کد خبر: 189099
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۴ ۱۵:۱۲:۰۰
| |

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

پرداخت تسهیلات 50 میلیون تومانی ساخت در بافت‌های فرسوده

عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: مقرر شده تا از محل صندوق توسعه ملی به هر واحد مسکونی 50 میلیون تومان تسهیلات در اختیار سازنده قرار گیرد.

پرداخت تسهیلات 50 میلیون تومانی ساخت در بافت‌های فرسوده
کد خبر: 189099
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۴ ۱۵:۱۲:۰۰

اعتمادآنلاین| هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه اولین و اساسی‌ترین موضوع در بافت‌های فرسوده پوست اندازی آن بوده است، گفت: تصدی‌گری شرکت عمران و بهسازی شهری ایران تبدیل شده است به یک شرکت سیاست‌گذار و برنامه‌ریز در حوزه بازآفرینی شهری.

وی در ادامه افزود: معاون اول رئیس جمهور با تغییر شرکت عمران و بهسازی شهری ایران به شرکت بازآفرینی شهری ایران موافقت کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه در دو روز گذشته با ابلاغ معاون اول رئیس جمهور این شرکت سیاست‌گذار و برنامه‌‌ریز در جریان بازآفرینی شهری شد، افزود: محدوده فعالیت این شرکت در 5 حوزه مداخله در بافت‌های تاریخی، بافت‌های میانی، سکونتگاه‌های غیر رسمی، حاشیه بین شهرها با پیشینه روستایی و نقاط ناهمگون شهری است.

وی اظهار کرد: با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های صورت گرفته در چارچوب بافت‌ها شورای عالی معماری و شهرسازی با این اتفاق همکاری لازم را انجام خواهد داد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران تأکید کرد: تصدی‌‌گری شرکت بازآفرینی شهری همانند سیاست‌های گذشته با مشکلات بسیاری روبه‌رو بود، اما هم اکنون با بازنگری در برنامه بازآفرینی شهری، این برنامه در 9 بُعد از جمله 3 بُعد کالبدی و 6 بُعد غیر کالبدی قرار دارد.

عشایری اظهار کرد: دو سوم از برنامه‌های کالبدی در حوزه اجتماعی و فرهنگی قرار دارد که اجرای آنها با مشارکت مردم انجام می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نوسازی هزار و 334 محله واقع در 543 شهر از مهمترین برنامه‌هایی است که در حوزه بازآفرینی شهری باید انجام شود، گفت: 66 هکتار از اراضی شهری که 10 میلیون نفر ساکن این مناطق هستند، باید در حوزه بازآفرینی شهری نوسازی شوند.

وی تأکید کرد: متأسفانه میانگین کیفیت زندگی شهری در این مناطق پایین است و وظیفه ما آن است که در قالب 9 بُعد این مناطق را نوسازی کنیم.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه میانگین اجرای طرح بازآفرینی شهری در محله‌ها 10 تا 15 سال است، گفت: با اجرای این برنامه‌ها باید میانگین کیفیت زندگی در محله‌ها متناسب با کیفیت زندگی در شهرها باشد.

عشایری تصریح کرد: وظیفه ذاتی ما برای خدمت‌رسانی به این محله‌ها آن گونه است که تمامی نیازهای لازم در محله‌ها که منجر به ارتقای زیست‌پذیری می‌شود را ایجاد کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره هزینه اجرای طرح بازآفرینی شهری در محله‌ها، گفت: به طور میانگین اجرای بازآفرینی شهری در هر محله نیازمند 90 میلیارد تومان است و ما باید سالانه 100 هزار محله را نوسازی و بازسازی کنیم.

وی تأکید کرد: اجرای کل طرح بازآفرینی شهری 123 هزار میلیارد تومان است که دولت در طول برنامه خود قادر به تأمین این میزان منابع مالی نیست، بنابراین سهم هر یک از بخش‌ها را مشخص کردیم.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران یادآور شد: در گذشته برنامه احیای بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده را سه بخش از جمله دولت، شهرداری و بخش خصوصی انجام می‌داد به طوریکه دولت و شهرداری هر یک از واحدها را خریداری می‌کردند و با هزینه خود آنها را نوسازی می‌کردند که این سیاست کاملا اشتباه بود و ما بعد از مدت‌ها اثرات ناشی از این طرح را مشاهده کردیم.

وی یادآور شد:‌ در این طرح دولت با پول خود خانه‌ای را خریداری و تخریب می‌کرد که متاسفانه بعد از 8 سال، ساخت آن انجام نمی‌شد بنابراین این محله‌ها نه تنها نوسازی نمی‌شدند بلکه کیفیت آنها نیز روز به روز کاهش می‌یافت.

عشایری با بیان اینکه توسعه‌گر مجری برنامه‌های بازآفرینی شهری است، گفت: توسعه‌گر از طریق گرفتن امکانات و ابزارها از دولت برنامه‌های بازآفرینی شهر را انجام می‌دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: از 25 هزار میلیارد تومانی که سهم سالانه این توسعه‌گران است، مقرر شده که 8 هزار میلیارد تومان از آن را دولت پرداخت کند و 7 هزار میلیارد تومان نیز از طریق شهرداری‌ها و 10 هزار میلیارد تومان باقیمانده را بخش خصوصی پرداخت کند.

وی افزود: دولت در سال 96 نزدیک به 4 هزار میلیارد تومان منابع در محله‌های هدف را هزینه کرد بدون آنکه از سایر ارگان‌ها هزینه و یا مبلغی دریافت کرده‌ باشد.

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه رویکرد احیا از بالا به پایین علاوه بر تهران در تمامی مناطق شهری اجرا کرده‌ایم گفت: در طرح جدید روند بازآفرینی شهری از پایین به بالا است به طوریکه خواسته‌های مردم در احیا و بازسازی در اولویت قرار دارد در این طرح تسهیل‌گر برنامه‌ جامعه شهرسازی را اجرا خواهد کرد.

عشایری با بیان اینکه در رکن دوم این طرح پیمانکاران و انبوه‌سازان مجری طرح‌های بازآفرینی شهری هستند، افزود: توسعه‌گر در این طرح هم سرمایه‌گذار و هم سازنده خواهد و تمامی بافت‌های ناکارآمد شهری را احیا خواهد کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد:‌ برای احیای بافت‌های فرسوده وناکارآمد برنامه جامع اقدام مشترک بازآفرینی شهری محله (برجام بازآفرینی شهری) داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه به دولت پیشنهاد داده‌ایم که هزار و 500 میلیارد تومان برای ارتقای خدمات روبنایی و زیربنایی از جمله ورزشگاه، آموزشگاه و دانشگاه پرداخت کند، گفت: همچنین 2 هزار و 500 میلیارد تومان وجوه اداره شده در اختیار سازندگان قرار دهد تا به نوعی از سازندگان مسکن در این بخش حمایت شود، هم اکنون سود این تسهیلات به سازندگان 9 تا 11 درصد خواهد بود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه با پیشنهادی که به مجلس ارائه شده تا از محل صندوق توسعه ملی در اختیار سازنده‌ها قرار گیرد، به هر واحد مسکونی 50 میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود، گفت: خوشبختانه بانک مرکزی با این پیشنهاد موافقت کرده است.

برجام بازآفرینی شهری آغاز شد


عشایری افزود: این پیشنهاد در کمیسیون آزاد مجلس در حال بررسی است که پس از تصویب هیأت امنای صندوق توسعه ملی به سازندگان تخصیص داده خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری پیش‌بینی می‌کنیم این 2 هزار و 500 میلیارد تومان برای برجام بازآفرینی شهری اختصاص یابد.

وی با اشاره به اینکه بودجه مصوب شهرداری‌ها در سال 96 در 543 شهر 55 هزار میلیارد تومان تصویب شده بود، گفت: اگر فرض کنیم 60 درصد از این مبلغ مربوط به هزینه جاری و 40 درصد مربوط به حوزه اقدامی باشد شهرداری‌ها تنها 30 درصد از این 40 درصد را به بخش بازآفرینی شهری تخصیص خواهند داد که مبلغ آن حدود 12 هزار میلیارد تومان می‌شود.

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران یادآور شد: بنابراین تحقق‌پذیری عدد شهرداری‌ها (8هزار میلیارد تومان) یک عدد کاملا نابخته است.

عشایری افزود: تمامی اراضی چسبیده در بافت و داخل بافت‌ها بر اساس قانون در اختیار شرکت بازآفرینی‌ شهری قرار می‌گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در این راستا تمامی اراضی متعلق به وزارت راه وشهرسازی برای اجرای طرح برجام بازافرینی شهری تخصیص یافته است و در گام اول 30 هکتار در سراسر کشور به جز شهر تهران به این طرح اختصاص یافته است.

وی یادآور شد: برای اراضی بافت‌های بازآفرینی شهری سازمان ملی زمین و مسکن تمامی اراضی واقع در محله‌های هدف را در اختیار این برنامه قرار داده است بنابراین هیچ نگرانی از بابت تأمین اراضی در این محلات نداریم.

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران افزود: از دولت فرصت 3 ماه‌ درخواست کردیم تا ابزارهای مالی و حقوقی این برنامه را تأمین کنیم که خوشبختانه این ابزارها در قالب 23 ماده تدوین و به هیأت دولت ارائه شد.

عشایری تاکید کرد: طرح برجام بازافرینی شهری محلات تنها با مشارکت مردم، ساکنان و مالکان واقع در محله‌های هدف صورت می‌گیرد و اقدام مشترک بین تمامی شهرداری‌ها و دستگاه‌های دولتی و همچنین تسهیل‌گران و توسعه‌گران با همکاری یکدیگر انجام می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: هم اکنون 32 هزار نفر از تسهیلات بافت‌های فرسوده استفاده کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه هزینه تمام شده طرح بازآفرینی شهری در محلات نسبت به سایر مناطق تهران کمتر است، گفت: هزینه‌های تمام شده برای توسعه‌گران در محلات هدف 10 تا 15 درصد نسبت به سایر بافت‌های دیگر کمتر است زیرا در صدور برنامه ساختمانی از سوی نظام مهندسی تأمین انشعابات آب و برق همچنین صدور سند تخفیفات و تشویق‌های بسیاری وجود دارد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران یادآور شد: احداث هر واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده با متراژ 70 تا 80 متر برای 2 و نیم نفر اشتغال ایجاد می‌کند.

عشایری درباره طرح مسکن اجتماعی در بافت‌های فرسوده، گفت: دولت از همان ابتدا با اجرای طرح مسکن روستایی وارد طرح مسکن اجتماعی شد به طوریکه اولویت اصلی ما در این طرح ساخت واحدهای مسکن روستایی است، بنابراین ما تا به امروز با ساخت 200 هزار واحد مسکن روستایی این طرح را اجرا کرده‌ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی بر اینکه طی 5 سال گذشته چه تعداد بافت فرسوده در محلات هدف نوسازی شده‌اند، گفت: آمار دقیقی از اینکه چه تعداد واحد مسکونی نوسازی شده‌اند ندارم، اما از ابتدای دولت یازدهم تا به امروز تنها 50 هزار نفر تسهیلات نوسازی دریافت کرده‌اند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره آخرین وضعیت طرح نوسازی محله سیروس تهران، گفت: این طرح از سال گذشته با همکاری بانک مسکن آغاز شده و بسیاری از محله‌های این طرح پیشرفت 80 تا 90 درصدی داشته و برخی از بلوک‌ها نیز پیشرفت 10 تا 15 درصدی داشته است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در پایان گفت: وزیر راه و شهرسازی با ترکان معاون رئیس جمهور در بافت‌های فرسوده هیچ اختلافی ندارند و ما از ورود هر ارگان و یا سازمانی برای تسریع در روند بازآفرینی شهری استقبال می‌کنیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها