ادامه دیدارهای سیاسی صدر در سایه بعید بودن تشکیل ائتلافی صرفا شیعی

به رغم انتشار اخباری مبنی بر نزدیک بودن اعلام ائتلافی چهارجانبه در عراق شامل النصر، الفتح، الحکمه و سائرون اما ماموریت ملحق کردن «الفتح» به این ائتلاف همچنان بعید به نظر می‌رسد چراکه گفته می‌شود صدر و العبادی با تشکیل فراکسیونی تنها شیعه مخالفند. این در حالی است که صدر همچنان به دیدارهایش با رهبران لیست‌های پیروز در انتخابات عراق ادامه می‌دهد.

ادامه دیدارهای سیاسی صدر در سایه بعید بودن تشکیل ائتلافی صرفا شیعی
کد خبر: 190293
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۱ ۱۲:۰۸:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد المیاحی، سخنگوی جریان الحکمه به رهبری عمار حکیم از اعلام ائتلافی چهارجانبه با حضور لیست "سائرون" وابسته به مقتدی صدر، "النصر" به ریاست حیدر العبادی، "الفتح" به ریاست هادی العامری و "الحکمه" خبر داده بود، در حالی که منابع این مساله را بعید دانسته‌اند.

از جمله دلایل این منابع، تطابق نداشتن دیدگاه‌های این سه لیست با دیدگاه‌های ائتلاف الفتح است که اساسا شامل سازمان بدر به رهبری هادی العامری و "صادقون" به ریاست قیس الخزعلی می‌شود که رهبری "عصائب اهل الحق" را برعهده دارد.

العامری نیز اخیرا با مقتدی صدر با هدف بررسی تشکیل دولت دیدار داشت و فورا تشکیل ائتلافی تنها از شیعیان را بعید دانست. این نشست در عین حال توافقی را در بر نداشت.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاه، نزدیکان صدر معتقدند، او بابت اینکه هیچ خط قرمزی در ایجاد ائتلاف‌ها قرار نداده حسن نیت خود را ثابت کرده است.

آنها می‌گویند، صدر تشکیل بزرگترین فراکسیون پارلمانی که تنها شامل جریان‌های شیعه باشد را نمی‌پذیرد و آن را تکرار تجربه "ائتلاف ملی" (شیعه) می‌داند که به باور او دستاوردی نداشته است. حیدر العبادی، نخست وزیر عراق نیز اخیرا توئیت کرد، مخالف تشکیل فراکسیون پارلمانی طایفه‌ای است.

صدر در بیانیه‌ای بعد از دیدار با العامری اعلام کرد: دیداری من با العامری با هدف بررسی روند سیاسی بود و ما بر لزوم تسریع تشکیل دولت پدرانه تاکید کردیم.

بعد از این نشست طرفداران صدر در خیابان‌های بصره تظاهرات کردند. این درسایه نگرانی از احتمال شکست صدر به لحاظ سیاسی در ایجاد فراکسیون اکثریت است. حدود 500 تن در مرکز شهر تظاهرات کرده و در حمایت از صدر شعار دادند.

این در حالی است که صدر همچنان به دیدارهایش با رهبران لیست‌های پیروز انتخاباتی ادامه می‌دهد در این راستا دفتر جریان الحکمه روز دوشنبه اعلام کرد، عمار حکیم با مقتدی صدر مجددا دیدار کرده اما جزئیاتی از این دیدار منتشر نشده است.

17 ماه مه نیز عمار حکیم و مقتدی صدر در نجف نشست داشتند. گفته می‌شود حکیم در شکل‌گیری بزرگترین فراکسیون پارلمانی که نقشی اصلی در تعیین نخست وزیر و تشکیل دولت آینده دارد نقش مهمی ایفا می‌کند.

در همین راستا رهبر جریان صدر و رئیس ائتلاف الوطنیه روز دوشنبه آخرین تحولات سیاسی و لزوم دوری از تقسیم‌بندی و اختلافات را بررسی کردند.

مقتدی صدر در مقر اقامت خود در بغداد با ایاد علاوی معاون رئیس‌جمهوری عراق و رئیس ائتلاف الوطنیه دیدار کرد.

براساس بیانیه دفتر صدر، دو طرف به بررسی آخرین تحولات سیاسی و اهمیت تلاش براساس اصل ملی واقعی و دوری از جناح‌بندی‌ها و تفرقه پرداختند.

طبق بیانیه این دفتر، مذاکرات دو طرف بر پر کردن خلأ روند سیاسی و تسریع تشکیل دولتی که به وظایفش عمل کند،‌ متمرکز بود.

صدر در بیانیه‌ای اعلام کرد، اولویت‌های ملت عراق مبارزه با طایفه‌گرایی و فساد و تثبیت اصول عدالت اجتماعی و بهره‌برداری از ثروت کشور و منابع آن است.

صدر خواهان تشکیل دولت ائتلافی فراگیر شد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها