کد خبر: 167101
|
۱۳۹۷/۰۲/۰۸ ۱۲:۲۶:۰۰
| |

نوبل 2018 جایزه ادبیات نخواهد داشت؟

پنج‌شنبه آینده مشخص خواهد شد آیا امسال کسی به عنوان برنده جایزه نوبل ادبیات 2018 معرفی خواهد شد یا آکادمی سوئد سال‌ 2019 دو برنده معرفی خواهد کرد.

نوبل 2018 جایزه ادبیات نخواهد داشت؟
کد خبر: 167101
|
۱۳۹۷/۰۲/۰۸ ۱۲:۲۶:۰۰

اعتمادآنلاین| آکادمی سوئد که وظیفه انتخاب برنده جایزه نوبل ادبیات را بر عهده دارد، پس از مطرح شدن مجموعه‌ای از اتهام‌های آزار جنسی، در حال بحث در مورد احتمال لغو این جایزه در سال 2018 است و انتظار می‌رود تصمیم خود در این مورد را سوم ماه مه (13 اردیبهشت) اعلام کند.

پر واستبرگ، رییس پنل چهار نفره‌ای که جایزه را اهدا می‌کند، بعد از ملاقات هفتگی این پنل در روز 26 آوریل (پنج‌شنبه) گفت: «بعد از ملاقات آینده ما در پنج‌شنبه آینده، احتمالا بیانیه‌ای در مورد این صادر می‌کنیم که امسال جایزه اهدا خواهد شد یا قرار است‌ آن را برای سال‌ آینده نگه داریم که اگر این طور شود دو جایزه نوبل ادبیات در اکتبر 2019 اهدا خواهد شد».

بنیاد نوبل از ماه نوامبر تا به حال درگیر یک مساله رسوایی جنسی بوده چون ژان-کلود آرنو عکاس فرانسوی که همسر کاتارینا فراستنسون یکی از اعضای آکادمی است، از سوی 18 زن به حمله یا آزار جنسی متهم شده است. این بحران در ماه جاری وقتی عمیق‌تر شد که سه عضو آکادمی از پست خود کناره‌گیری کردند چون حتی با وجود اینکه گزارشی مبنی بر این منتشر شده بود که آرنو نام 7 برنده پیشین نوبل ادبیات را از قبل از اعلام رسمی نشت داده بوده، آکادمی رای بر اخراج نکردن فراستنسون داد.

پس از این اتفاق، سارا دانیوس دبیر مادام‌العمر آکادمی یک هفته بعد استعفا داد و به این ترتیب فراستنسون هم مجبور به استعفا شد.

ماتیاس برگ، یک گزارشگر سوئدی که روز 25 آوریل این مباحث را آشکار کرد، گفت یکی از اعضای آکادمی از این که مساله به تعویق افتاده «واقعا به خاطر هرج‌ومرج درون آکادمی ناراحت شده» و فکر می‌کند «آکادمی امسال واقعا شایستگی افتخار اهدای جایزه نوبل را ندارد».

آکادمی سوئد از وقتی که جایزه نوبل ادبیات از سال 1901 پایه‌گذاری شد تا به حال تنها هفت بار این جایزه را اهدا نکرده است: 1914، 1918، 1935، 19140 و 1941 تا 1943. با این حال، این جایزه تا به حال 6 بار به مدت یک سال به تقویق افتاده است و هر بار هم به خاطر این بوده که آکادمی اعلام کرده هیچ یک از نامزدها با معیارهای تعیین‌شده توسط آلفرد نوبل همخوانی نداشته‌اند.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها