کد خبر: 150265
|
۱۳۹۶/۱۰/۰۲ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

بازی بانک‌ها با آبروی مردم برای یک قسط 380 هزار تومانی

چرا بانک برای وصول مطالبات ده میلیونی پنج میلیونی و سه میلیونی به آبروی افراد متوسل می شود ولی برای مطالبات چند میلیاردی که وام گیرنده حتی یک قسط آن هم پرداخته نکرده و گویا قصد پرداخت هم ندارد چنین مسیری را انتخاب نمی کند؟

بازی بانک‌ها با آبروی مردم برای یک قسط 380 هزار تومانی
کد خبر: 150265
|
۱۳۹۶/۱۰/۰۲ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| سال گذشته برای اخذ وام ازدواج که به تازگی ده میلیون تومان شده بود به یکی از شعب بانک ملت در خیابان جمهوری معرفی شدم. این وام هم مثل همه وام‌هایی با مبلغ پایین به ضامنی با انواع شرایط از جمله کارمند رسمی بودن، داشتن گواهی کسر حقوق و . . . نیاز داشت که کمتر کسی این روزها به راحتی می تواند این نوع ضامن را به بانک معرفی کند. در این شرایط معمولا وام‌گیرندگان به اجبار به نزدیکان و آشنایانی متوسل شوند که با آنان رودربایستی دارند و خیلی راغب نیستند که از آنان برای این کار درخواست کنند ولی در این شرایط مالی هر جوانی برای شروع زندگی مجبور است که برای این وام ده میلیون تومانی برای شروع زندگی خود اقدام کند.

از همان ابتدا تلاش کردم که با برنامه ریزی اقساط دو وام خودم و همسرم را به موقع پرداخت کنم که در زندگی برای پرداخت باقی اقساط و شرایط مالی زندگی ام خللی ایجاد نشود. اما امروز دیگر بر همگان روشن است که شرایط کشور ما با ثبات نیست هر روز اتفاقی می‌افتد که امکان همه برنامه‌ریزی‌های زندگی را تغییر می دهد. آن گونه که شما حتی نمی توانی برای سه ماه آینده زندگی ات برنامه ریزی کنی و بگویی من در سه ماه آینده فلان مقدار پس انداز می کنم و بعد می توانم نیازی از خانواده ام را برطرف کنم.

همین روند تغییرات سریع گریبان‌گیر خانواده ما هم شد. از ابتدای تیرماه امسال کارم تغییر کرد و طی پنج ماه گذشته مجبور شدم حداقل سه بار محل کار خود را تغییر بدهم. به خاطر همین جابه جایی ها برنامه‌ریزی مالی هم نیز دچار مشکل شد و پرداخت یکی و تنها یکی از اقساط بدهی من به بانک ملت بابت وام ازدواج ده میلیونی خودم و همسرم به تعویق افتاد.

طی این ماه ها هر بار سیستم خودکار بانک ملت تماس می گرفت و تذکر می داد که سر رسید قسط نزدیک است. چند روز گذشته پیامکی برای من ارسال و اعلام کرد که «به دلیل عدم پرداخت بدهی به سررسید گذشته تبدیل شد.» دقیقا منظور این پیام را متوجه نشدم ولی یقین کردم که یا احتمالا جریمه ای در نظر گرفته اند و یا اینکه می خواهند برای پرداخت سریع تر قسط تذکر بدهند. منتظر بودم که حقوق این ماه را بگیرم و قسط را پرداخت کنم که دیدم بانک برای این قسط 380 هزار تومانی که نمی دانم با چه محاسبه ای آن را از 280 هزار تومان به این مبلغ افزایش داده تاب نیاورده است.

چهارشنبه شب گذشته ضامنم تماس گرفت و گفت که از بانک ملت به محل کارم نامه فرستاده اند و گفته اند تنها چند روز برای پرداخت اقساط مهلت دارید. این عبارت «پرداخت اقساط» ضامن را به شک انداخته بود که احتمالا من نه یک قسط بلکه اقساط زیادی را پرداخت نکرده ام. او هم نگران شده بود و در محل کار خود در مقابل همکارانش معذب شده بود که البته این معذب شدن را با واسطه ای به خانواده ما منتقل کرد که اگر نمی توانید پرداخت کنید «ما کمکتان کنیم وگرنه لطفا پرداخت کنید که برای ما هم در محل کار بد نشود.»

این نتیجه تلاش بانک ملت برای وصول یک قسط 380 هزارتومانی خود بود که در مجموع دو وام کمتر از 800 هزار تومان می شود. من این مبلغ را همان شب از دوستی قرض و پرداخت کردم. ولی برای ما این سوال پیش آمد که آیا بانک نمی توانست راه دیگری برای وصول مطالبه خود انتخاب کند؟ البته واضح است که خوب می دانند با تحت فشار قرار دادن مردم از طریق آبروی آنان خیلی سریع به نتیجه می رسند و البته به نتیجه هم رسیدند. بعد از این به خاطرم هم می ماند که حتی اگر قرض هم کردم نگذارم حتی یک قسط از اقساط وام ازدواجم نزد بانک ملت به تعویق بیافتد.

هرچند معتقدم که آنان وظیفه قانونی خود را انجام داده اند چرا که آن ها هم امانت دار این ملت هستند و باید این پول را بر اساس قرارداد پس بگیرند اما از چه راهی؟ آیا از این راه که اول آبروی وام‌گیرنده را تحت فشار قرار دهند؟ روالی در نظام بانکداری ما برای این کار تعریف شده است؟

مهمترین سوال و ناراحتی ما بالاتر از این است. همین چند وقت پیش بود که یکی از نمایندگان مجلس لیست بلند از وام گیرندگان چند میلیاردی را منتشر کرد که به پشتوانه ای محکم و نامعلوم وام های متعدد چند میلیاردی گرفته اند و پس نمی دهند. آن وقت یک عده نگران افشا شدن نام آنان و لطمه خوردن به انگیزه های سرمایه داران هستند. چرا بانک برای وصول مطالبات ده میلیونی، پنج میلیونی و سه میلیونی به آبروی افراد متوسل می شود ولی برای مطالبات چند میلیاردی که وام‌گیرنده حتی یک قسط آن هم پرداخته نکرده و گویا قصد پرداخت هم ندارد چنین مسیری را انتخاب نمی کند؟ آیا بانک ملت مطالبات چندمیلیاردی خود را نیز مانند وام های ازدواج وصول می کند؟ آیا عدالت وجود دارد؟
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها