱۳۹۶/۰۸/۱۹ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| محسن دلاویز نماینده ویژه وزیر نفت در محل وقوع آتش سوزی دکل نفتی شماره ۹۵ میدان نفتی رگ‌سفید در گفتگو با « اعتمادآنلاین » گفت: کارشناسان فنی حاضر در منطقه رگ‌سفید، برای مهار آتش از دو روش بهره برده اند؛ یکی مهار کردن از ناحیه بالا و دیگری مهار از قسمت پایین. در مهار کردن از ناحیه بالا ، آب نقش اساسی دارد. به همین خاطر تلاش‌هایی صورت گرفت تا استخر بزرگی از آب احداث شود.

دلاویز افزود: برای ایجاد این استخر بزرگ آب، در عرض 4 روز از 5 نقطه مختلف، 250 کیلومتر خط لوله کشیده شد و اینگونه استخر مورد نیاز آبگیری شد.

محسن دلاویز ادامه داد: برای مهار آتش، از پمپ‌های بزرگ آتشنشانی با دِبی بالا استفاده شده است. اکنون پیشرفت کار از برنامه مدون‌شده بهتر پیش می‌رود.

نماینده ویژه وزیر نفت با اشاره به مشکلات پیش رو در منطقه گفت: در حال حاضر به دلیل آنکه منطقه یک منطقه کوهستانی است، فعالیت‌ها با مشکلات و سختی‌هایی مواجه شده که با تلاش شبانه‌روزی همکاران، این مشکلات تا حد زیادی مرتفع شده است.

دلاویز تصریح کرد: در حال حاضر همکاران ما توانسته‌اند تا 50 متری آتش پیش بروند و تمام تجهیزات اطراف چاه را در حال حاضر خارج کرده‌اند. وی افزود: به همین واسطه به زودی به آتش حمله می‌کنند.

وی در ادامه از زمان مهار آتش سخن گفت و ابراز داشت: برای مهار آتش از پایین، دو لوکیشن A و C تعبیه شده است. در این روش، ابتدا با آب و گل به مخزن حمله می‌شود تا بتوانند چاه را از پایین خفه کنند. معمولا برای آماده شدن این لوکیشن 80 الی 90 روز زمان لازم است که خوشبختانه ظرف 10 روز این لوکیشن‌ها آماده شده‌اند.

نماینده وزیر نفت در محل وقوع آتش‌سوزی دکل نفتی شماره ۹۵ میدان نفتی رگ‌سفید گفت: قبلا پیش‌بینی 60 روزه برای خاموش کردن چاه‌های نفت صورت گرفته بود که با پیشرفت کار با اوضاع کنونی، کارشناسان زودتر از موعد تعیین‌شده، آتش چاه را مهار خواهند کرد. کار بسیار سخت است ولی اراده کارشناسان ما از این سختی کار بیشتر است.

دلاویز از صدا و سیما هم گلایه کرد و گفت: این گلایه را هم از صدا و سیما دارم که زحمات و تلاشهای همکاران را انعکاس مناسب نداد. جا داشت صدا و سیما بیشتر از اینها در انعکاس زحمات همکاران تلاش می‌کرد. ما در بحران‌ها همیشه باید کنار هم باشیم. این کار هم یک کار بزرگی بوده و همکاران ما شبانه روز در پی رفع مشکلات پیش آمده تلاش داشته‌اند. توقع این بود که صدا و سیما انعکاس بهتری را از این رخداد داشت.

وی با اشاره به دلایل این آتش‌سوزی گفت: این پدیده ممکن است به هر حال در حوزه نفت اتفاق افتد. اما شکی در آن نیست که تاسیسات نفت ما فرسوده هستند و نیاز به اعتبار ویژه برای بازسازی و نوسازی دارند. قدمت برخی از تاسیسات بهره برداری نفت کشور، بیش از 80 سال است و برای تعویض آنها به اعتباراتی نیاز داریم. همکاران من ایثار و فداکاری می‌کنند که با چنین شرایطی مشغول خدمت‌رسانی و کار در حوزه نفت کشور هستند. امیدوارم مسئولین به خوبی این مساله را درک کنند و به سهم اعتبارات نفت در بودجه، توجه ویژه داشته باشند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها