کد خبر: 191899
|
۱۳۹۷/۰۳/۱۲ ۲۰:۳۰:۰۰
| |

لبنان در نوسان تشکیل کابینه

منابع مطلع از تلاش‌های صورت گرفته برای تشکیل کابینه دوم سعد حریری خبر داده‌اند. تماس‌ها و مشاوره‌ها جنبه عملیاتی به خود گرفته و از دوشنبه آینده به‌تدریج شکل و ساختار جدی به خود خواهد گرفت. در این چارچوب نخست‌وزیر منتخب تلاش خواهد کرد برای تسهیل امور و کاهش تنش‌ها و کاستن از پیش‌شرط‌های لیست‌های مختلف، از برخی شخصیت‌ها کمک بگیرد.

لبنان در نوسان تشکیل کابینه
کد خبر: 191899
|
۱۳۹۷/۰۳/۱۲ ۲۰:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدعماد حسینی: سفر سعد حریری به عربستان نشان داد تشکیل دولت جدیدی که قرار است تحت رهبری وی انجام شود باز هم باید تحت تاثیر پارامترها و فشارهای منطقه‌ای باشد و از کش‌وقوس‌های نفوذ منطقه‌ای در امان نخواهد بود.

به گزارش اعتمادآنلاین ، در شرایطی که برخی از روزنامه‌های لبنان به از سرگیری رایزنی‌های حریری برای تشکیل کابینه‌اش اشاره و حتی عید فطر را موعد تکمیل کابینه اعلام می‌کنند اما برخی دیگر مدعی هستند این کابینه برای تولد راهی طولانی در پیش روی خود داشته و حتی اگر بتواند از وزن‌کشی‌های طایفه‌ای، مذهبی، حزبی و جریانی هم عبور کند باز هم با غول بزرگ بازی‌های منطقه‌ای مواجه خواهد شد.

بر اساس برنامه‌هایی که حریری برای خود تدارک دیده، قرار است ابتدا سهم هر یک از لیست‌های پیروز را از کابینه مشخص کند، گرچه او طی چند روز اول پس از مامور شدن برای تشکیل کابینه موفقیت چندانی در این امر نداشته اما قول داده بعد از بازگشت از ریاض و حضور مجدد در بیروت این کار را به سرعت و با جدیت به انجام برساند.

طبق سنت معمول در ساختار تشکیل حکومت لبنان، بعد از آن نوبت چانه‌زنی بین لیست‌ها و نخست‌وزیر بر سر وزن وزارتخانه‌ها خواهد بود امری که به گفته تحلیلگران حتی از انتخاب نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور هم دشوارتر است.

در این حال اختلافات درون‌جریانی هم مزید بر علت شده است تا مشکلات دیگری بر این روند افزوده و آن را وارد تونل تاریک و مبهمی کند. اخبار رسیده از لبنان حکایت از آن دارد که مشکلات بر سر انتخاب افراد برای پست‌های وزارتی به درون جریان‌ها هم سرایت کرده است، به‌نحوی که حتی حزب‌الله و جنبش امل دو متحد سنتی شیعه را هم در مقابل خود قرار داده است. امروز حزب‌الله به اعطای یک کرسی وزارتی به طلال ارسلان از شخصیت‌های همسو با جریان مقاومت پافشاری می‌کند اما نبیه بری به‌عنوان اصلی‌ترین متحدش از دیدگاه ولید جنبلاط بر انحصار این کرسی‌ها به اعضای لیستش حمایت می‌کند.

منابع مطلع از تلاش‌های صورت گرفته برای تشکیل کابینه دوم سعد حریری به رسانه‌های این کشور خبر داده‌اند. تماس‌ها و مشاوره‌ها جنبه عملیاتی به خود گرفته و از دوشنبه آینده به‌تدریج شکل و ساختار جدی به خود خواهد گرفت. در این چارچوب نخست‌وزیر منتخب تلاش خواهد کرد برای تسهیل امور و کاهش تنش‌ها و کاستن از پیش‌شرط‌های لیست‌های مختلف، از برخی شخصیت‌ها کمک بگیرد.

گرچه این منابع نامی از این شخصیت‌ها نبردند اما به اعتراف سرمقاله‌نویس روزنامه النهار که یکی از روزنامه‌های نزدیک به جریان طرفدار حریری است امروز نگرانی‌های زیادی نسبت به افزایش تنش در صحنه سیاسی لبنان وجود دارد.

باید گفت در چارچوب اختلاف نظر درون‌ائتلافی از اختلاف بین حزب‌الله و جنبش امل (جریان شیعی)، تا جنگ تمام‌عیار رسانه‌ای بین جریان ملی آزاد و نیروهای لبنانی به عنوان نمایندگان (جریان مسیحی لبنان) و حتی درگیری لفظی شدید بین طرفداران ولید جنبلاط و طلال ارسلان (جریان دروزی) و صد البته اختلافات بسیار گسترده‌ای که جریان‌های اهل تسنن با وجود فشار عربستان بر آنها با یکدیگر پیدا کرده‌اند، این بار باید انتظار چیزی فراتر از یک توافق ملی را برای تشکیل کابینه لبنان انتظار کشید. گرچه هنوز هم امیدواری‌ها برای تشکیل کابینه‌ای فارغ از این معادلات بسیار زیاد است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها