کد خبر: 190272
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۱ ۱۰:۰۷:۰۰
| |

برنارد لوئیس، مستشرق آمریکایی درگذشت

برنارد لوئیس، استاد بازنشسته مطالعات خاورنزدیک دانشگاه پرینستون آمریکا که سیاست خارجه آمریکا در زمان جورج بوش پسر را شکل داد، روز شنبه در 101 سالگی درگذشت.

برنارد لوئیس، مستشرق آمریکایی درگذشت
کد خبر: 190272
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۱ ۱۰:۰۷:۰۰

اعتمادآنلاین| برنارد لوئیس که از او به عنوان دشمن شماره یک ایران نام می‌برند، در تاریخ 31 می 1961 میلادی در دوران جنگ جهانی اول در لندن متولد شد.

او با بیش از 30 کتاب و صدها مقاله، که به دوجین زبان نوشته بود، خطوط خاورمیانه مدرن را تعریف و ترسیم می‌کرد. او را حامی فکری و معنوی سیاست‌های استعماری آمریکا در خاورمیانه می‌دانند.

کتاب او «چه چیزی غلط بود: رویارویی اسلام و مدرنیته در خاورمیانه» که در سال 2002 و زمان حملات 11 سپتامبر چاپ شد، به اثری جنجالی و مناقشه آمیز تبدیل شد.

مقالاتی که او در نیویورکر، آتلانتیک و وال‌استریت‌ژورنال می‌نوشت، همیشه به طور گسترده‌ای مورد بحث قرار می‌گرفتند. نظرات کارشناسی لوئیس درباره خاورمیانه در دوره‌های مختلف، کانون گسترده‌ترین توجهات بوده است.

لوئیس در یک مقاله جنجالی که در سال 1990 در آتلانتیک چاپ کرد، برای توصیف «ریشه‌های خشم مسلمانان» از عبارت «رویارویی تمدن‌ها» استفاده کرده و اختلاف نظر میان دنیای اسلام و غرب مدرن را اجتناب‌ناپذیر دانست و ایده تجزیه جهان اسلام را مطرح کرد.

یکی از مشهورترین نظریات لوئیس که به «دکترین لوئیس» شهرت یافته‌است، موضوع برخورد تمدن‌ها و تجزیه ایران و کشورهای دیگر خاورمیانه است. از این طریق، با تجزیه کشورهای ایران، عراق، سوریه، ترکیه، عربستان سعودی، خاورمیانه جدید متشکل از کشورهایی خواهد بود که دیگر توان تبدیل شدن به تهدید برای امنیت ملی و منافع منطقه‌ای آمریکا را نخواهند داشت و به موازنه یکدیگر مشغول خواهند بود.

«سیری در روند غرب شناسی» از جمله کتاب‌های این مورخ است که در ایران با ترجمه محمد قائد در نشر مرکز منتشر شده است.

منبع: ایبنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها