کد خبر: 188804
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۳ ۰۷:۱۹:۰۰
| |

 غلامرضا ظریفیان مطرح کرد؛

حس رضایتمندی مردم از اصلاح‌طلبان

غلامرضا ظریفیان گفت: حس رضایتمندی مردم از اصلاح‌‌طلبان رابطه مستقیمی با اقدام صحیح اعضای شورای شهر تهران دارد. مهم فرآیند انتخاب شهرداری تهران است که درست و براساس اصول و برخورد عاقلانه‌ انجام شود. در این صورت مردم هم احساس می‌کنند که این شهردار انتخاب شورای شهر برای مردم تهران است.

حس رضایتمندی مردم از اصلاح‌طلبان
کد خبر: 188804
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۳ ۰۷:۱۹:۰۰

اعتمادآنلاین| شب گذشته خبر غیر رسمی مبنی بر احتمال رای سفید برخی اعضای شورای شهر تهران در فرآیند رای‌گیری برای شهردار منتشر شد. غلامرضا ظریفیان در مورد احتمال رای سفید برخی اعضای شورای شهر به شهردار تهران می‌گوید رای اجماعی به شهردار تهران سنتی غلط است که جا افتاده در حالی که ممکن است مثل هر انتخابات دیگری برخی موافق، ‌برخی مخالف و برخی هم رای ممتنع داشته‌باشند. او همچنین معقتد است که هر جریانی که در انتخاب شهردار نقش دارد باید پیامدهای آن را هم بپذیرد چرا که بخشی از مدیریت کلان‌شهرها به ویژه تهران سیاسی است و به پای جریان فکری نوشته می‌شود که در شورای شهر حضور دارند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین پاشنه آشیل اصلاح‌طلبان شورای شهر را کارآمدی و عملکرد ضد فسادی می‌داند؛ دو گزاره‌ای که اگر محقق نشود، می‌ تواند به یک چالش تبدیل شود. البته ظریفیان تاکید دارد که اگر منازعات در شورای شهر و شهرداری زیاد شود و حرف و حدیث‌ها ادامه یابد هم می‌تواند پاشنه آشیلی برای جریان حاضر در شهرداری و شورای شهر باشد.

پیش از انتخابات شورای شهر تهران این موضوع مطرح می‌شد که عملکرد شورای شهر اصلاح‌طلب هم پای عملکرد روحانی در بدنه اجتماعی حامی اصلاح‌طلبان تاثیرگذار است. در حال حاضر یکی از مهم‌ترین مسائل پیش روی شورای شهر انتخاب شهردار تهران است. به نظر شما چرا انتخاب شهردار تهران توسط شورای پنجم آزمون اصلاح‌طلبی است؟

یکی از تاثیرگذارترین انتخابات کشور و البته تهران انتخابات شوراها است. تجربه تاریخی و زیستی هم نشان داده که مدیریت کلان‌شهرها به خصوص تهران صرفا عمرانی نیست بلکه مدیریتی سیاسی، ‌اجتماعی، ‌اقتصادی و فرهنگی است. این مدیریت هم به‌شدت بر افکار عمومی موثر است چرا که مردم روزانه با این مدیریت در ارتباط هستند؛ از ترافیک تا فاضلاب تا محیط فرهنگی و سرویس‌های مختلفی که می‌تواند برای شهر داشته‌باشد. طبیعتا اگر شهر خوب اداره شود تصور یک مدیریت عقلانی ایجاد می‌شود و اگر خوب اداره نشود جریانی که نقش موثری در تعیین شهردار داشته است باید همه پیامدها را بپذیرد.

شنیده می‌شود برخی اعضا قصد دارند در فرآیند انتخاب شهردار رای سفید به صندوق بیندازند، مفهوم رای سفید چیست ؟ در صورتی که این اتفاق رخ دهد چه تاثیری بر بدنه اجتماعی حامی اصلاح‌طلبان دارد؟

به عقیده من با مساله انتخاب شهردار تهران باید کمی عادی‌تر و منطقی‌تر روبرو شد. سنت‌هایی گذاشته شد که برای مثال شهردار باید حتما با اجماع رای اعضای شورای شهر انتخاب شود که این سنتی غلط است. اساسا ضرورتی ندارد که حتما شهردار اجماع همه اعضای شورای شهر را داشته‌ و با رای همه اعضای به شهرداری برود.

یکی از وظایف مهم شورای شهر انتخاب شهردار و نظارت جدی بر عملکرد شهرداری است. به همین دلیل لازم است شورای شهر با هر شهرداری برخوردی منطقی داشته باشد. به هر حال هر شهرداری قوت‌ها و ضعف‌هایی دارد. هر کاندیدایی وقتی برنامه‌های خود را برای شهرداری مطرح می‌کند طبیعتا برخی می‌پسندند و برخی اقبالی به آن برنامه ندارند. فکر می‌کنم باید کمی از این فضای سیاست‌زده برای انتخاب شهردار و اداره شهرداری خارج شویم.

با توجه به شرایط فعلی و اینکه افکار عمومی و هواداران اجتماعی گفتمان اصلاح‌طلبی منتظرند تا مسائل و مشکلات شهر تهران سریعتر حل و فصل شود ضرورت دارد تا اعضای شورای شهر بر اساس این مطالبه رفتار صحیحی از خود نشان دهند.

با این تفاسیر حس رضایتمندی مردم از اصلاح‌‌طلبان رابطه مستقیمی با اقدام صحیح اعضای شورای شهر تهران دارد. مهم فرآیند انتخاب شهرداری تهران است که درست و براساس اصول و برخورد عاقلانه‌ انجام شود. در این صورت مردم هم احساس می‌کنند که این شهردار انتخاب شورای شهر برای مردم تهران است.

پاشنه آشیل اصلاح‌طلبان شورای شهر در انتخابات شهرداری را چه می‌دانید؟

فرصت زیادی برای کار در شورای شهر و شهرداری نیست. یک دوره سه‌ساله باقی مانده‌ که باید مغتنم شمرد. برای مردم دو موضوع مهم است. اول مدیریت مدبرانه و عاقلانه و مدیریت انسجام‌بخش به شکلی که به تدریج از مشکلات مردم کاسته شود. دوم پاکدستی اعضای شورای شهر و مجموعه شهرداری. شورای شهر هم در فرآیند انتخاب شهردار و هم نظارت بر شهرداری باید این دو گزاره را در نظر بگیرد. مهم‌ترین اقدامات شورای شهر ،انتخاب شهرداراست. شورای شهر باید زمان‌بندی مشخصی برای شهردار تعیین کند تا برنامه‌های اعلامی را محقق کند. از سویی باید مراقبت جدی در مورد فساد داشته‌ باشند و فرآیند اعتمادسازی برای مردم را ایجاد کنند. اگر شورای شهر به این دو مساله یعنی کارآمدی و فساد توجه نکند همین دو موضوع به پاشنه آشیل شورای شهر، ‌شهرداری و اصلاح‌طلبان تبدیل می‌شود. طبیعتا اگر مردم احساس کنند منازعات و حرف و حدیث‌ها بیشتر شده، ‌همین موضوع هم می‌تواند پاشنه آشیل اصلاح‌طلبان باشد.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها