کد خبر: 190642
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۳ ۱۱:۰۵:۰۰
| |

بهروز عطایی مربی والیبال در گفت‌وگو با اعتماد‌آنلاین:

روند جوانگرایی در تیم ملی موفق بوده/ فرانسه از نظم تیمی بالایی برخوردار نیست/ شیوه مناسبی برای استفاده از پاسورهای جوان اتخاذ نکرده‌ایم

لیگ ملت‌های والیبال از فردا آغاز خواهد شد و تیم ملی ایران در اولین بازی خود باید به مصاف فرانسه برود.

روند جوانگرایی در تیم ملی موفق بوده/ فرانسه از نظم تیمی بالایی برخوردار نیست/ شیوه مناسبی برای استفاده از پاسورهای جوان اتخاذ نکرده‌ایم
کد خبر: 190642
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۳ ۱۱:۰۵:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد حمیدی: لیگ جهانی والیبال که تغییر نام داده است و ازاین‌پس با نام لیگ ملت‌های والیبال برگزار خواهد شد فردا آغاز می‌شود و تیم ملی ایران هم به پاریس سفر کرده و در اولین بازی خود باید به مصاف فرانسه میزبان برود. والیبال ایران که حالا دیگر جزو تیم‌های همیشه حاضر در این بازی‌ها است با سرمربیگری کولاکوویچ گام به این مسابقات گذاشته است. بازی‌هایی که به تیم‌ها کمک می‌کند تا خود را برای مسابقات جهانی پیش رو آماده کنند.

بهروز عطایی مربی تیم والیبال کاله در گفت‌وگو با اعتماد آنلاین شرایط تیم ملی ایران را مناسب می‌داند و از روند جوان‌گرایی تیم ملی ایران، ابراز رضایت دارد. او اعتقاد دارد ایران می‌تواند با به‌کارگیری برنامه‌ای منظم برابر فرانسه به پیروزی برسد. این مربی والیبال اعتقاد دارد که فرانسه تیم قدرتمندی است اما از نظم تیمی بالایی برخوردار نیست و همین موضوع می‌تواند نقطه‌ضعف فرانسه در این بازی‌ها باشد.

در ادامه گفت‌وگوی بهروز عطایی با اعتماد آنلاین را می‌خوانید:

*بازی‌های لیگ ملت‌های والیبال از فردا آغاز می‌شود. شرایط تیم ملی را پیش از آغاز این بازی‌ها چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به سابقه ایران در لیگ جهانی والیبال به نظر می‌رسد مربیان تیم ملی، اطلاعات دقیقی از این بازی‌ها دارند. فکر می‌کنم تیم خوب و باثباتی داریم و این موضوع نقطه قوت والیبال ایران است. خوشبختانه کادر فنی و بازیکنان ایران آشنایی خوبی از تیم‌هایی چون برزیل، روسیه و آمریکا دارند و همین هم کمک بزرگی برای تیم ملی است.

*بیشتر شدن تیم‌های حاضر در لیگ ملت‌ها می‌تواند شرایط این بازی‌ها را تغییر دهد؟

فکر نمی‌کنم که تغییر خیلی زیادی در این بازی رخ‌داده باشد و صرف بیشتر شدن تیم‌ها و تغییر نام بازی‌ها دلیلی بر متفاوت شدن آن نخواهد بود. فقط می‌تواند فشردگی بازی‌ها را بالا ببرد و نه بیشتر. البته به دلیل پیش رو بودن مسابقات جهانی، تیم‌های حاضر در این مسابقات باقدرت بالایی پای به این بازی‌ها می‌گذارند و سطح بازی‌ها بالا خواهد بود.

*بازیکنان جوان زیادی از تیم‌های پایه والیبال به تیم ملی دعوت‌شده‌اند، روند جوان‌گرایی را در تیم ملی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

همه تیم‌های ملی نیاز به تغییر و پوست‌اندازی دارند و بهترین شکل این تغییر هم جوان‌گرایی است. هر مربی‌ای تغییرات را به روش خودش انجام می‌دهد و آقای کولاکوویچ هم این تغییرات را به شیوه و راه خودش انجام داد. مربی تیم ملی تا حدودی در این موضوع موفق عمل کرد و مطمئن باشید اتفاق مثبتی برای والیبال ایران رخ خواهد داد.

*سعید معروف یکی از بهترین پاسورهای حال حاضر جهان است اما در سال‌های پایانی بازی خود قرار دارد. یکی از ایراداتی که به فدراسیون والیبال، باشگاه‌ها و کادر فنی تیم ملی وارد است این است که نتوانسته‌اند جایگزین مناسبی برای سعید معروف پرورش دهند. شما به‌عنوان یک مربی باشگاهی چه برنامه‌ای را به تیم ملی پیشنهاد می‌دهید؟

برای اینکه بازیکنان جدید را به والیبال ایران معرفی کنیم باید ابتدا روش استفاده از بازیکنان جوان را بدانیم. فکر می‌کنم شیوه مناسبی برای به‌کارگیری از پاسورهای جوان نداشته‌ایم به همین خاطر هم نتوانسته‌ایم جانشینی برای سعید معروف پرورش دهیم. به‌شخصه فکر می‌کنم سعید معروف می‌تواند 5 یا 6 سال دیگر هم می‌تواند برای تیم ملی بازی کند. بنابراین باید بازیکنی، ذخیره معروف در تیم ملی باشد که تحمل نیمکت نشینی را داشته باشد و در کنار معروف کسب تجربه کند. در این صورت است که می‌توانیم جایگزین مناسبی برای معروف داشته باشیم.

*اولین بازی تیم ملی در این رقابت‌ها برابر فرانسه است. فرانسه در این سال‌ها پیشرفت زیادی در والیبال دنیا داشته است بازی فردا ایران برابر این تیم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مطمئن باشید که تیم ملی بازی سختی برابر فرانسه خواهد داشت. بااینکه فرانسه در این چند سال نتایج خوبی کسب کرده اما همانند تیم‌هایی چون برزیل، آمریکا، ایتالیا، روسیه و صربستان از باثبات نیست. شکنندگی این تیم بیشتر از این تیم‌ها است و از نظم تیمی بالایی برخوردار نیست. این موضوع دربازی‌های المپیک به وضوح دیده شد. تیمی که دربازی‌های لیگ جهانی قهرمان شده بود دربازی‌های المپیک از گروه خودش صعود هم نکرد. در کل باید بگویم فرانسه تیم قدرتمندی است اما ایران می‌تواند با تاکتیک و برنامه درست این تیم را شکست دهد.

*تیم ملی در برخی از بازی‌ها ازلحاظ روانی افت می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود که نتواند بازی خودش را انجام دهد. فکر نمی‌کنید تیم ملی احتیاج به یک مشاور داشته باشد تا در شرایط بحرانی بتواند تیم را کمک کند؟

این موضوع در ذات ورزش وجود دارد. بهترین تیم‌های دنیا هم در مقاطعی دچار چالش می‌شوند و نمی‌توانند از آن بحران خودشان را خارج کنند. به‌هرحال ایران کشور نوپایی در والیبال است نیاز به زمان بیشتری دارد تا بتواند اعتمادبه‌نفس بیشتری کسب کند. ضمن اینکه مشاوران خوبی هم کنار تیم ملی حضور دارند و بازیکنان را کمک می‌کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها