کد خبر: 153465
|
۱۳۹۶/۱۰/۲۳ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

جواد امام تحلیل کرد:

نمایش ناکارآمدی دولت با تضعیف اصلاح‌طلبان

جواد امام فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: هدف دیگر تخریب اصلاحات انفعال مردم از مشارکت‌های سیاسی و اجتماعی است و هدف نهایی آنها قرار دادن مردم در برابر جریان اصلاحات و دولت است.

نمایش ناکارآمدی دولت با تضعیف اصلاح‌طلبان
کد خبر: 153465
|
۱۳۹۶/۱۰/۲۳ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| جواد امام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است جریان اصلاحات تمام تلاشش بر آن بوده است که از دولت و ارکان نظام با حفظ حقوق مسلم مردم که حق اعتراض یکی از آنها است بتواند کشور را در آرامش قرار دهد و این موضوع که سبب حفظ امنیت ملی کشورمان است سبب شده است تا تندرو‌های داخلی و اپوزیسیون خارج‌نشین یک‌صدا و متحد به اصلاح‌طلبان حمله کنند.

ریشه اعتراض‌های اخیر از کجا نشات می‌گیرد؟

اگر به شروع این اعتراضات که از خراسان آغاز شد، نگاه کنیم متوجه می‌شویم اتفاقات خاصی در مشهد افتاده است. پروژه پدیده و مجموعه موسسات مالی و اعتباری که در مشهد است، بحرانی به وجود آورده‌اند که بیش از نیمی از مشکلات کشور از آنجا نشات می‌گیرد. از ثامن بگیریم تا فردوسی و خیلی از موسسات دیگر، مرکزیت در مشهد دارند و ریشه همه این اتفاق‌ها به دوران ٨ ساله محمود احمدی‌نژاد بازمی‌گردد. این صندوق‌ها امروز با کمبود نقدینگی روبه‌رو شده‌اند و یکی از دلایل این کمبود، اختلاس‌هایی است که در این پروژه‌ها صورت گرفته است. اینها بحث‌هایی است که کاملا به احمدی‌نژاد برمی‌گردد. این نارضایتی‌هایی که در مشهد وجود دارد و تحریکاتی که از طرف جبهه پایداری و سایت منتسب به این جریان است، جرقه نارضایتی اولیه را زد. این جریان به دنبال این است که در این پرونده‌های فساد فرار رو به جلو داشته باشد و به نوعی با توجه به بحث‌های معیشتی و اقتصادی که دولت با آن مواجه است، این فسادها را نیز با دولت گره بزنند در حالی که این فساد‌ها هیچ ارتباطی با دولت و جریان اصلاحات ندارد.

برخورد جریان اصلاح‌طلب در وقایع اخیر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

جریان اصلاح‌طلب بسیار هوشمندانه با این اتفاقات برخورد کرد و از منظر سیاسی با این موضوع برخورد نکرد. البته نارضایتی در جامعه وجود دارد. باید این نارضایتی‌ها را محترم شمرده و باید برای مردم فرصتی فراهم کنیم که به خواسته‌های آنها رسیدگی شود. جریان اصلاحات تمام تلاشش بر آن بوده است که از دولت و ارکان نظام با حفظ حقوق مسلم مردم که حق اعتراض یکی از آنها است بتواند کشور را در آرامش قرار دهد. مادامی این آرامش فراهم نشده و از اتفاقاتی که در سال‌های اخیر در کشور افتاده است، عبور نکنیم کشور نمی‌تواند به سمت جلو حرکت کند. و آرامش هم نباشد علی‌القاعده مسوولان نمی‌توانند تصمیمات لازم را اتخاذ کرده و راه‌حلی برای مشکلات ارایه کنند. در موضوع اقتصادی هم اگر بحث سرمایه‌گذاری را مدنظر قرار دهیم نیاز به امنیت داریم. عده‌ای تلاش دارند فضارا متشنج کرده و نگذارند این مشکلات حل شود.

دلیل حمله رسانه‌های مخالف خارجی و تندرو‌های داخلی به جریان اصلاحات چیست؟

رسانه‌های خارجی تلاش کردند از این اعتراضات علیه نظام استفاده کنند و در کنار این رسانه، داخلی‌هایی که مقصر اصلی و شروع‌کننده این جریان بودند برای گم کردن ردپای خود سعی داشتند به جریان اصلاحات حمله کنند. خوشبختانه هم اطلاعات شروع ماجرا و هم رفرنس‌های دستگاه‌های امنیتی که مسوولان به آن دسترسی دارند نشان داد چه کسانی این غائله را آغاز کرده‌اند البته ادامه ماجرا آنی نبود که آنها شروع کردند و موضوع از دست آنها خارج شد. این اتهاماتی که تندرو‌های جریان اصولگرایی به اصلاح‌طلبان می‌زنند فرار رو به جلو است. آنها می‌خواستند خودشان را از این معرکه نجات دهند که خوشبختانه عملکردی که تا الان داشتند و اتفاقات ٨ساله احمدی‌نژاد، موضوع موسسات مالی و اعتباری نشان داد این جریان نمی‌تواند گذشته خود را پاک کند. موضوع موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز کاملا مشخص است و بحثی نیست که امروز مطرح شود. این موضوع از سال‌ها قبل دستور کار شورای عالی امنیت ملی قرار داشت و تمام مسوولان مربوطه نسبت به این موضوع هوشیاری لازم را دارند. ما سعی کردیم خویشتنداری کنیم و ضمن دفاع از حقوق مردم با حرکت‌هایی که فضا را متشنج می‌کند و ساختارشکنانه است را تایید نکنیم.

هدف رسانه‌ها از تخریب اصلاح‌طلبان چیست؟

آنها می‌خواهند به نوعی بگویند اصلاح‌طلبان نسبت به مردم بی‌تفاوت بوده و تلاش دارند با تضعیف دولت، ناکارآمدی جریان اصلاحات را به تصویر بکشند. هدف دیگر تخریب اصلاحات انفعال مردم از مشارکت‌های سیاسی و اجتماعی است و هدف نهایی آنها قرار دادن مردم در برابر جریان اصلاحات و دولت است. از این جهت که چون اصلاحات حامی دولت بوده و در انتخابات گذشته با حمایت جریان اصلاحات دولت پیروز شد. اگرچه امروز اصلاح‌طلبان نقشی در هیات دولت ندارند، اما مخالفان می‌خواهند با این اقدامات هزینه را برای اصلاحات بالا ببرند.

منبع: روزنامه اعتماد
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها