کد خبر: 153149
|
۱۳۹۶/۱۰/۲۱ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

سخنگوی کمیسیون انرژی آخرین وضعیت نفت‌کش ایرانی را در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین تشریح کرد

احتمالاً امروز آتش‌سوزی متوقف می‌شود/ ربیعی باید زودتر وارد عمل می‌شد/ وقتی خودمان تعلل می‌کنیم چه انتظاری از کشورهای دیگر می‌رود؟/ مجلس بعد از فرونشستن حادثه از مسئولان گزارش خواهد خواست

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با انتقاد از تعلل صورت گرفته در رسیدگی به وضعیت نفت‌کش ایرانی گفت: شخصاً چندین بار از دولت خواستم که در تماس با نخست وزیر چین از او بخواهد که کشورش در امر خاموش کردن آتش جدیت بیشتری نشان دهد، حتی از شخصاً از آقای جهانگیری درخواست کردم که وارد عمل شوند اما تازه دو روز پیش آقای ربیعی برای پیگیری انتخاب شد. امیدواریم که این تعلل برایمان گران تمام نشود.

احتمالاً امروز آتش‌سوزی متوقف می‌شود/ ربیعی باید زودتر وارد عمل می‌شد/ وقتی خودمان تعلل می‌کنیم چه انتظاری از کشورهای دیگر می‌رود؟/ مجلس بعد از فرونشستن حادثه از مسئولان گزارش خواهد خواست
کد خبر: 153149
|
۱۳۹۶/۱۰/۲۱ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| شنبه همین هفته در اتفاقی نادر نفت‌کش 160 هزار تنی ایرانی در برخورد با کشتی فله‌بر چینی در آب‌های این کشور دچار سانحه شد، شدت برخورد به حدی بود که هر دو جداره نفت‌کش آسیب دید و بروز انفجار، آتش‌سوزی مهیبی را رقم شد. آنچه که وضعیت این نفت‌کش را حساس می‌کند تداوم بی‌خبری از خدمه ایرانی آن است. از 32 خدمه این نفت‌کش تنها جسد یک نفر پیدا شده و از بقیه خبری در دست نیست و از آنجا که آتش‌سوزی همچنان ادامه دارد امکان جست و جو برای پی بردن به وضعیت سایر خدمه وجود ندارد.
علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که دو روز پیش به عنوان مسئول کمیته ویژه رسیدگی به وضعیت نفت‌کش ایرانی و خدمه آن تعیین شد در دیدارهایی با سفیر چین و ژاپن رسیدگی به این ماجرا را شروع کرد، اقدامی که به اعتقاد اسدالله قره خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس بسیار دیر انجام شده است. قره‌خانی در این مورد به اعتمادآنلاین گفت: «با توجه به این که آقای ربیعی متولی اصلی بحث نفت‌کش در ایران و شرکت ملی نفت‌کش است ما انتظار داشتیم تلاش‌های ایشان بسیار زودتر شروع شود اما متأسفانه با تعلل زیادی در این مورد روبه‌رو بودیم.»

او با تأکید بر اینکه مجلس دلیل این تعلل را پیگیری می‌کند، ادامه داد: «شخصاً چندین بار از دولت خواستم که در تماس با نخست وزیر چین از او بخواهد که کشورش در امر خاموش کردن آتش جدیت بیشتری نشان دهد، حتی از شخصاً از آقای جهانگیری درخواست کردم که وارد عمل شوند اما تازه دو روز پیش آقای ربیعی برای پیگیری انتخاب شد. امیدواریم که این تعلل برایمان گران تمام نشود.»

قره خانی در مورد تعلل چینی‌ها در زمینه خاموش کردن آتش، گفت: «کشور چین به چند دلیل چنان که بایدوشاید در این مورد جدیت به خرج نداد، اول اینکه آنها ترجیح می‌دادند تمام محتویات نفت‌کش بسوزد تا آب‌های کشورشان آلوده نشود و مجبور به صرف هزینه هنگفت برای رفع آلودگی از آب نباشند، دوم اینکه مواد سمی و احتمال انفجارهای مجدد باعث شد که چینی احتیاط بیش از حد به خرج بدهند. به طور کلی کشور چین در چندماه اخیر در مسائل مربوط به ایران چندان مسئولیت پذیرانه رفتار نکرده است البته وقتی مسئولان خودمان تعلل به خرج می‌دهند از مسئولان کشورهای دیگر چه توقعی می‌توان داشت؟»

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس ورود نفت‌کش ایرانی به آب‌های سرزمینی ژاپن را اتفاق خوبی دانست و گفت: «در حال حاضر شاهد همکاری بهتر ژاپنی‌ها هستیم، البته هنوز هم کشور چین در عملیات اطفا حریق حضور دارد و احتمال می‌دهیم که امروز آتش‌سوزی خاتمه پیدا کند و جست و جو برای پیدا کردن خدمه وارد فاز جدیدی شود.»

قره خانی در مورد احتمال زنده بودن خدمه نفت‌کش گفت: «با توجه به اینکه گفته می‌شود خدمه زمان کافی برای نجات خودشان داشته‌اند . از طرفی جسدی که پیدا شده، نسوخته بوده و جلیقه نجات داشته، این احتمال وجود دارد که دریانوردها توانسته باشند نجات پیدا کنند حالا یا با قایق نجات فرار کرده باشند و یا در جایی محبوس شده باشند.»

او در نهایت از ادامه پیگیری‌های مجلس حتی بعد از فرونشستن حادثه هم خبر داد و گفت: «ما قطعاً از مسئولان دعوت می‌کنیم تا گزارش اتفاقات و اقدامات تمام طرفین را به صورت کتبی به ما بدهند حتی این احتمال وجود دارد که موضوع را در صحن علنی مطرح کنیم چون به هر حال حادثه مهمی اتفاق افتاده و تا همین جا هم خسارت زیادی به بار آمده است.»



اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها