کد خبر: 166810
|
۱۳۹۷/۰۲/۰۷ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

رئیس شورای شهر بهبهان در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

کشاورزی بهبهان در سال‌های اخیر نابود شده است

رئیس شورای شهر بهبهان بابیان اینکه کشاورزی بهبهان در سال‌های اخیر نابودشده است، گفت: مردم بهبهان درگذشته کشت تابستانی ازجمله کنجد، ذرت و محصولات دیگر داشتند ولی حالا از آن‌ها محروم شده‌اند.

کشاورزی بهبهان در سال‌های اخیر نابود شده است
کد خبر: 166810
|
۱۳۹۷/۰۲/۰۷ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| فریدون قنواتی رئیس شورای شهر بهبهان در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره اعتراضات اخیر مردم این شهر به عدم تأمین آب لازم برای کشاورزی اظهار کرد: بهبهان صنعتی ندارد و تنها کشاورزی و دام‌پروری پیشه اصلی مردم است و از قدیم هم مردم به این کار مشغول بوده‌اند و زمین‌های کشاورزی آبی داشته‌اند که از رودخانه مارون استفاده می‌کردند. طی سال‌های گذشته سد مارون را برای بهره‌برداری بهتر، هم‌زمان با نوسازی شبکه آب‌رسانی اراضی احداث کردند. درواقع فلسفه ایجاد کانال‌های جدید، آبیاری اراضی کشاورزی بود، اما در سال‌های اخیر کشاورزی بهبهان نابودشده است و در بالادست بهبهان در کهگیلویه وبویراحمد هرچقدر دوست دارند آب استفاده می‌کنند و کسی هم کاری با آن‌ها ندارند.

رئیس شورای شهر بهبهان افزود: الآن کشاورزان بهبهانی، به علت نبود آب، کشت تابستانی ندارند. برای این موضوع هر چند مدت یک بار به ادارات مراجعه می‌کنند و یا دست به اعتراض و اعتصاب می‌زنند. مسئولین هم قول‌هایی می‌دهند که مقطعی است و تأثیر چندانی ندارد. الان نخیلات و کشت یونجه هم با مشکل مواجه شده است.

قنواتی گفت: با توجه به دام‌پروری در بهبهان کشت یونجه اهمیت دارد تا جایی که کشت یونجه در این منطقه، نیاز اصفهان را هم تأمین می‌کرد. برای آبیاری یونجه حداقل هر هفت روز آب نیاز هست ولی الآن هر پانزده روز آب می‌دهند که در این صورت کشاورزان هم آسیب‌دیده‌اند.

او بابیان اینکه من به‌عنوان رئیس شورای شهر پیگیر این مسئله هستم و جلسه‌ای هم هفته گذشته فرماندار دراین‌باره برگزار کرده است، اظهار کرد: حق‌وحقوق کشاورزان بهبهان در حوزه آب ضایع‌شده است.

قنواتی ادامه داد: البته ما در تأمین آب شرب بهبهان مشکلی نداریم ولی با این‌ حال تخصیص آب از آب خیرآباد برای بهبهان کم است و باید آن را بیشتر کنند.

او گفت: به نظر می‌رسد که در بحث مدیریت توزیع آب مشکل‌داریم. الآن کشاورزی بهبهان کشت تابستانی ندارد. کشاورزانی که از این طریق امرارمعاش می‌کنند و خرده‌مالک هستند، الآن بیکار شده‌اند.

رئیس شورای شهر بهبهان تصریح کرد: اعتراض‌های اخیر هم به خاطر کمبود آب بوده است و فعلاً تمام‌شده و وعده‌هایی داده‌اند ولی به نظر می‌رسد که آتش زیر خاکستر است چون مشکلات عدیده‌ای وجود دارد.

او افزود: فلسفه احداث سد مارون تخصیص آب کشاورزی به شهرستان بهبهان بود ولی عدم کارشناسی، باعث شد که آب را به اراضی دیم دادند و زمین‌های اصلی هم الآن دچار مشکل شده‌اند. باید حقابه مردم بهبهان را بدهند. مردم بهبهان در گذشته کشت تابستانی ازجمله کنجد، ذرت و محصولات دیگر داشتند اما الآن از آن‌ها محروم شده‌اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها