کد خبر: 167609
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۳ ۱۶:۰۲:۰۰
| |

مقابله با پولشویی سازمان‌ها در نمایشگاه کتاب

سخنگوی سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ادامه داد: سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی که به صورت مشارکتی به عنوان مثال 20 تا صدمیلیون تومان بن دریافت کردند حق ندارند که از غرفه‌های خود خرید کنند چراکه این نوع خرید در واقع نوعی پولشویی است.

مقابله با پولشویی سازمان‌ها در نمایشگاه کتاب
کد خبر: 167609
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۳ ۱۶:۰۲:۰۰

اعتمادآنلاین| نخستین نشست خبری همایون امیرزاده؛ سخنگوی سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پیش از ظهر امروز (پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه)‌ در محل ستاد خبری این دوره از نمایشگاه برگزار شد.

امیرزاده با اشاره به جابجایی مکان نمایشگاه گفت: از نظر اجرایی و مدیریتی سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تفاوت‌هایی دارد. افزایش رواق‌های شرقی و غربی مصلی و جانمایی تعداد بیشتری از ناشران در فضای مسقف از جمله تغییرات زیرساختی این دوره از نمایشگاه است.

وی درباره مهم‌ترین نمونه‌های خدمات‌رسانی این دوره از نمایشگاه ادامه داد: با توجه به تقویت و ارتقاء زیرساخت‌های مصلی بزرگ امام‌خمینی(ره) برای میزبانی از نمایشگاه کتاب حضور مردم و خدمات‌رسانی ناشران قابل توجه است.

امیرزاده با اشاره به میزان بازدید مخاطبان نمایشگاه سی‌ویکم در مقایسه با نخستین دوره‌ میزبانی شهر آفتاب از نمایشگاه بیان کرد: میزان بازدید مخاطبان همزمان با نخستین روز از نمایشگاه کتاب تهران در مصلی برابر با میزان بازدید مردم از نخستین دوره میزبانی شهر آفتاب از نمایشگاه کتاب است. به عبارت دیگر می‌توان گفت که این دو روز در تاریخ نمایشگاه به ثبت رسیده است و مردم در این دو روز نمایشگاه را به تسخیر درآورده‌اند.

سخنگوی سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره اقدامات حمایتی ادامه داد: در حوزه حمایتی اقدامات متنوعی از جمله تعیین بسته‌های حمایتی انجام شده است سه گروه مدیریتی همزمان این بسته‌ها را تهیه کردند. در حوزه مدیریتی نیز صنوف با توجه به مشارکت در اجرای نمایشگاه در حوزه‌ برنامه‌ریزی و سیاستگذاری نیز در کنار مسئولان نمایشگاه بودند.

امیرزاده ادامه داد: صنف در شورای برنامه‌ریزی و سیاستگذاری و همچنین در حوزه کارگروه در جریان تدوین و اصلاح آیین‌نامه‌ها مشارکت داشته است. سه عضو تشکل صنفی در تدوین آیین‌نامه‌ها و همچنین در بحث مالی و قراردادها حضور داشتند مشارکت صنف نشان از عزم جدی وزارت فرهنگ و ارشاد ا سلامی در واگذاری اجرای نمایشگاه به صنف است.

این مقام مسئول در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشتیاق و بدون خساست تجربیات اندوخته شده و رسوب‌شده خود در ارتباط با برگزاری نمایشگاه دراختیار صنف قرار می‌دهد. هیچ جای نمایشگاه نیست که در کنار متولیان حاکمیتی اعضای بخش خصوصی حضور نداشته باشند بنابراین با هم‌افزایی ایجاد شده چشم‌انداز روشنی در این جریان قابل مشاهده است.

امیرزاده با بیان این مطلب که مکانیسم نظارتی در این دوره با اصلاح آیین‌نامه‌ها تقویت شده است ادامه داد تقویت نگاه نظارتی درون‌صنفی در این دوره از نمایشگاه ایجاد شده است در حوزه حمایتی علاوه بر مشارکت وزارت آموزش و پرورش تلاش می‌کنیم توجه ویژه‌ای به دانش‌آموزان مخاطب داشته باشیم. بر اساس برنام‌ریزی‌های انجام شده80 هزار دانش‌آموز در غالب اردوهای یک روزه از نمایشگاه بازدید می‌کنند.

سخنگوی سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیان کرد:‌ خرید یک میلیارد تومان از غرفه‌ها و ناشران حاضر در نمایشگاه از جمله اهداف کمیته خرید معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

امیرزاده درباره افزایش قیمت ارز و نگرانی ناشران گفت: کمیته حمایت و خرید معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که امروز در نمایشگاه مستقر شده است. با توجه به نوسانات قیمت ارز و نگرانی ناشران جلسه مشترکی با مدیر بخش ناشران بین‌الملل برگزار و مقرر شد همه کتاب‌ها در بخش بین‌الملل با حداقل 15 درصد تخفیف در اختیار مخاطبان قرار بگیرد این مصوبه به همه ناشران ابلاغ شده است. کتاب‌های منتشر شده قبل از سال 2016 با تخفیف بالاتری عرضه می‌شود.

این عضو مجموعه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تمهیدات نظارتی این دوره از نمایشگاه گفت: جلسه هیأت رسیدگی به تخلفات ناشران صبح امروز برگزار و گزارش‌های روز نخست بررسی شد.

امیرزاده افزود: درباره بحث بن‌کارت‌های الکترونیکی چند موضوع بررسی شد. نخست دریافت و هزینه تجمیعی بن‌های شخصی مانند بن دانشجویی بیش از 5 میلیون ریال از سوی ناشران تخلف محسوب می‌شود. علاوه بر این مصوب شد که ناشران برای خرید بیش از 5 میلیون ریال باید فاکتور دقیق صادر کنند.

سخنگوی سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ادامه داد: سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی که به صورت مشارکتی به عنوان مثال 20 تا صدمیلیون تومان بن دریافت کردند حق ندارند که از غرفه‌های خود خرید کنند چراکه این نوع خرید در واقع نوعی پولشویی است.

امیرزاده با اشاره به استقرار بخش کمیته خرید و حمایت از کتاب معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مقرر شده است که این کمیته فقط از ناشران خصوصی و در مجموع تا سقف یک میلیارد تومان خریداری کند. بر این اساس این کمیته سه نحوه خرید را تعیین کرده است نخست از غرفه‌های 40 متری 70 درصد از میزان اجاره‌ بها کتاب خریداری می‌شود. از غرفه‌های 40 تا 80 متری تا سقف 50 درصد از اجاره بها همچنین از غرفه‌های 80 متر به بالا تا 30 درصد از میزان اجاره بها کتاب خریداری می‌شود.

به گفته‌ این مقام مسئول تصمیم کمیته خرید و حمایت از کتاب معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمک به ناشران جوان است.

سخنگوی سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره روند انتخاب کتاب کمیته بیان کرد: تلاش شده تا کتاب‌های خریداری شده کاربردی و متناسب با سیاست‌های ابلاغی کمیته خرید و حمایت از کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد. کتاب‌های چاپ اول خریداری خواهد شد و جامعه هدف این کتاب‌ها نیز براساس سیاست‌های ترویجی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی در مناطق کم‌برخوردار و کمتر توسعه‌یافته در غالب برنامه‌های شهرها و روستاهای دوستدار کتاب، باشگاه‌های کتابخوانی، پایتخت کتاب ایران، مروجان کتاب و کتابخوانی، در سراسر کشور در دسترس قرار می‌گیرد. نزدیک به سه هزار باشگاه کتابخوانی و هزار شهر و روستای مشارکت‌کننده در طرح‌های کتاب و کتابخوانی وجود دارد.

امیرزاده درباره نحوه نظارت بر هزینه‌ی بن‌کارت‌های خرید کتاب از سوی سازمان‌ها و نهادها بیان کرد: همه‌ بن‌کارت‌ها به نام صادر شده است.

سخنگوی سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره انتخاب ناشران نمونه بیان کرد ناشران خصوصی از کمترین حمایت دولتی برخوردارند و نوک پیکان ناشران برتر به سمت ناشران خصوصی تغییر کرده است. به نظر می‌رسد که گاهی حمایت نکردن بهترین سیاست است. معرفی ناشران برتر ضمیمه‌ آشنایی بیشتر مخاطبان را فراهم می‌کند و در واقع نوعی حمایت معنوی به حساب می‌آید.

امیرزاده درباره آمار کتاب‌های عرضه‌شده در این دوره از نمایشگاه گفت: براساس آخرین آمار در مجموع 456هزار و 532 عنوان کتاب در بخش‌های داخلی و خارجی عرضه شده است.علاوه بر این 2هزار و 578 ثبت‌نام کننده در بخش ناشران داخلی وجود دارد و 405 نمایندگی در نمایشگاه حضور دارند. و دربخش داخلی نیز 1715 غرفه تخصیص داده شده است. از تعداد 301 هزار و 432 عنوان کتاب داخلی هستند. 219 ناشر دولتی در نمایشگاه حضور دارند.

سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اتا 22 اردیبهشت در مصلای بزرگ امام برپاست.

منبع: ایبنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها