کد خبر: 190393
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۱ ۱۵:۰۰:۰۰
| |

 نماینده مردم صومعه سرا:

پیمان مشترک پولی با همسایگان منعقد کنیم/ ترانزیت در کشور را دست کم نگیرید

 نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به مباحث ارزی و پولی در شرایط فعلی کشور می‌توانیم با کشورهای همسایه پیمان مشترک پولی منعقد کنیم.

پیمان مشترک پولی با همسایگان منعقد کنیم/ ترانزیت در کشور را دست کم نگیرید
کد خبر: 190393
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۱ ۱۵:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید کاظم دلخوش نماینده مردم صومعه سرا در نطق میان دستور جلسه علنی امروز -سه شنبه - مجلس گفت: اگر در خصوص مسائل ارزی دقت و وقت ویژه اختصاص نیابد، بانک مرکزی، دولت و مجلس را با چالشی مهم درگیر خواهد کرد.


او افزود: ارزی که به بخش های اقتصادی اختصاص می یابد، کفاف لازم را نمی دهد و در بخش های مختلف ایجاد مشکل کرده است که باید با کارشناسی دقیق مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: در پیشنهاد بانک مرکزی، نحوه اجرایی شدن بازگشت حاصل از ارز توسط صادرات مبهم است و هیچ اشاره ای به بازگشت ارز از طریق سیستم بانکی مشاهده نمی شود.


دلخوش یادآور شد: صادر کننده ای که امکان باز کردن حساب بانکی در کشورهای طرف تجاری خویش را ندارد به چه نحوی منابع ارزی بدست آمده از خارج از کشور را به حساب خویش و یا شخص دیگر واریز کند. آیا به صرف راه اندازی سامانه ای با نام سامانه ارزی نیما در کشور تمام مشکلات انتقال ارزی کشور حل خواهد شد. اعتقاد بر این است این سامانه ناقص و تازه کار است و در خیلی از بخش ها توانایی حل مشکل را ندارد.


او با اشاره به اینکه نحوه ارزش گذاری در گمرک های صادراتی20 تا 30 درصد بیشتر از قیمت مورد معامله است، گفت: درست است که با این شیوه می توان ارزش صادرات کشور را بصورت غیر واقعی افزایش داد اما با این گونه مصوبات صادرکنندگان مبالغ ارزی بالاتری از ارزش واقعی کالا به دولت مدیون خواهد شد و هم چنین باعث از دست رفتن بازار های هدف منطقه ای خواهد شد.


نماینده مردم در مجلس دهم افزود: با توجه به شرایط فعلی کشور نباید تنها به حمایت از کالای داخلی برای مصرف داخلی صورت بگیرد بلکه باید به دنبال بازار خارجی برای رقابت هم بود.


او با بیان اینکه بانک مرکزی باید دقت کافی را در امور لحاظ کند، ادامه داد: از وزارتخانه های راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت خواهش می شود که ترانزیت در کشور را دست کم نگیرد.


دلخوش تاکید کرد: باید از رفتار جزیره ای در بخش های اقتصادی و سیاسی پرهیز و اتحاد، وحدت و همدلی میان همه گروه های سیاسی در کشور برای حمایت از مردم برقرار شود.

منبع : ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها