کد خبر: 158783
|
۱۳۹۶/۱۱/۲۴ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

یک نماینده مجلس یک روز پس از درخواست برای اخراج اتباع خارجی در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

طرح‌های ما در مورد ساماندهی اتباع خارجی روی زمین مانده است/ اگر نظارت و اجرای درست برنامه‌ها وجود داشته باشد لزومی بر اخراج اتباع وجود ندارد

حسن بهرام‌نیا نماینده مردم نهاوند که در صحن علنی مجلس بر لزوم اخراج اتباع بیگانه تأکید کرده بود، از راه‌های جایگزین مانند ساماندهی اتباع بیگانه می‌گوید.

طرح‌های ما در مورد ساماندهی اتباع خارجی روی زمین مانده است/ اگر نظارت و اجرای درست برنامه‌ها وجود داشته باشد لزومی بر اخراج اتباع وجود ندارد
کد خبر: 158783
|
۱۳۹۶/۱۱/۲۴ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| حسن بهرام نیا نماینده مردم نهاوند، دیروز (سه‌شنبه) در صحن علنی مجلس بر لزوم اتباع بیگانه به دلیل راکد بودن بازار کار تأکید کرده بود اما امروز در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین از ساماندهی اتباع کشورهای دیگر حرف می‌زند.

اینکه اتباع کشورهای دیگر را که از سر ناچاری وارد کشور ما شده‌اند اخراج کنیم، چه توجیهی دارد؟

به هر حال ما باید مسائل را با شرایط موجود نگاه کنیم، یک زمانی در کشور الی‌ماشاءالله کار بود. ساختمان‌سازی فعال بود و به ازای هر متر مربع ساختمان که ساخته می‌شد برای 54 نفر اشتغال ایجاد می‌شد و این همه فرصت شغلی بود پس ایرادی نداشت که افراد دیگری هم از این فرصت‌ها استفاده کنند اما الآن به جایی رسیدیم که به دلیل رکود اقتصادی فرصت‌های شغلی بسیار کم شده. همه چیز خوابیده. در همه عرصه‌ها شاهد رکود هستیم. در چنین شرایطی چطور می‌شود فرصت‌های شغلی را با بقیه تقسیم کرد؟ الآن جوان تحصیل کرده ما مجبور است که کارگری کند و به پایین‌ترین حقوق راضی باشد.

آیا مقصر اینکه جوانان تحصیل کرده باید کارهای پیش پا افتاده انجام بدهند، اتباع بیگانه هستند؟ یعنی اگر آنها از کشور بروند جوان‌های تحصیل کرده ما به مشاغلی که لایقش هستند دست پیدا می‌کنند؟

نه اینطور نیست که همه چیز به گردن آنها باشد اما به هرحال وقتی فرصت شغلی کم است باید جوان ایرانی را در اولویت قرار داد. چراغی که به خانه روا است، به مسجد حرام است. ما می‌گوییم آنهایی که با شرایط قانونی وارد کشور شده‌اند و اجازه کار دارند کار کنند اما بقیه نه.

باید بقیه را اخراج کنیم؟ پس نباید به تندروها در کشورهای اروپایی و آمریکا که خواهان اخراج آواره‌های سوری هستند انتقاد کرد.

مسئله قانون است. آن‌ها غیر قانونی وارد کشور شده‌اند. باید مراقبت کنیم که چه تعداد روادید صادر می‌کنیم. چه تعداد نیروی کار وارد کشور می‌شود. به هر حال نمی‌شود که همه چیز را به حال خودش رها کنیم تا جوان ایرانی کار نداشته باشد. الآن شما همین موضوع حاشیه‌نشینی را بررسی کنید. می‌بینید که چقدر در مناطق حاشیه‌ای که بسیاری از ساکنانش همین اتباع خارجی هستند آسیب‌های اجتماعی وجود دارد. ورود بی‌حساب‌وکتاب اتباع بیگانه نظم بازار کار را به هم می‌زند و هم آسیب‌های اجتماعی به بار می‌آورد.

به هر حال آنها وارد کشور شده‌اند، آیا درست است که آنها را بیرون کنیم؟ راه حل بهتر پایش مرزها و نظارت بر بازار کار نیست؟ اگر نظارت بر کار کارفرماها وجود داشته باشد آن‌ها نمی‌توانند به اتباع خارجی حقوق کمتری بدهند و به این ترتیب بازار کار تعادل خودش را به دست می‌آورد. اگر اتباع بیگانه را از حاشیه شهرها حذف کنیم مشکل حاشیه نشینی حل می‌شود؟

بله همه اینها درست است. رأفت اسلامی و مهمان نوازی ما هم می‌گوید که باید نسبت به این افراد مهربان باشیم. اتفاقاً ما هم می‌گوییم که آنها باید ساماندهی شوند. اگر بتوانیم آنها را ساماندهی کنیم و بر فعالیتشان نظارت داشته باشیم خیلی بهتر است و ما هم حرفی نداریم. اساساً سال‌ها است که روی همین موضوع تأکید می‌کنیم. در این مورد طرح هم داده بودیم و دولت دستورالعمل دارد اما این دستورالعمل و طرح‌ها زمین مانده و اجرا نمی‌شود. اگر این طرح‌ها اجرا شود و اتباع بیگانه ساماندهی شوند شاید دیگر اخراج لزومی نداشته باشد اما به هرحال باید برای شرایط فعلی کاری کرد. در وهله اول وزارت رفاه باید پاسخگو باشد. دولت باید در مورد این وضعیت تصمیم بگیرد و دست به کاری بزند.


اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها