کد خبر: 189935
|
۱۳۹۷/۰۲/۳۰ ۱۲:۰۶:۰۰
| |

جمشید کیانفر مورخ و ایرانشانس:

امیرکبیر دانش و تکنولوژی جدید را به کشور آورد

یک مورخ و ایرانشناس گفت: اقدامات امیرکبیر در بدو مسئولیت چه زمانی که امیر نظام‌ در تبریز بوده است به خصوص در تشکیلات قائم مقام و سفیر ایران در معاهدات ارزنه الروم درخشان و عالی بود.

امیرکبیر دانش و تکنولوژی جدید را به کشور آورد
کد خبر: 189935
|
۱۳۹۷/۰۲/۳۰ ۱۲:۰۶:۰۰

اعتمادآنلاین| جمشید کیانفر مورخ و ایرانشناس در گفت‌وگویی اظهار کرد: دو مسئله را باید در بررسی تمام شخصیت‌های تاریخی در نظر گرفت؛ نخست اینکه هر شخصیت تاریخی را باید در برهه تاریخی خاص خود بررسی کرد.

کیانفر ادامه داد: برای بررسی شخصیت‌های مانند امیرکبیر، قائم مقام، حاج میرزا آغاسی باید عینک امروزی را از چشمان خود برداریم و با توجه به زمان تاریخی شخصیت‌ تاریخی به بررسی این اشخاص پرداخت و دید شرایط اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی آن روزگار چه بوده است.

وی گفت: از جمله مسائل دیگری که باید در بررسی شخصیت‌های تاریخی مورد بررسی قرار گیرد این است کشور در آن برهه تاریخی از چه ظرفیتی برخوردار بوده است و با توجه به آن ظرفیت کارنامه امیرکبیر مثبت یا منفی بوده است.

این مورخ با بیان اینکه اساسا طرح این سوال که اگر امیرکبیر به سلطنت می‌رسید مدلی مانند رضاخان را اجرا می‌کرد، گفت: چنین پرسش‌های علمی نیست و از همه مهمتر ما حق چنین قضاوتی را نداریم.

وی با بیان اینکه «اگر» را کاشتند و در نیامد گفت: ما باید نگاه کنیم امیرکبیر در طول حیاتش چگونه زیسته و چه اقداماتی انجام داد؟ این اقدام به نفع ایران یا به ضرر ایران بوده است.

این مورخ افزود: اقدامات امیرکبیر در بدو مسئولیت چه زمانی که امیر نظام‌ در تبریز بوده است به خصوص در تشکیلات قائم مقام و سفیر ایران در معاهدات ارزنه الروم درخشان و عالی بود. همچنین امیر نظام با اقتدار و درایتی که داشته ناصرالدین شاه را که نقش ولیعهد داشته است را از تبریز برای تصدی سلطنت بدون اینکه دیناری در دستگاه ولیعهد پول باشد به تهران رساند و بر تخت می‌‌نشاند و اقدامات او در زمان صدرات او نیز درخشان بوده است.

وی گفت: از جمله اقدامات امیر کبیر آوردن دانش و تکنولوژی جدید، خاتمه فتنه باب، حفظ تمامیت ارضی ایران است. امیرکبیر برای اولین‌بار روزنامه تأسیس کرد به معلمان خارجی دارالفنون توصیه می‌کند اخبار خارجی را ترجمه ‌کنند تا این اخبار و خبر‌های دیگر را به صورت روزنامه منتشر می‌شود.

این مورخ در پایان خاطرنشان کرد: اما برخی‌ها می‌گویند روزنامه‌ای که امیر کبیر منتشر کرده بود درباری بوده است اما توجه نمی‌کنند که امیر در مرحله نخست می‌خواست اطلاع‌رسانی را نهادینه کند و بعد از نهادینه شدن اطلاع رسانی، مراحل دیگر مانند درباری نبودن ایجاد می‌شد.

منبع:‌ فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها