کد خبر: 191976
|
۱۳۹۷/۰۴/۰۱ ۱۳:۰۰:۰۰
| |

سرنوشت اقلیت‌های دینی برای حضور در انتخابات شوراها در گروی نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام؛

فردا، تشکیل صحن عمومی مجمع بعد از دو ماه تعطیلی/ تکلیف سپنتا نیکنام فردا معلوم می‌شود؟

به گفته محمد صدر، عضو کمیسیون سیاسی مجمع تشخیص مصلحت نظام این کمیسیون با طرح نمایندگان مجلس درباره حضور اقلیت‌ها در انتخابات شوراها موافقت کرده اما جلسه صحن عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام بیش از یک ماه است که برگزار نشده تا تکلیف سپنتا نیکنام و اقلیت‌های دینی برای حضور در انتخابات شوراها مشخص شود.

فردا، تشکیل صحن عمومی مجمع بعد از دو ماه تعطیلی/ تکلیف سپنتا نیکنام فردا معلوم می‌شود؟
کد خبر: 191976
|
۱۳۹۷/۰۴/۰۱ ۱۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| قرار بود تکلیف سپنتا نیکنام برای حضور در شورای شهر یزد تا پایان اردیبهشت ماه مشخص شود اما خرداد ماه هم تمام شد و حالا آنطور که احمد توکلی پیش از این به «اعتمادآنلاین»‌ خبر داده بود فردا صحن عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار می‌شود. ( اینجا )

این جلسه درحالی برگزار می‌شود که آخرین جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام به بیش از یک ماه پیش یعنی 8 اردیبهشت ماه باز می‌گردد؛ جلسه‌ای که بر اساس برخی شنیده‌ها موضوع سپنتا نیکنام در آن مطرح شد اما به رأی‌گیری نرسید.

شورای نگهبان در ایام ثبت‌نام انتخابات شوراهای شهر تفسیری از قانون ارائه داد و سپس با صدور ابلاغیه‌ای، اعلام کرد عضویت غیرمسلمانان، در شورای شهرهایی که اکثریت شهروندانش مسلمان هستند مغایر با شرع است. بر اساس این تفسیر عضویت سپنتا نیکنام که در انتخابات شورای شهر یزد منتخب مردم شده بود با شکایت علی اصغر باقری، نامزد اصولگرا و شکست خورده انتخابات به دیوان عدالت اداری به دلیل مسلمان نبودن معلق شد.

با افزایش انتقادها به تفسیر شورای نگهبان و لغو عضویت عضو زرتشتی شورای شهر یزد، نمایندگان مجلس طرحی با عنوان حضور اقلیت‌ها در انتخابات شوراها تدوین کردند که بر اساس آن مشکل سپنتا نیکنام نیز حل می‌‌شد؛ اما این طرح با وجود چند بار رفت‌‌وبرگشت بین مجلس و شورای نگهبان به نتیجه‌ای نرسید و در نهایت برای تصمیم‌گیری نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد تا این نهاد سرنوشت منتخب زرتشتی مردم یزد را مشخص کند.

با این حال یک نگرانی وجود داشت؛ مهلت شش ماهه قانون شوراها که می‌گوید «هرگاه عضوی به هر دلیلی تا دوماه در جلسه شورا شرکت نکند، تا تعیین تکلیف نهایی که نباید بیش از شش ماه به طول بینجامد از عضو علی‌البدل به‌عنوان جانشین در جلسات دعوت به عمل می‌آید» نگرانی از این بود که این مهلت به پایان ‌رسد اما مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره طرح ارجاعی بهارستان اعلام نظر نکند. نگرانی‌ها بی‌مورد نبود؛ مهلت شش ماهه قانون شوراها به پایان رسید و مجمع تشخیص مصلحت نظام هم از بررسی طرح حضور اقلیت‌ها در انتخابات شوراها استنکاف کرد اما اعلام شد قانون انتخابات شوراها برای مورد سپنتا نیکنام صادق نیست و هر زمان مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره طرح مجلس اعلام‌نظر کند عضو زرتشتی شورای شهر یزد می‌تواند به جلسات شورا بازگردد.

همزمان با پیگیری برخی از نمایندگان مجلس و اعضای شورایعالی استان‌ها برای بررسی هرچه سریعتر مساله طرح حضور اقلیت‌ها در انتخابات شوراها در مجمع تشخیص مصلحت نظام؛ علی شمخانی، رئیس کمیسیون سیاسی مجمع مأموریت یافت تا مشکل سپنتا نیکنام را از طریق دیوان عدالت اداری پیگیری و لغو عضویت او در شورای شهر یزد را ملغی کند. هرچند سپنتا نیکنام همان زمان اعلام کرد در صورتی که مشکل اقلیت‌ها برای حضور در انتخابات از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام حل نشود به شورای شهر یزد بازنمی‌گردد حتی اگر با پیگیری‌های شمخانی دیوان عدالت اداری با لغو حکم تعلیق او موافقت کند اما همچنان خبری هم از نتیجه مأموریت رئیس کمیسیون سیاسی مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست.

آنطور که محمد صدر، عضو کمیسیون سیاسی مجمع تشخیص مصلحت نظام به «اعتماد» گفته، این کمیسیون با طرح نمایندگان مجلس درباره حضور اقلیت‌ها در انتخابات شوراها موافقت کرده اما جلسه صحن عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام بیش از یک ماه است که برگزار نشده تا تکلیف سپنتا نیکنام و اقلیت‌های دینی برای حضور در انتخابات شوراها مشخص شود.

همین تعلل چند روز پیش صدای سپنتا نیکنام را درآورد و او با انتشار پیام‌های حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و علی لاریجانی، رئیس مجلس به کنگره جهانی زرتشتیان، در توئیتر خود از اینکه اقدام عملی برای برطرف شدن مشکلش نمی‌‌شود گلایه کرد.

حالا باید دید اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام آنطور که احمد توکلی گفته آیا فردا تشکیل جلسه خواهند؟ و اگر این جلسه تشکیل شود مشکل حضور سپنتا نیکنام بعد از گذشت یک سال از انتخابات شوراهای شهر و روستا حل می‌شود؟ یا همچنان باید منتظر ابهامات بیشتر در این موضوع باشیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها