سخنگوی سازمان ثبت احوال:

دختران زیر 15 سال با دریافت حکم رشد، می‌توانند ازدواج کنند

سخنگوی ثبت‌ احوال کشور آخرین آمار ازدواج و طلاق و همچنین نسبت‌های ولادت‌ و مرگ و میر در کشور را اعلام کرد.  

دختران زیر 15 سال با دریافت حکم رشد، می‌توانند ازدواج کنند
کد خبر: 188923
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۳ ۱۵:۲۹:۰۰

اعتمادآنلاین| سیف‌الله ابوترابی‌ سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در نشست رسانه‌ای که امروز یکشنبه برگزار شد، گفت: تعداد کل ثبت ولادت در سال 96 یک میلیون و 487 هزار و 908 ولادت می‌باشد که از این تعداد 766 هزار و 139 پسر و 721 هزار و 769 دختر متولد شده‌اند.

وی افزود: نسبت جنسیت‌ در ثبت ولادت به ازا‌ی هر 100 دختر 106.1 پسر می‌باشد که این نسبت در قالب کشورهای دنیا‌ تقریباً یکسان می‌باشد. نسبت ولادت ثبت شده در شهرها 77 درصد و در روستاها 23 درصد است.

ابوترابی‌ با اشاره به اینکه میزان عمومی ولادت در کشور 18.8 به از‌ای هر هزار نفر است گفت: بحث فرزند‌آوری به مسائلی از قبیل تعداد ازدواج مؤثر و افراد در سن ازدواج بستگی دارد.

سخنگوی سازمان ثبت‌ احوال کشور با اشاره به اینکه 5 استان دارای بالاترین میزان ولادت در کشور هستند، گفت: این 5 استان به ترتیب سیستان و بلوچستان، خوزستان، خراسان رضوی، هر‌مزگان و خراسان جنوبی است. همچنین 5 استان دارای کمترین‌ میزان ولادت در کشور هستند که به ترتیب‌ گیلان، مازندران، استان مرکزی، البرز‌ و سمنان‌ هستند.

وی در خصوص‌ ثبت‌ فوت در سال 96 گفت: تعداد فوت ثبت شده در سال گذشته 376 هزار و 807 نفر می‌باشد؛ از این رقم‌ 209 هزار و 481 مرد و 164 هزار و 966 زن فوت شدند. نسبت فوت مردان به زنان به ازای هر 100 زن 127 مرد می‌باشد.

وی افزود: نسب فوت ثبت شده برای ساکنین شهرها 73.8 و برای ساکنین روستاها 26.2 است.

سخنگوی ثبت‌ احوال کشور مهمترین علت مرگ و میر را بیماری‌های قلبی عروقی ( 31.1 درصد، بیماری‌‌های دستگاه‌ تنفسی 9.3 درصد و سرطان‌ها و تومورها را 10.5 درصد ) دانست.

آمار ازدواج و طلاق

وی در خصوص آمار ازدواج و طلاق ثبت شده در سال 96 تا اردیبهشت ماه سال جاری گفت: تعداد 605 هزار و 404 ازدواج و تعداد 176 هزار و 924 طلاق در این مدت رخ داده است.

ابوترابی‌ افزود: میانگین سن مردان در اولین ازدواج 27.3 و میانگین سن زنان در اولین ازدواج 22.8 است. همچنین میانگین سن مردان در طلا‌ق‌های ثبت شده 36.5 و میانگین سن زنان در طلاق‌های ثبت شده 31.6 می‌باشد؛ میزان عمومی ازدواج در کشور به از‌ای هر 1000 نفر 7.6 نفر است.

وی تصریح کرد: 5 استان دارای بالاترین میزان عمومی ازدواج هستند که به ترتیب استان‌های خراسان شمالی، اردبیل، کردستان، لرستان و خوزستان این آمار را به خود اختصاص داده‌اند. کمترین ازدواج به ترتیب در استان‌های سمنان، البرز، تهران، بوشهر و اصفهان رخ داده‌ است.

سخنگوی ثبت‌ احوال کشور در خصوص میزان عمومی طلاق در کشور گفت: 2.2 نفر به از‌ای هر هزار نفر جمعیت کشور طلاق گرفته‌اند. 5 استان دارای بالاترین میزان طلاق هستند که به ترتیب، تهران، کرمانشاه‌، کردستان، قم و گیلان این آمار را به خود اختصاص داده‌اند؛ سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، ایلام، خراسان جنوبی و هرمزگان‌ دارای کمترین میزان طلاق هستند.

ابوترابی‌ با اشاره به اقدامات انجام شده در سال گذشته گفت: یکی از موضوعات جامع، بحث کپی مدارک هویتی بود که طی ابلاغ معاونت رئیس جمهور و رئیس سازمان استخدامی‌ کشور در 3 استان‌ سمنان‌، خوزستان و قم به صورت پایلوت حذف کپی مدارک هویتی در دستگاه‌های اداری اجرا شد. این دستگاه‌ها از دریافت کپی مدارک منع شدند و باید از طریق سامانه برخط و به صورت آنلاین احراز هویت را انجام دهند.

وی با تأکید بر اینکه حذف کپی مدارک هویتی در دستور کار قرار دارد، گفت: سازمان ثبت‌ احوال کشور در این زمینه مشکلی ندارد. در حال فراهم کردن امکانات هستیم تا این دستور در تمام کشور با ارتباط دستگاه‌ها به سامانه برخط‌ اجرا شود.

ابوترابی‌ افزود: در حال حاضر در 200 هزار نقطه کشور ادارات به صورت آنلاین و برخط با سامانه ثبت احوال در ارتباط هستند و 120 نهاد، وزارتخانه‌ سازمان دولتی و خصوصی به صورت سامانه برخط و آنلاین احراز هویت می‌کنند.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه در پایگاه اطلاعاتی برخط و آنلاین اطلاعات ثبت احوال بیش از 115 میلیون سند افراد فوت شده و زنده موجود است، گفت: همچنین در پایگاه اطلاعاتی آنلاین ثبت احوال اطلاعات سببی و نسبی افراد را ذخیره کردیم و این سامانه بزرگترین پایگاه اطلاعاتی کشور است که در اختیار سازمان‌ها قرار دارد.

وی افزود: با آرشیو الکترونیک خدمات ثبت احوال را سکونت‌محور کردیم. یعنی هر شهروندی در هر نقطه از کشور ساکن باشد می‌تواند در همان محله از خدمات ثبت احوال بهره‌ گیرد.

ابوترابی با بیان اینکه پایگاه و آرشیو الکترونیکی افراد از سو استفاده اوراق غیرواقعی و جعلی جلوگیری می‌کند گفت: در این راستا در سازمان ثبت احوال کشور تلاش کردیم تا شناسنامه‌های مکانیزه و کارت ملی الکترونیک صادر کنیم و با این عمل مانع از جعل اسناد شویم. لازم به ذکر است هر چه که ساخته دست بشر باشد امکان جعل آن موجود است اما پایگاه ثبت احوال از ضریب امنیتی بالایی بهره‌مند است و ضمن صدور مدارک آنها را رصد می‌کند.

سخنگوی سازمان ثبت احوال تاکید کرد: مدارک هویتی نه از نظر محتوایی و نه از نظر ظاهری قابل جعل نیستند.

صدور چهل میلیون کارت ملی هوشمند در سال 96/ حذف شناسنامه در دستور کار است

وی از ضرورت برخورداری افراد از کارت هوشمند خبر داد و گفت: در سال گذشته بیش از 43 میلیون نفر برای دریافت کارت ملی هوشمند پیش ثبت نام کردند از این رقم بیش از 42 میلیون ثبت نام خود را تکمیل کردند و از سال گذشته 40 میلیون کارت ملی هوشمند از سوی سازمان ثبت احوال کشور صادر شده است و به استان‌ها ارسال شد.

ابوترابی با اشاره به روز سی‌ام اردیبهشت که به پیشنهاد سازمان ثبت احوال به روز جمعیت نام گذاری شد گفت: مقام معظم رهبری بر بحث‌های بهبود شرایط فرزندآوری تاکید دارند و افزایش کیفیت و کمیت جمعیت مورد توجه است.

سخنگوی ثبت احوال با تاکید بر اینکه حذف شناسنامه در دستور کار این نهاد قرار دارد، گفت: در سال گذشته تعداد کل درخواست تعویض نام خانوادگی بیش از 230 هزار و 47 مورد بود که از این رقم 46 مورد با دستور‌العمل ها مغایرت داشتند و به مابقی پاسخ مثبت داده شد. همچنین 1468 متقاضی برای نام‌هایی که در سامانه‌ ما ثبت نشده بود داشتیم که از این رقم 1116 مورد تایید و 302 مورد رد شد و ما بقی در دست بررسی می‌باشد همچنین 112 هزار و 402 مورد تغییر نام در کشور داشتیم.

وی با بیان اینکه کمیته ای به نام کمیته نام در استان‌ها داریم گفت: اساتید برجسته دانشگاه ها در حوزه ادبیات فارسی، عرب و قومیت‌های حاکم در هر استان در این کمیته حضور دارند.

ابوترابی با بیان اینکه 510 ایستگاه سیار درخواست کارت ملی هوشمند در کشور راه‌اندازی شده است گفت: ایستگاه سیار برای افرادی است که توان رفتن به مراکز ثبت نام کارت ملی هوشمند را ندارند. جانبازان، معلولین و افرادی که در مراکز سالمندان نگهداری می‌شوند، در این دسته از افراد قرار می‌گیرند که ایستگاه سیار به محل سکونت آنها می‌رود و مراحل ثبت نام کارت ملی هوشمند را طی می‌کند.

سخنگوی ثبت احوال افزود: در راستای صدور کارت ملی هوشمند بیش از 12 هزار ایستگاه با به کارگیری بیش از 14 هزار کاربر احداث شد. همچنین در 663 مرکز پست، 1554 دفتر پیشخوان دولت و 831 اداره و بخش مربوط به ثبت احوال ثبت نام کارت ملی هوشمند انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه برای کارت ملی هوشمند به جای عکس برداری تصویربرداری در سیستم مبتنی بر اصول انجام می‌شود، گفت: افرادی که تصویربرداری را انجام می‌دهند آموزش‌های لازم را دیده‌اند. عکس‌ها باید به صورت زنده باشد. همچنین اگر به هر دلیل تغییراتی در چهره افراد صورت گیرد عکس کارت ملی هوشمند آن فرد تغییر می‌کند.

ابوترابی با بیان اینکه پروژه صدور کارت ملی هوشمند بسیار عظیم است گفت: اگر اعتبارات لازم از سوی دولت به این امر اختصاص یابد، این پروژه تا پایان سال جاری به اتمام می رسد. لازم به ذکر است کارت ملی هوشمند کلید ورود به دولت الکترونیک است.

20 میلیون نفر کارت ملی هوشمند نگرفته اند

سخنگوی ثبت احوال گفت: 20 میلیون نفر هنوز برای دریافت کارت ملی هوشمند ثبت نام نکرده‌اند و به تعداد کارتی که صادر می کنیم نیازمند اعتبارات لازم هستیم.

وی گفت: افراد برای دریافت کارت ملی هوشمند بیست هزار تومان به حساب خزانه واریز می‌کنند و حداکثر 9 هزار تومان برای تکمیل ثبت نام و تصویربرداری و 2 هزار تومان برای تحویل کارت پرداخت‌ می کنند که حداکثر رقم دریافتی از شهروندان برای صدور کارت ملی هوشمند 31 هزار تومان می‌باشد. اگر کسی مبلغی بیش از این رقم را دریافت کند خارج از قانون عمل کرده و با این تخلف برخورد می‌شود.

ابوترابی با بیان اینکه در گذشته افراد برای ثبت نام کارت ملی هوشمند رقم‌های اضافه بر سازمانی پرداخت کرده اند، گفت: در حال بازگرداندن به اشخاص هستیم و هر شخصی با هر کارتی که پول را واریز کرده است آن مبلغ اضافه بر سازمان به حسابش بازمی گردد.

سخنگوی ثبت احوال در خصوص افرادی که فاقد شناسنامه هستند، گفت: سازمان ثبت احوال متولی ثبت ولادت ایرانیان و صدور شناسنامه و اوراق هویتی است و در کنار آن گواهی ولادت اتباع بیگانه را نیز صادر می‌کند. در داخل جغرافیای ایران هر کسی ادعای ایرانی بودن دارد و فاقد اوراق ملی است به فرمانداری ها مراجعه کند و تقاضای تشکیل پرونده بدهد. با آزمایش DNA راستی آزمایی‌های لازم صورت می‌گیرد و پس از بررسی اگر هویت ایرانی فرد تایید شود، برای او شناسنامه صادر می‌شود.

سخنگوی سازمان ثبت‌ احوال کشور در خطاب به کسانی که برای کارهای اداری خود نیاز به شمار ملی پدر و مادری را دارند که شماره ملی برایش صادر نشده است گفت: در حال حاضر 111 میلیون ایرانی فوت شده و زنده شماره ملی بدون اینکه فرد مطلع باشد اختصاص داده‌ایم و اگر فردی نیاز دارد باید از مرجعی که شماره ملی را درخواست کرده است به سازمان ثبت‌ احوال نامه ارسال شده و ثبت احوال در اصرع وقت پاسخ نامه را می‌دهد.

وی تاکید کرد: تحت هیچ شرایطی شماره ملی هیچ فردی تغییر نمی‌کند همچنین افرادی که دارای چند شناسنامه می‌باشند به هنگام مراجعه به بانک و ادارات تنها آخرین شناسنامه صادر شده دارای اعتبار می‌باشند.

سرنوشت ازدواج‌های زیر 15 سال

سخنگوی سازمان ثبت احوال در خصوص ازدواج‌های زیر 15 سال گفت: طبق قانون افراد زیر 15 سال با دریافت حکم رشد از دادگاه می‌توانند ازدواج کنند و بدون حکم رشد و مراجع قضایی هیچ ازدواجی در سازمان ثبت احوال به ثبت نمی‌رسد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها