کد خبر: 189074
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۴ ۱۶:۰۰:۰۰
| |

علی خرم کارشناس مسائل بین‌الملل در سالگرد روز نکبت در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

فلسطینی‌ها هیچ تکیه‌گاهی در دنیا ندارند/ عربستان نقش مخربی درباره فلسطین بازی کرد

یک کارشناس مسائل بین‌المللی بابیان اینکه فلسطینی‌ها هیچ تکیه‌گاهی در دنیا ندارند، گفت: نقش مخربی که عربستان درباره فلسطین بازی کرد هیچ‌کسی دیگری تابه‌حال این نقش را نداشته است.

فلسطینی‌ها هیچ تکیه‌گاهی در دنیا ندارند/ عربستان نقش مخربی درباره فلسطین بازی کرد
کد خبر: 189074
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۴ ۱۶:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| علی خرم کارشناس مسائل بین‌المللی در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در سالگرد «روز نکبت» درباره مشکلات و تلاش‌های مردم فلسطین اظهار کرد: داستان فلسطین طولانی و سراسر رنج مردم فلسطین و زورگویی اسرائیل است. اسرائیلی‌ها حمایت‌های غربی‌ها، روسیه و شاید هم چین یعنی همه قدرت‌های بزرگ را به نحوی جلب کردند.

او ادامه داد: متأسفانه اسرائیل سال گذشته حمایت‌های کشورهای اسلامی و عربی را نیز پشت سر خودش جمع کرد و وضعیتی به وجود آمده که جز تأسف به حال مردم فلسطین چیزی وجود ندارد.

خرم افزود: این در حالی است که فردی به اسم ترامپ روی کارآمد که واقعاً خارج از عرف و منطق و چارچوب عقلانی تصمیم می‌گیرد و می‌گوید من قدرت دارم و هر کاری می‌کنم. ترکش رفتار او به خود ما هم در توافق هسته‌ای خورده و درک می‌کنیم که اوضاع از چه قرار است.

این کارشناس مسائل بین‌المللی تصریح کرد: ایالات متحده در سال‌های گذشته در باره فلسطین سعی می‌کرد که نقش میانجی را بازی کند و با فشار بر اسرائیل حقی از فلسطینیان را نگه دارد تا جایی که اوباما به‌صراحت شهرک‌سازی را ممنوع کرد. با روی کار آمدن ترامپ، داماد او بزرگ‌ترین لابی یهودی‌ها در نزد رئیس‌جمهوری آمریکا جای گرفته است.

خرم گفت: این تصمیم جدید آمریکا برای انتقال سفارت‌خانه هم خلاف قطعنامه‌های شورای امنیت و هم خلاف نقش بی‌طرفانه یک میانجی است و هم خلاف انسانیت است که سرزمین یک ملت را به نام دیگری به ثبت برسانند.

او اظهار کرد: الآن فلسطینی‌ها واقعاً درمانده شده‌اند با توجه به اینکه موقعیت جمهوری اسلامی هم در ظرف این چند ماه گذشته با توجه به تصمیم‌های ترامپ و حمله به مواضع ایران در سوریه تضعیف شد و حالا آمریکا در نظر دارد برنامه‌های خودش را درباره فلسطین به اجرا بگذارد. ضمن اینکه می‌توان گفت شاید روسیه به‌نوعی به ایران پشت کرد به اسرائیل، اطلاعات داد که پایگاه‌های ایرانی را در سوریه بزنند و همچنین دست آمریکایی‌ها را برای حمله موشکی باز گذاشت.

خرم گفت: البته نباید فراموش کرد نقش مخربی که عربستان درباره فلسطین بازی کرد هیچ‌کسی دیگری تابه‌حال این نقش را نداشته است. عربستان آستین بالا زد و دست آمریکا و روسیه را در قربانی کردن فلسطینی‌ها باز گذاشت و الآن مردم با سنگ و چوب به تانک‌های اسرائیلی حمله می‌کنند و شهید می‌دهند و با این خیل شهدا هیچ تکیه‌گاهی در دنیا ندارند.

روز نکبت (به عربی: یوم النکبه) نامی است که فلسطینیان و حامیان آنان برای اشاره به سالگرد بیرون راندن صدها هزار فلسطینی از سرزمین‌شان و استقلال اسرائیل در 24 اردیبهشت 1327 استفاده کرده و در آن روز عزا می‌گیرند. از نظر فلسطینی‌ها این روز یادآور روزهای تلخ یعنی اشغال سرزمین‌شان و مصادره اراضی و اولین موج آوارگی و اخراج بیش از 800 هزار فلسطینی از خانه و کاشانه‌شان است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها