کد خبر: 188982
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۴ ۰۸:۲۹:۰۰
| |

محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای شهر تهران درباره انتخاب شهردار تهران در یادداشتی تاکید کرد؛

تجربه عملی دموکراسی

یک عضو شورای شهر تهران درباره انتخاب شهردار تهران تاکید کرده که انتخاب افشانی به عنوان شهردار تهران حاصل روندی بوده که در آن اعضای شورا ضمن حفظ استقلال و انسجام درونی خود، توانستند، وفای به عهد خود به مردم و جریان اصلاحات را حفظ کنند.

تجربه عملی دموکراسی
کد خبر: 188982
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۴ ۰۸:۲۹:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای شهر تهران در یادداشتی نوشت: شورای پنجم در روند انتخاب دوباره شهردار تهران با چالش‌ها و فرصت‌های حائز اهمیتی مواجه بود. اولین مساله موضوع نامزدی آقای مهندس هاشمی برای سمت شهرداری بود. اکثریت شورا به نحوی در یک دو راهی قرار گرفته بودند. از یک‌سو مهندس هاشمی هم مورد احترام قاطبه اعضای شورا و هم دارای توانمندی‌های لازم بود. احساس می‌شد که ایشان مناسب‌ترین گزینه برای شهرداری تهران است اما از سوی دیگر بحث بسیار مهم عهد و میثاق با مردم و...

حفظ انسجام شورا در میان بود. اغلب اعضای شورا با وجود میل باطنی خود به ناچار با خروج آقای هاشمی از صف اعضای شورا و ریاست آن مخالفت کردند. در همین حال ترکیب اعضای شورا درون خود ضمن حفظ انسجام رقابت خاص خود را نیز داشت و لذا در یک فرآیند ارزشمند، دموکراتیک با توافقی که به دقت رعایت شده در مرحله اول 28 نامزد توسط اعضا معرفی و سپس 7 نفر و در نهایت 2 نفر به عنوان نامزدهای نهایی انتخاب شدند. در روند انتخاب شهردار تهران رقابتی قابل دفاع و با کمترین سطح از تخریب به نمایش گذاشته شد. از یک سو احزاب در میان خود و از سوی دیگر با اعضای مستقل شورا هم به صورت مستقل و هم گروهی نمایشی از رقابت سالم، تعامل و توافق را از خود نشان دادند.

انتخاب آقای افشانی به عنوان شهردار تهران حاصل روندی بود که در آن اعضای شورا ضمن حفظ استقلال و انسجام درونی خود، توانستند، وفای به عهد خود به مردم و جریان اصلاحات را حفظ کرده و با تعامل و گفت‌وگو و مذاکره و با خرد جمعی و در نهایت اجماع قاطع گزینه خود را انتخاب کنند. این یک تجربه عملی دموکراسی بود.

در شرایطی که به نظر می‌رسید فشارهایی خاص برای منحرف کردن مسیر معقول و مطلوب انتخاب شهردار وجود دارد اما در نهایت کار، خرد و عقلانیت جمع اصلاح‌طلب اعضای شورا کارنامه‌ای قابل دفاع از خود به جای گذاشت که در آن مهم‌تر از آنکه چه کسی شهردار شود این بود که چه فرآیندی طی می‌شود. خرد جمعی و مصالح اصلاح‌طلبی و منافع ملی را به خواست و منافع فردی و حزبی خود ترجیح دادند.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها