کد خبر: 161088
|
۱۳۹۶/۱۲/۰۹ ۱۳:۱۱:۰۰
| |

قنادباشی کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»

آمریکا و متحدانش ابزار کمی برای تحت فشار گذاشتن ایران دارند/ فشارهای آمریکا علیه ایران زیاد می‌شود

یک کارشناس سیاست خارجی با اشاره به تلاش برخی کشورها برای تصویب قطعنامه علیه ایران گفت: آمریکایی‌ها و متحدانشان می‌خواهند با استفاده از هر فرصتی ایران را تحت فشار قرار دهند ولی این نشان می‌دهد که ابزار کمی برای تحت فشار گذاشتن ایران دارند.

آمریکا و متحدانش ابزار کمی برای تحت فشار گذاشتن ایران دارند/ فشارهای آمریکا علیه ایران زیاد می‌شود
کد خبر: 161088
|
۱۳۹۶/۱۲/۰۹ ۱۳:۱۱:۰۰

اعتمادآنلاین| جعفر قنادباشی کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره تلاش‌های برخی کشورها برای اعمال فشار بر ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: از زمانی که آقای ترامپ به کاخ سفید آمده یک سلسله فشار علیه ایران ایجاد کرده است و پیش‌بینی می‌شود که این فشارها گسترش پیدا کند. بخصوص اینکه اعراب با لابی و دلار آن را تشدید و اسرائیلی‌ها هم به آن کمک می‌کنند. باید اشاره کرد که در مقایسه با گذشته اسرائیلی‌ها بیشترین نفوذ را در کاخ سفید دارند و هیچ‌گاه اسرائیل این‌قدر لابی در کنگره و کاخ سفید نداشته است و براین اساس می‌توان گفت که فشارها زیاد شده است.

قنادباشی ادامه داد: اما همه هدف این قطعنامه، ایران نبود بحث این بود که ممنوعیت فروش سلاح به یمن تمدید شود. قبل از این قطعنامه‌هایی مبنی بر ممنوعیت فروش سلاح به یمن تصویب شده بود. البته اصل این موضوع محل سؤال است چرا که عربستان به عنوان یک طرف جنگ به‌راحتی سلاح دریافت می‌کند ولی طرف دیگر یعنی یمن را مدت‌ها است که برای خریداری سلاح ممنوع کرده‌اند و این نشان‌دهنده دلارهایی است که در سازمان ملل هزینه شده است.

این کارشناس سیاست خارجی ادامه داد: کوشش کردند که در این قطعنامه جدید، بندی هم به آن اضافه و ایران را هم محکوم کنند. در واقع هدف این قطعنامه ایران نبود ولی خصومت علیه ایران در آن گنجانده شده بود که روسیه آن را وتو کرد و قطعنامه دوباره بازنویسی و بند مربوط به ایران از آن حذف شد و بعد به‌اتفاق آرا مورد قبول اعضا قرار گرفت. این نشان می‌دهد که سعی کردند از این فرصت استفاده کنند و نام ایران هم به فهرست فروشندگان سلاح اضافه کنند.

قنادباشی افزود: این قطعنامه ابعاد بسیار مهمی دارد چرا که نشان می‌دهد می‌خواهند خصومت را نسبت به ایران اعمال کنند و برای آن بهانه مناسب‌تری پیدا نکردند و جالب‌تر این است که نشان می‌دهد دست آن‌ها خالی است. آمریکایی‌ها و متحدانشان می‌خواهند با استفاده از هر فرصتی ایران را تحت فشار قرار دهند ولی این نشان می‌دهد که ابزار کمی برای تحت فشار گذاشتن ایران دارند.

او تصریح کرد: نکته دیگر این است که در جهان و در منطقه ما را متهم می‌کنند که سلاح به یمن ارسال کردیم در حالی که یمن در شدیدترین محاصره اقتصادی قرار دارد و این کار تقریباً غیر ممکنی است. اینکه آن‌ها مدعی چنین اتهامی می‌شوند در واقع به دو مسئله اعتراف می‌کنند یا اینکه قدرت آن‌ها برای تحریم قابل توجه نیست و یا اینکه علیه ایران دروغ می‌گویند. از طرف دیگر این موضوع برای ما نقش تبلیغی دارد. در منطقه ما مردم کشورهای مختلف رژیم عربستان را بسیار نامطلوب می‌دانند و زمانی که ما را متهم به فروش سلاح به یمن می‌کنند در واقع ما را در رأس اپوزیسیون قرار می‌دهند و این تبلیغ خوبی برای ایران به‌عنوان کشوری ضد ترامپ و دیکتاتوری است. همچون گذشته که هرکسی به ویتنام کمک می‌کرد در کل جهان به‌عنوان طرفدار مظلوم از آن یاد می‌شد.

قنادباشی گفت: اما نکته بعدی تحول بسیار مهم‌تری است که در عربستان اتفاق افتاد. فرماندهان رده بالای نظامی عربستان در این شرایط برکنار می‌شوند. این‌ها احتمالاً در فکر کودتایی بودند که می‌توانست مورد اقبال مردم قرار گیرد. ارتش شکست‌خورده نه‌تنها برای منافع پادشاهی عربستان بلکه برای کل منافع غربی و اسرائیلی خطرناک است.

عربستان برای توجیه جنگ خود علیه یمن از نفوذ ایران سخن می‌گوید و ادعا می‌کند که منافع اهل سنت درخطر است و به همین خاطر سعی می‌کند به اختلافات شیعه و سنی دامن بزند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها