کد خبر: 189890
|
۱۳۹۷/۰۲/۳۰ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

دهقان عضو حزب اعتدال و توسعه در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

یک سال از انتخابات گذشته و برای ناامیدی از دولت زود است/ قوه مجریه بخشی از ارکان تصمیم‌گیری کشور است نه بیشتر

به اعتقاد غلامعلی دهقان عضو حزب اعتدال و توسعه، با توجه به گذشت تنها یک سال از زمان انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، برای ناامیدی از دولت زود است. او همچنین تاکید دارد قوه مجریه بخشی از ارکان تصمیم‌گیری کشور است نه بیشتر.

یک سال از انتخابات گذشته و برای ناامیدی از دولت زود است/ قوه مجریه بخشی از ارکان تصمیم‌گیری کشور است نه بیشتر
کد خبر: 189890
|
۱۳۹۷/۰۲/۳۰ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| غلامعلی دهقان، عضو حزب اعتدال و توسعه در ارزیابی عملکرد دولت دوازدهم به اعتمادآنلاین گفت: «دوره انتخابات دوره طرح آرمان‌ها و شعارهایی است که می‌بایست موردقبول اکثریت جامعه قرار گیرد برای همین سیاستمدار موفق سیاستمداری است که بتواند سخنگوی راستین مطالبات زمانه خود باشد. بنابراین با توجه به شکاف جمعیتی و پوست‌اندازی جامعه ایرانی که بخش قابل‌توجه آن متولدین بعد از پیروزی انقلاب و در رده سنی 20 تا 40 سالگی هستند و تاثیرگذاری زیادی هم در عرصه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جامعه دارند می‌توان عنوان کرد که روحانی تلاش کرد سخنگوی بخش قابل‌توجهی از این جمعیت باشد.»

او اضافه کرد: «روحانی در عرصه سیاست خارجی از همان دور اول متکی به این اندیشه بود که باید با جهان تعامل داشت تا در یک بده بستان سیاسی، فرهنگی و اقتصادی جامعه به سمت تکامل برود. برای همین ادامه برجام اولویت سیاست خارجی روحانی بود ولی حضور یک شخصیت جنجالی و به زعم برخی غیرعادی در آمریکا به اسم ترامپ باعث شد که معادلات داخلی ما هم به هم بخورد. خروج آمریکا از برجام از مدت‌ها پیش از سوی ترامپ مطرح شد و سیاست خارجی ما را هم تحت‌الشعاع خود قرار داد اما خوشبختانه با درایت مقامات عالی کشور تصمیم عجولانه گرفته نشد و جمهوری اسلامی همچنان به تعامل با جهان معتقد است.»

دهقان با بیان اینکه «همین سیاست باعث شد ترامپ تنها بماند و دیگر کشورهای پیمان 5+1 وفاداری خود را به برجام اعلام کنند» گفت: «تهدیدی که می‌توانست مشکلاتی برای کشور ایجاد کند تا اینجای کار با درایت دولتمردان و مقامات عالی کشور به یک فرصت تبدیل شده است که باید از آن نهایت استفاده را کرد.»

این فعال سیاسی در ادامه یادآور شد: «دولت روحانی در عرصه سیاست داخلی تلاش کرد که مطابق 4 سال اول آرمان‌های خود را پیگیری کند. فعالیت پررنگ‌تر احزاب نسبت به گذشته و استفاده از تمامی صاحبان اندیشه برای اصلاح قانون احزاب از جمله مواردی است که می‌توان به عنوان عملکرد مثبت دولت در عرصه داخلی به آن اشاره کرد.»

دهقان افزود: «همچنین در عرصه اقتصادی دولت روحانی عملکرد قابل‌قبولی دارد. تا قبل از تهدیدهای آمریکا مبنی بر خروج از برجام ما شاهد ثبات اقتصادی در تمامی شاخص‌های اقتصادی مثل تورم، نرخ دلار و ارز و طلا بودیم اما طبیعی است موضوع خروج آمریکا از برجام سبب شائبه ناامنی در میان برخی شد که به موجب آن موجی از هجوم به بازار ارز و طلا را شاهد بودیم که سبب رشد قیمت طلا و دلار شد. اما مسبب این اتفاق دولت نبود بلکه دشمن بیرونی ما ترامپ و دوستان دیگرش در منطقه بودند.»

او همچنین به عملکرد دولت در عرصه فرهنگی اشاره کرد و گفت:‌ «در این مدت فروش بی‌سابقه سینما و رکوردی که بالای 100 میلیارد تومان بود پدیده بسیار مبارک و قابل‌توجهی بود در حالی که در آغازین روزهای روی کار آمدن آقای روحانی موجی از ناامیدی در سینما حاکم بود و بعضاً هنرمندان از مرگ سینمای ایران سخن می‌گفتند. علاوه بر این مجموعه کتاب‌هایی که قبلاً چاپ نشده بود مثل آخرین کتاب محمود دولت‌آبادی در این دولت چاپ شد. این‌ها در کنار مجموعه کنسرت‌ها و تآترهایی که برگزار شد نشان از بالندگی هنری و فرهنگی طی یک سال گذشته دارد.»

این عضو حزب اعتدال و توسعه در پاسخ به این سؤال که چرا شاهد موجی از ناامیدی در مردم هستیم نیز گفت: «برای اندازه‌گیری امید و ناامیدی در یک جامعه باید معیار داشت؛ صرف اینکه عده‌ای بر طبل ناامیدی بکوبند و هیاهو به راه بیندازند نمی‌تواند دلیل حاکم بودن ناامیدی بر جامعه باشد. تازه یک سال از انتخابات گذشته و برای ناامیدی از دولت زود است.»

دهقان با بیان اینکه «در این یک سال دو مورد این شائبه را به وجود آورد که بخشی از اذهان عمومی از آقای روحانی رویگردانی شدند»‌ گفت: «یکی از اینها خروج آمریکا از برجام بود که سبب التهاباتی در عرصه اقتصادی شد. اما به این مساله باید نگاه واقع‌بینانه داشت. دولت داشت مسیر خود را می‌رفت، مقصر رئیس‌جمهوری آمریکا است که تصمیمش حتی در کشور آمریکا هم طرفداری ندارد.»

او همچنین با اشاره به فیلترینگ تلگرام گفت: «تلگرام یک بار در بحبوحه حوادث دی ماه چند روز فیلتر شد ولی با تلاش و مساعی دولتمردان از فیلترینگ خارج شد اما در دور جدید فیلترینگ تلگرام باید قبول کرد که بر اساس اصل تفکیک قوا قوه قضائیه به این موضوع ورود کرد و دولتمردان هم نتوانستند خواست خود را پیش ببرند.»‌

دهقان افزود: «دشمنان انقلاب، نظام و رقیبان منطقه‌ای از کاه کوهی می‌سازند، همچنین رقیبان داخلی بدشان نمی‌آ‌ید به‌تدریج با بزرگ‌نمایی برخی از موارد که البته دست دولت هم در آنها چندان باز نیست او را متهم به بدقولی، ناکارآمدی و بی‌توجهی به طرفداران خود کنند.»‌

او با بیان این ضرب‌المثل که «گنه کرد در بلخ آهنگری؛ به شوشتر زدند گردن مسگری» گفت: «ترامپ باید زیر سئوال برود که چرا تعهدات بین‌المللی را اجرا نکرده اما عده‌‌ای در ایران روحانی را زیرسوال می‌برند. قوه دیگری در کشور بنا بر تشخیص خود تلگرام را فیلتر می‌‌کند اما باز عده‌ای روحانی و دولت او را زیر سؤال می‌برند که این مساله از دو حالت خارج نیست؛ یا عامدانه و برای زیرسوال بردن و تضعیف دولت است یا بر اساس جهل و نادانی است که باید تنویر افکار عمومی کرد و گفت قوه مجریه بخشی از ارکان تصمیم‌گیری کشور است نه بیشتر.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها