کد خبر: 192533
|
۱۳۹۷/۰۳/۲۲ ۰۸:۳۰:۰۰
| |

عبدالرسول عمادی، رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

در آزمون ورود به مدارس سمپاد از سؤال‌های استانداردشده هوش استفاده می‌کنیم/ کسانی که هوش عمومی بالایی داشته باشند موفق خواهند شد

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش‌وپرورش در مورد نحوه برگزاری آزمون ورود به مدارس سمپاد گفت: «قرار نیست در این آزمون استعدادیابی کنیم و بگوییم هرکس در چه زمینه‌ای هوش و استعداد دارد. بلکه توانایی حل مسئله و هوش عمومی دانش آموزان سنجیده خواهد شد. برای این کار هم آزمون‌های استانداردی وجود دارد که ضریب هوشی افراد را می‌سنجد. نتایج این آزمون‌ها کاملاً قابل اتکا است.»

در آزمون ورود به مدارس سمپاد از سؤال‌های استانداردشده هوش استفاده می‌کنیم/ کسانی که هوش عمومی بالایی داشته باشند موفق خواهند شد
کد خبر: 192533
|
۱۳۹۷/۰۳/۲۲ ۰۸:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| آموزش‌وپرورش تصمیم گرفته که آزمون ورود به مدارس سمپاد یا همان تیزهوشان را برای مقطع متوسطه متوقف کند. یکی از اهداف این کار برداشته شدن فشار استرس از روی دانش آموزان مقطع ابتدایی و برچیده شدن بساط کسانی بود که با سوءاستفاده از شرایط موجود به برگزاری انواع کلاس‌های تست‌زنی و چاپ کتب کمک‌آموزشی اقدام می‌کردند.

هدف دیگر از اتخاذ چنین تصمیمی پایان دادن به فرآیند جداسازی دانش‌آموزان و فراهم کردن فضایی برای تحصیل همه آنها در کنار هم عنوان شد. هم‌زمان با اتخاذ چنین تصمیمی، خبر از اعمال فشارهای فزاینده بر رئیس‌جمهور رسید، کسی که باید مصوبه شورای عالی آموزش‌وپرورش را در این مورد، امضا می‌کرد. امضایی که تا همین لحظه پای این مصوبه ننشسته است.

شاید به همین دلیل هم آموزش‌وپرورش عقب نشست و اعلام کرد که این آزمون امسال، پنجم مردادماه برگزار می‌شود اما نه به شکل سابق. این وزارتخانه اعلام کرد که این آزمون یک تست هوش واقعی است و دانش‌آموزان برای شرکت در آن لازم نیست که کتب درسی را مرور کنند. این خبر در کنار منتفی نشان دادن بسیاری از اهداف آموزش‌وپرورش از حذف آزمون ورود به مدارس سمپاد در مقطع اول متوسطه، سؤالات زیادی هم برای خانواده‌ها و کارشناسان آموزش به وجود آورد. عبدالرسول عمادی، رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین به این سؤالات جواب داد.

* آیا آزمونی که قرار است برای سنجش هوش دانش‌آموزان در نظر گرفته شود،‌ چیزی شبیه به همان تست‌های هوش متداول است؟

در واقعی روشی که ما می‌خواهیم برای انتخاب دانش آموزان تیزهوش اجرا کنیم بر اساس آزمون‌های استاندارد شده سنجش هوش است. در این آزمون‌ها سطح هوش افراد تعیین می‌شود و کسانی که از یک سطحی بالاتر باشند به عنوان تیزهوش در مدارس سمپاد پذیرفته خواهند شد.

* سال‌هاست که ثابت شده هوش یک موضوع تک‌بعدی نیست و دیگر صحبت از ای‌کیو معنا ندارد بلکه ممکن است دانش‌آموزی در زمینه‌ای خاص باهوش باشد و دانش‌آموزی دیگر، در یک زمینه متفاوت. آیا این تفاوت‌ها لحاظ می‌شود؟

ما قرار نیست در این آزمون استعدادیابی کنیم و بگوییم هرکس در چه زمینه‌ای هوش و استعداد دارد. بلکه توانایی حل مسئله و هوش عمومی دانش‌آموزان سنجیده خواهد شد. برای این کار هم آزمون‌های استانداردی وجود دارد که ضریب هوشی افراد را می‌سنجد. نتایج این آزمون‌ها کاملاً قابل اتکا است. بخواهم خلاصه بگویم کسانی در این آزمون پذیرفته می‌شوند که واقعاً تیزهوش باشند و بهره هوشی‌شان از حد معمول بالاتر باشد.

* دانش‌آموزان برای شرکت در این آزمون نیاز به هیچ آمادگی ندارند؟ یعنی ممکن است دانش‌آموز باهوشی که به دلایلی، نمرات قابل قبولی در برخی دروس ندارد در این آزمون پذیرفته شود؟

آزمونی که قبلاً برای انتخاب دانش‌آموزان تیزهوش برگزار می‌شد،‌ در واقع آزمون هوش نبود،‌ بلکه آزمون پیشرفت تحصیلی بود. به این شکل که هر دانش‌آموزی که به متون درسی تسلط بیشتری داشت شانس قبولی‌اش بالا می‌رفت، حتی بعضاً تسلط به محتوای کتب درسی سال‌های بالاتر هم می‌توانست کمک کند. همچنین توانایی تست زدن هم به دانش‌آموزان کمک می‌کرد اما آزمون جدید بر اساس توانایی‌های هوشی و ذهنی دانش‌آموزان برگزار می‌شود و ربطی به کتب درسی ندارد.

* اساساً جدا کردن تعدادی دانش‌آموز به عنوان باهوش و پرورش جداگانه آنها چقدر درست است؟ گفته شده بود که یکی از اهداف آموزش‌وپرورش برای حذف این آزمون برداشته شدن این مرزبندی‌ها بوده است.

در این مورد باید مسئولان دیگری در آموزش‌وپرورش پاسخگو باشند، اما باید توجه کرد که هدف اصلی برداشته شدن فشار از روی دانش‌آموزان بود، آن هم دانش‌آموزان مقطع ابتدایی که قاعدتاً باید با نشاط کامل و به دور از اضطراب تحصیل کنند.

* با توجه به اینکه احتمالاً خروجی آزمونی که فقط بهره هوشی را در نظر می‌گیرد، متفاوت از آزمون پیشرفت تحصیلی خواهد بود، فکری برای تغییر متون و سبک آموزشی در مدارس سمپاد شده است؟

نمی‌توان با قطعیت گفت که نتیجه این آزمون متفاوت است. به هر حال متون درسی در مدارس سمپاد برای کسانی طراحی شده که به اصطلاح نخبه هستند و از بهره هوشی بالاتری برخوردارند. تعداد زیادی از این دانش‌آموزان در مدل قبلی آزمون موفق بودند، در واقع در آزمون پیشرفت تحصیلی هم لاجرم نخبه‌ترها و باهوش‌ترها وارد مدارس سمپاد می‌شدند.

* پس چرا شکل برگزاری آزمون عوض شد؟ این‌طور که شما می‌گویید به هر حال پیشرفت تحصیلی برای دانش‌آموز تیزهوش نباید سخت بوده باشد.

برای اینکه فشار از روی دانش آموزان برداشته شود و سودجوها نتوانند هر روز بازار کلاس تست و کتاب کمک‌آموزشی را داغ کنند و بر فشاری که روی دانش آموزان بود اضافه کنند. ما در واقع خواستیم کاری کنیم که بچه‌ها در مقطع ابتدایی تحت آموزش‌های شدید قرار نگیرند و کودکی‌شان را بکنند.

* که بعداً در مقاطع بالاتر با متون درسی سنگین تحت همان فشار قرار بگیرند؟

به هر حال مسئله سن خیلی اهمیت دارد. در سنین پایین نباید دانش آموزان نشاط و شادابی‌شان را از دست بدهند.

* آزمون به همان روش تستی گذشته برگزار می‌شود؟

ممکن است تستی باشد یا تلفیقی از تستی و تشریحی. در این موارد مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان تصمیم می‌گیرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها