کد خبر: 145840
|
۱۳۹۶/۰۸/۲۵ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

محمود بهمنی در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین»

بودجه نباید به امید اوراق مشارکت بسته شود/ 659 هزار میلیارد تومان طرح‌های نیمه‌کاره داریم

بهمنی: دولت باید خود را سبک کند. در حال حاضر ششصد و پنجاه و نه هزار میلیارد تومان طرح های نیمه کاره داریم. دولت باید اینها را ارزیابی و سریعا واگذار کند. باید توان خود را بالا ببرد و بتواند طرح های عمرانی را اجرا کند. باید روی اینها برنامه ریزی کند و تا بتواند موفق شود.

بودجه نباید به امید اوراق مشارکت بسته شود/ 659 هزار میلیارد تومان طرح‌های نیمه‌کاره داریم
کد خبر: 145840
|
۱۳۹۶/۰۸/۲۵ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| دولت تصمیم گرفته برای اولین بار شکل بودجه ریزی را در کشور تغییر دهد. برهمین اساس محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه در مجلس دلایل و شرایط کشور برای اجرایی کردن بودجه عملیاتی را توضیح داد. موضوعی که براساس برنامه ششم توسعه هر سال باید حدود 20 درصد در بودجه کشور به اجرا درآید. البته حرف‌وگفت‌های مختص به خود را هم دارد. محمود بهمنی رییس سابق بانک مرکزی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با « اعتمادآنلاین » با تاکید براینکه این نوع بودجه ریزی نیاز کشور است می‌گوید: برای اظهارنظر قطعی تر درباره آن باید اجازه داد تا به مجلس ارائه شود.

نظرتان درباره نوع جدید ساختار بودجه ای کشور که دولت بر آن تاکید دارد و قرار است اواسط آذرماه به مجلس ارائه شود چیست؟

بودجه باید عملیاتی و کاربردی باشد. نباید بودجه ها را ببندیم به امید اوراق مشارکت؛ اوراق مشارکت ایجاد یک بدهی است. بستن بودجه با اوراق مشارکت پوشاندن کسری بودجه است. بودجه باید به گونه ای باشد که عملی شود. ببینید چند درصد از بودجه عمرانی امسال عملی شده است. دیگر نمی توانیم بگوییم چهار درصد یا ده درصد عملی شد. وقتی اکثر بودجه های عمرانی به سمت بودجه جاری رفت اشتغال از بین می رود. بودجه جاری صرفا به پرداخت هز ینه حقوق و دستمزد و از این دست است. دولت باید خود را سبک کند. در حال حاضر ششصد و پنجاه و نه هزار میلیارد تومان طرح های نیمه کاره داریم. دولت باید اینها را ارزیابی و سریعا واگذار کند. باید توان خود را بالا ببرد و بتواند طرح های عمرانی را اجرا کند. باید روی اینها برنامه ریزی کند و تا بتواند موفق شود.

فکر می کنید با توضیحاتی که دولت درباره این لایحه ارائه کرده این اتفاق خواهد افتاد؟

این مسائل را ما به دولت گفته ایم و امیدوار هستیم که در لایحه بودجه سال 97 که قرار است به مجلس بیاید این نکات رعایت و اصلاح کنند. لایحه هنوز به دست ما نرسیده اگر این مسائل رعایت نشده باشد حتما به سمت اصلاح آن پیش خواهیم رفت.

با توجه به اینکه برای اجرای شدن این نوع جدید بودجه ریزی به شفافیت نیاز است، آیا به اندازه کافی شفافیت مالی و عملکردی در کشور داریم که بتوانیم بودجه عملیاتی کنیم؟

باید ایجاد کنیم، چون نداریم دلیل نمی شود که کل کار را رها کرد.

چطور باید ایجاد کرد؟

نظارت دقیق باشد، نباید باز هم نظارت را موکول کرد برای پایان سال باید ماه به ماه یا سه ماهی یک بار انجام شود تا جلوی انحرافات به شدت گرفته شود.

برخی نمایندگان مجلس با طرح برنامه دولت برای بودجه ریزی به شکل عملیاتی این موضوع را سیاسی دانسته اند و مطرح می کنند که این بهانه ای است برای اینکه دولت بودجه برخی ارگان ها و سازمان ها را قطع کند. فکر می کنید چنین چیزی مطرح باشد؟

نه به نظر من طرح این موضوعات بی منطق است. بودجه واقعی است و هیچ گاه خودش سر خودش را کلاه نمی گذارد. دلیلی برای طرح این موضوعات وجود ندارد.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها