کد خبر: 161486
|
۱۳۹۶/۱۲/۱۴ ۰۷:۴۴:۰۰
| |

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

مدارسی مانند سمپاد بیشتر موجب داغ شدن کاسبی عده‌ای بوده‌اند تا کشف استعدادهای درخشان

فاطمه سعیدی عضو کمیسیون آموزش مجلس می‌گوید: روند فعلی سنجش دانش آموزان، منجر به کشف استعدادهای برتر نمی‌شود چون از همان ابتدا یک سری محفوظات فرادرسی به بچه‌ها یاد می‌دهند و بعد از همان‌ها امتحان می‌گیرند. اگر هم کسی بخواهد در این امتحان قبول شود باید در کلاس‌هایی که این محفوظات تدریس و تمرین می‌شود شرکت کند، این که نمی‌شود پیدا کردن استعداد برتر.

مدارسی مانند سمپاد بیشتر موجب داغ شدن کاسبی عده‌ای بوده‌اند تا کشف استعدادهای درخشان
کد خبر: 161486
|
۱۳۹۶/۱۲/۱۴ ۰۷:۴۴:۰۰

اعتمادآنلاین | طبق تصمیم جدید آموزش‌وپرورش، قرار است آزمون ورود به مقطع اول متوسطه مدارس سمپاد حذف شود. این تصمیم واکنش‌های زیادی داشته است و با وجود استقبال کارشناسان آموزشی از آن، عده‌ای از نماینده‌های مجلس در نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواهان اجرا نشدن این طرح شدند. فاطمه سعیدی نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از این تصمیم آموزش‌وپرورش به شدت دفاع می‌کند و به اعتمادآنلاین می‌گوید: «من همه جا اعلام کرده‌ام که به عنوان کسی که سال‌ها در آموزش‌وپرورش بوده‌ام و بیشتر از 20 سال در کنار دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان فعالیت کرده‌ام، به طور کامل از چنین تصمیمی دفاع می‌کنم.»

او ادامه می‌دهد: «نه فقط آزمون ورود به مدارس سمپاد بلکه آزمون ورد به تمام مدارس از جمله مدارس غیر انتفاعی هم باید حذف شود که خوشبختانه این اتفاق قرار است بیفتد. ما باید به دنبال یکپارچه‌سازی مدارس در کشور باشیم.»

او دلیل حمایتش از تصمیم وزارت آموزش‌وپرورش را فشار بیهوده‌ای که تا کنون به دانش آموزان و خانواده‌های آن‌ها می‌آمد، عنوان می‌کند و می‌گوید: «ما شاهد آموزش تست‌زنی در کلاس‌های اول و دوم ابتدایی هستیم. از همان ابتدا بچه‌ها را تحت فشار می‌گذارند، آن‌ها را بیشتر از ساعت مصوب آموزش‌وپرورش در مدرسه نگه می‌دارند، کتاب‌های بسیار سنگین‌تر از کتاب‌های درسی به آن‌ها می‌دهند، در مدارس دخترانه از معلمان مرد استفاده می‌کنند، که مخالف قانون آموزش‌وپرورش است. این کارها تا جایی پیش رفته که به نظر می‌رسد خیلی از مدارس تحت قوانین و تصمیمات یک وزارت آموزش‌وپرورش دیگر فعالیت می‌کنند. به هر حال یک جایی باید این وضعیت خاتمه پیدا کند.»

سعیدی می‌گوید: «با وجود تمام فشارها به جرئت می‌توان گفت که این روند منجر به کشف استعدادهای برتر نمی‌شود چون از همان ابتدا یک سری محفوظات فرادرسی به بچه‌ها یاد می‌دهند و بعد از همان‌ها امتحان می‌گیرند. اگر هم کسی بخواهد در این امتحان قبول شود باید در کلاس‌هایی که این محفوظات تدریس و تمرین می‌شود شرکت کند، این که نمی‌شود پیدا کردن استعداد برتر.»

به گفته سعیدی فضای شکل گرفته حول آزمون‌های ورود به مدارس خاص، محلی برای استفاده کاسبان است. او می‌گوید: «وجود مدارس خاص مانند مدارس سمپاد بیشتر از اینکه موجب کشف استعدادهای برتر و نخبه‌ها شود باعث داغ شدن کاسبی عده‌ای شده‌اند. در حالی که اساساً ساز و کار درست کشف و پرورش استعدادهای بچه‌ها و پرورش این استعدادها نباید اینطور باشد و پرورش این دانش آموزان نباید جدا از بقیه اتفاق بیفتد.»

او بخشی از نارضایتی‌های شکل گرفته درباره تصمیم وزارت آموزش‌وپرورش را مربوط به سودجویی‌ها و بخشی دیگر را ناشی از ضعف مدارس دولتی می‌داند. سعیدی می‌گوید: «وقتی می‌بینیم میل خانواده‌ها برای فرستادن بچه‌هایشان به مدارس سمپاد، نمونه دولتی و غیرانتفاعی رو به افزایش است باید به این موضوع فکر کنیم که لابد سطح آموزش و فضای مدارس دولتی و عادی مناسب نیست و خانواده‌ها را راضی نمی‌کند، البته تأثیر تبلیغات کسانی که از این راه سود می‌برند هم زیاد است اما این باعث نمی‌شود که نقص‌های موجود در مدارس دولتی را نبینیم.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها