کد خبر: 145334
|
۱۳۹۶/۰۸/۲۱ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

علی محمد نمازی:

دست خدا با جماعت است

از زمانی که امام خمینی(ره) مخالفت خود را با محمدرضاشاه آغاز کرد دلیل اصلی خود را مشکل معیشتی و بیکاری جوانان عنوان نکرده بود؛ بلکه ایراد اصلی را وابستگی شاه به بیگانگان و اجانب به ویژه هم‌زمان با تصویب قانون کاپیتولاسیون در مجلس شورای ملی می‌دانست.همچنین اعتراض و مخالفت امام و انقلابیون همراه ایشان با رفتارهای مستبدانه شاه و بی‌اعتنایی به احکام و ارزشهای دینی در رأس نارضایتی‌ها قرار داشت.

دست خدا با جماعت است
کد خبر: 145334
|
۱۳۹۶/۰۸/۲۱ ۲۳:۰۰:۰۰
وقتی نظام برخاسته از انقلاب با پسوند اسلامی نامگذاری شد، توقع مردم با توجه به شناختی که از رفتار پیامبر اسلام(ص) و امام علی(ع) در زمینه راستگویی، امانتداری، صداقت، مهربانی، وفای به عهد و..... داشتند مطمئن بودند با شروع به کار نظام جمهوری اسلامی انتظارات شان به موقع جامه عمل خواهد پوشید.

ذهنیت ما انقلابیون با تأسی به قرآن مجید و آیه ان تنصروالله ینصرکم اینگونه بود که چون دین خدا را یاری کرده‌ایم خدا نیز از مردم ایران بطور خاص حمایت خواهد کرد ولی پس از مساله گروگانگیری روابط کشورها با ایران قطع یا تحریم آنها شروع شد و با حمایت همه جانبه از رژیم عراق عرصه کار و تلاش و پیشرفت تنگ‌تر و تامین انتظارات مردم با مشکلات عدیده‌ای مواجه شد.

از جمله توقعات، نهادینه شدن دموکراسی و تعیین حق سرنوشت توسط خود ملت از طریق انتخابات با کارکرد حزبی بوده و با عنایت به اینکه احزاب ابزار سازماندهی به آرا و سهیم شدن در قدرت است، رشد این تشکیلات ارتباط مستقیم با عدم دخالت دولت و قدرتهای تابعه آن در شیوه برگزاری و کنترل انتخابات دارد .

به هر دلیل کشور ایران حزب قوی و فراگیر ندارد بلکه بالعکس بیش از ۲۰۰ حزب و تشکل ریز و درشت دارد که نه تنها کار کرد حزبی را تسهیل و تقویت نمی‌کند بلکه به نوعی در این مسیر، دست و پا گیر نیز هستند. بر همین اساس است که دلسوزان نظام در جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا سعی کرده‌اند به هنگام انتخابات با تعریف ساختار و تعیین معیار با ارائه لیست ائتلافی با ایجاد شور و شعف در قالب رقابت جناحی هم به انتخاب هواداران و هم به اعتبار نظام جمهوری اسلامی کمک کنند.

سران دو جناح باید بر محوریت تقویت اعتماد متقابل احزاب و تشکلهای هم جناحی که قصدشان تقویت کار دست جمعی این را گردهم آورده و فعالیت و تصمیم گیری تشکیلاتی کنند. به طور قطع تمرین کار دسته جمعی زمینه و فضا را برای ادغام احزاب کوچک در یکدیگر و تشکیل احزاب بزرگتر فراهم خواهد آورد. فعالان عرصه سیاسی تصدیق می کنند که لازمه دموکراسی‌های با عیار بالاتر در پرتو نظام‌های دو حزبی و حداکثر سه الی چهار حزبی است.

یکی از آفت‌های کارکرد حزبی عدم تحمل رقیب و ضعف در رقابت، نداشتن روحیه کار تشکیلاتی و منظم است. نتیجه چنین فضایی آن است که برای ایجاد اختلاف در جبهه رقیب، ایجاد دشمنی و در نتیجه حذف رقیب حتی با استفاده از رانت‌های موجود تلاش می‌شود. با توجه به آفات کار دسته جمعی و تشکیلاتی در کشور بر اعضا و سران احزاب و جمعیتهای اصلاح طلب و اعتدالیون است که مواظب رفتارهای شیطنت آمیز بوده و ضمن تاکید بر تقویت اتحاد در بین خود با اختلاف‌افکنی‌ها مقابله کنند.علی رغم دلسردی های موجود ولی تجربیات حاصله در برگزاری چند انتخابات گذشته به اصلاح‌طلبان و حامیان اعتدال و توسعه کمک خواهد کرد در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی موفق تر عمل کنند.

* نایب رییس مجمع نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها