کد خبر: 165685
|
۱۳۹۷/۰۱/۳۱ ۰۸:۳۰:۰۰
| |

محمدرضا نجفی نماینده تهران در مجلس در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

نباید شورای شهر تهران را از اعضای موثرش محروم کرد/ خروج اعضای مفید از شورای شهر قابل قبول نیست/ شهردار تهران باید اجماعی بین قوای حکومتی در حمایت از خود ایجاد کند

محمدرضا نجفی، عضو مجمع نمایندگان استان تهران گفت: امروز در شرایطی نیستیم که بخواهیم شورا را تضعیف کنیم و افراد و اعضای موثر و مفید آن را از شورا خارج کنیم. در کشور به قدر کافی رجل و اشخاصی داریم که ظرفیت و امکان شهردار شدن را داشته باشند.

نباید شورای شهر تهران را از اعضای موثرش محروم کرد/ خروج اعضای مفید از شورای شهر قابل قبول نیست/ شهردار تهران باید اجماعی بین قوای حکومتی در حمایت از خود ایجاد کند
کد خبر: 165685
|
۱۳۹۷/۰۱/۳۱ ۰۸:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدرضا نجفی نماینده تهران در مجلس و عضو فراکسیون امید در گفت‌وگو با خبرنگار اعتمادآنلاین ، با اشاره به اهمیت جایگاه شهردار تهران در کشور، گفت: شهرداری تهران نهادی است که ذی‌نفعان بسیار متنوع و متکثری دارد. میلیون‌ها نفر از هموطنان ما در این کلان‌شهر زندگی می‌کنند و عملکرد شهرداری تهران بر اقتصاد کشور، اقتصاد خانوار، شرایط زیست‌محیطی زندگی مردم، اعتبار کل کشور و حاکمیت جمهوری اسلامی تاثیرگذار است.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری تهران متکفل تامین هزینه‌های خودش است و از این رو باید هزینه‌ها و مصارف روزمره خود و توسعه شهر را تامین کند، اما مبانی و مبادی پایدار کم‌خطری برای این درآمدها تعبیه نشده است. بنابراین شهردار تهران باید بتواند منابع درآمدی پایدار و کم‌خطری را برای شهر تهران ایجاد کند.

این نماینده مجلس با تاکید بر لزوم تعامل شهردار تهران با ارکان حکومتی، تصریح کرد: شهردار تهران حتما باید بتواند اجماعی بین قوای حکومتی از جمله دولت، مجلس و سیستم و نظام قضایی کشور در حمایت و همراهی خود برای پیشبرد استراتژی و اهداف کلانی که امروزه برای شهر تهران یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است، ایجاد کند.

نجفی ادامه داد: شهرداری تهران با فروش سنواتی تراکم‌ها که این اواخر تراکم منفی هم به آن اضافه شده بود کانون‌های عدم تقارن و ناموزونی را در شهر بنا گذاشت. ساخت بلندمرتبه‌هایی در مکان‌هایی غیر اصولی و نامتناسب و تجمعات جمعیتی به دور از زیر ساخت‌ها و ملزومات از روش‌های تامین منابع مالی در شهرداری تهران بود و حتما باید کسی که شهردار می‌شود تدبیری برای این بخش داشته باشد. امروز شهرداری تهران از این حیث در گرفتاری و مشکلات بزرگ و عظیمی است و هزاران میلیارد بدهی معوق دارد و هزینه‌های جاری شهر هم هزاران میلیارد است. تراکم و انبوه نیروهای به کار گرفته شده در شهرداری تهران که باید به صورت ماهانه و رو زمره ملزومات کاری و حقوق فردی آنها رعایت شود، پروژه‌های درازمدت شهری و... هم از دیگر مشکلات شهرداری تهران است.

وی یادآور شد: بنابراین شهردار تهران باید جامعیت، کفایت و ارتباطات عمومی خوبی داشته باشد و بتواند با همه تنوع و تکثری که در شهر تهران و ذی‌نفعان آن وجود داشته و دارد ارتباط قابل قبول و به قاعده‌ای برقرار کند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن خروج اعضای شورای شهر را از شورا قابل قبول ندانست و گفت: به عنوان یک شهروند می گویم که امروز در شرایطی نیستیم که بخواهیم شورا را تضعیف کنیم و افراد و اعضای موثر و مفید شورا را از شورا خارج کنیم. در کشور به قدر کافی رجل و اشخاصی داریم که ظرفیت و امکان شهردار شدن را دارند و ما فرصت بررسی، مطالعه و انتخاب داریم. اینکه بخواهیم شورا را از نیروهای قابل و مفیدش محروم کنیم حداقل در این مقطع زمانی قابل قبول نیست و توجیه ندارد. ضمن اینکه اینطور که شنیده می شود توافقات و قرارهایی نیز از ابتدا وجود داشته که اعضا از شورا خارج نشوند. اما ممکن است روزی برسد که شهردار مناسبی پیدا نکنند و در آن زمان ممکن است شهردار شدن یکی از اعضای شورای شهر اجتناب‌ناپذیر باشد اما به نظر من امروز در آن شرایط نیستیم.

نجفی با بیان اینکه برای انتخاب شهردار ابتدا باید شایستگی افراد مورد توجه قرار بگیرد، اظهار داشت: اصل در انتخاب شهردار، احراز شایستگی‌ها و صلاحیت‌هایی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. صلاحیت حرفه‌ای، شخصیتی، مدیریتی و تجربی در شهرداری تهران نیاز است که به نظر بنده اگر این معیارها احراز شود آن فرد امکان و قابلیت شهردار شدن را داراست. اصل بر احراز این شرایط است و بحث‌های سیاسی و جریانی آن بحث‌های ثانوی و بعدی خواهد بود. اگر چنین افرادی را پیدا کردند و همه در یک سطح بودند طبعا انتخاب از بین آنها گزینه‌ای خواهد بود که به انتخاب و گزینش مردم درانتخابات شوراها نزدیکتر است.

وی در ادامه تاکید کرد: عقل نیز حکم می کند در شرایطی که گزینه‌های مورد نظر برای شهرداری تهران در یک سطح هستند، یک اصلاح‌طلب انتخاب شود؛ چرا که به خواست و اراده مردم نزدیک‌تر است، یعنی هم شرایط احراز را دارد و هم می‌تواند اراده و خواست مردم را بهتر نمایندگی کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها