کد خبر: 153336
|
۱۳۹۶/۱۰/۲۲ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

حسینی مطرح کرد:

قاچاق رسمی و غیر رسمی فرآورده‌های نفتی به هنگام صادرات/ کاهش صادرات به عراق و افغانستان

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: در بخش‌هایی از صادرات فرآورده‌های نفتی به صورت رسمی و غیررسمی با قاچاق روبه‌رو هستیم.

قاچاق رسمی و غیر رسمی فرآورده‌های نفتی به هنگام صادرات/ کاهش صادرات به عراق و افغانستان
کد خبر: 153336
|
۱۳۹۶/۱۰/۲۲ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| حمید حسینی سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز(شنبه 23دی) برگزار شد، با بیان اینکه دوازدهمین همایش سالانه اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی روز سه‌شنبه (26 دی ماه) در سالن همایش‌های بین‌المللی سازمان صدا و سیما برگزار شد، اظهار کرد: در این همایش سه مأموریت تشکل‌های اقتصادی به مرحله اجرا خواهد رسید به طوری که در راستای برگزاری این همایش صدای اعضای اتحادیه صادرکنندگان که به شدت دچار چالش و مشکلات هستند به مسئولان و دولتمردان خواهد رسید، چرا که متأسفانه درب مسئولان به روی تشکل‌ها باز نیست و تنها راه چاره جمع کردن بازیگران بحث در همایش‌های این چنینی است.

وی ادامه داد: همچنین با برگزاری این همایش ضمن توانمندسازی اعضا یک شبکه بازارسازی و بازاریابی در سطح بین‌المللی برای اعضای اتحادیه به‌وجود خواهد آمد.

حسینی بیان کرد: در این همایش با حضور مسئولان در پنل‌ها به بیان مشکلات اعضا و ارائه راه‌حل برای رفع آنها خواهیم پرداخت. همچنین در یک پنلی تعمیرات نرم‌افزاری درباره راه‌اندازی نهاد رگولاتوری خواهیم پرداخت.

* معلوم نیست چه کسی باید جوابگوی امر قانونی روی زمین مانده رگولاتوری باشد

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با تأکید بر لزوم اجرای رگولاتوری در صنعت نفت، گفت: رگولاتوری سازمانی برای تنظیم قوانین و مقررات صنعت نفت استذ که خارج از دولت شکل گرفته و هیچ ذی‌النفعی در آن نقش ندارد. تنها با تدوین نظام تنظیم قانون و مقررات است که نگاه‌ها سیستمی شده و تصمیم‌گیری بعد از آن به درستی گرفته خواهد شد مسئله‌ای که اکنون مقطعی و غیر کارشناسی بوده و اگرچه در ظاهر به نفع مردم است اما در اصل این نگاه غیر سیستمی بوده و کل زنجیره صنعت نفت را نمی‌بیند؛ بنابراین باعث می‌شود تا صادرکنندگان و خریداران بازار با مشکل روبه‌رو شوند.

وی بیان کرد: برای مثال تصمیم اشتباه مجلس مبنی بر توزیع 4 میلیون تن قیر مجانی با وجود اصرار و نامه‌های ما مبنی بر توقف این تصمیم اجرا شد. و اکنون در 6 ماهه دوم سال به این نتیجه رسیده که به واقع این تصمیم اشتباه بوده است.

حسینی تصریح کرد: توزیع قیر مجانی به معنی اصراف و از بین‌بردن منابع است.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با تأکید بر اینکه اکنون در این بخش شاهد تخلف‌ها و تقلب‌های بسیار زیادی هستیم، گفت: در بخش‌هایی از صادرات فرآورده‌های نفتی شاهد قاچاق رسمی و غیر رسمی هستیم.

وی بیان کرد: با وجود اینکه شورای رقابت ایجاد نهاد رگولاتوری مستقلی را برای نفت، گاز و پتروشیمی و برق به تصویب رسانده ولی هنوز این موضوع در هیأت دولت به تصویب نرسیده است. معلوم نیست چه کسی باید جوابگوی امر قانونی روی زمین باقی مانده باشد.

حسینی تصریح کرد: دولت هم بازیگر است و هم نقش حکمران را دارد این در شرایطی است که دارای واحد‌های تولیدی نیز هست. بنابراین قطع به یقین این شرایط فضا را برای ورود سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی فراهم نخواهد کرد.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ادامه داد: اگر خواهان ورود سرمایه به کشور هستیم باید به فراهم کردن نرم‌افزارها اهتمام بورزیم ولی وقتی حاضر نیستیم قوانین را به درستی اجرا کنیم آیا تحقق این شرایط ممکن خواهد شد.

وی بیان کرد: مردم یک هزار میلیارد پول در بانک‌ها سپرده‌گذاری کرده‌اند و حاضر نیستند سرمایه ‌خود را وارد بخش صنعت کنند.

* شرکت نفت خود را از بازار عراق و افغانستان محروم کرده است

حسینی با بیان اینکه میزان صادرات فرآورده‌های نفتی کشور افزایش نیافته است، گفت: با وجود پیش‌بینی‌های انجام شده مبنی بر افزایش میزان صادرات فرآورده‌های نفتی به 50 میلیارد دلار در سال 96؛ اما با وجود تلاش‌ها و افزایش ظرفیت تولید این موضوع عملیاتی نشد.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی، ادامه داد: به دلیل طولانی شدن اوورهال چهار، فاز پارس جنوبی شرکت ملی نفت مجبور شد تا مقدار زیادی از سال را به علت کمبود گازوئیل به نیروگاه‌ها گازوئیل تزریق کند، بنابراین صادرات مرزهای زمینی بدین ترتیب قطع شد.

وی تصریح کرد: همه این موارد باعث شد تا شرکت نفت خود را از بازار بزرگ عراق و افغانستان محروم کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها