کد خبر: 152951
|
۱۳۹۶/۱۰/۱۹ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

رقیب اردوغان در انتخابات ترکیه کیست؟

حزب سکولار و ملی‌گرای «خوب» رقیب جدی آک پارتی

حزب «خوب» (İYİ Party) از زمانی تأسیس خود در 25 اکتبر 2017 طرفداران بسیاری را گرد خویش آورده و به نظر می‌رسد در انتخابات سال آینده ترکیه رقیب جدی رجب طیب اردوغان خواهد بود.

حزب سکولار و ملی‌گرای «خوب» رقیب جدی آک پارتی
کد خبر: 152951
|
۱۳۹۶/۱۰/۱۹ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| «حزب خوب» (İYİ Party) از زمان تأسیس تا پایان امسال به عنوان رقیب جدی اردوغان مطرح شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین ، یورونیوز درباره این حزب جدیدالتأسیس و محبوب نوشت، بنیانگذار این حزب، زنی شجاع به نام مرال آکسنر است. وی پیش‌تر وزیر کشور و معاون سابق پارلمانی و نماینده حزب حرکت ملی در سال‌های 2007 تا 2011 بود. هدف این حزب، متحد کردن اپوزیسیون پراکنده و ضعیف و ارائه چشم‌اندازی مثبت برای آینده ترکیه است.

اومیت اوزدگ، معاون رئیس حزب در مصاحبه‌اش با یورونیوز گفت: رسالت حزب این است که قدرت را از چنگ اردوغان خارج کند. او سنت‌های رایج در کنترل رئیس جمهور را زیر پاگذاشته است.

وی در ادامه گفت: «اردوغان حکومتی تک‌حزبی و فردی به راه انداخته است. پس از رفراندومی که در 16 آوریل برگزار شد، نتایج بسیار مشکوک بود، و قانون اساسی به مجرد آن تعلیق شد. ترکیه با صدور احکام شاهانه اداره می‌شود. حاکم این کشور عملاً یک نفر است که با امیال شخصی خود آن را اداره می‌کند.»

اوزدگ در این مصاحبه تکذیب کرد که حزب او به جناح راست تمایل دارد. این صحبت به دلیل حضور چهره‌های محافظه‌کار در میان مؤسسان حزب بیان شده است.

او در دفاع از این اتهام گفت: «ما ملی‌گرایی میانه‌رو را نمایندگی می‌کنیم. نه چپ میانه هستیم و نه راست میانه.»

وی در ادامه افزود: «من احساس می‌کنم که ما در جنوب شرق ترکیه نیز می‌توانیم پیروز شویم. کسب رأی این منطقه کردنشین به لحاظ سنتی برای ملی‌گرایان دشوار بوده است.»

اوزدگ با اشاره به اهمیت ترکیه برای اتحادیه اروپا، تأیید کرد این کشور نمی‌تواند عضو کامل اتحادیه اروپا شود، با این حال بهتر است که روابط این کشور با اتحادیه اروپا نزدیک باشد.

به گفته این مقام حزبی، ترکیه همچنین باید به شرق نگاه کند: «منطقه آسیا-اقیانوس آرام در حال ظهور است. ترکیه نمی‌تواند به لحاظ اقتصادی به این منطقه بی‌تفاوت باشد. ترکیه مانند بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا علاقه زیادی به این منطقه دارد».

آزمون بزرگ «حزب خوب» یعنی انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در سال 2019 برگزار خواهد شد.

به کانال تلگرام اعتمادآنلاین بپیوندید
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها