کد خبر: 195534
|
۱۳۹۷/۰۴/۰۵ ۱۲:۲۸:۰۰
| |

 ‌سرپرست اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان خبرداد:

طوفان گردوخاک با سرعت 97 کیلومتر بر ساعت در زابل

‌سرپرست اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: با شدت گرفتن وزش بادهای 120 روزه در شمال استان، طوفان و گردوخاک با سرعت 97 کیلومتر بر ساعت زابل را در نوردید و گردوخاک حاصل اکثر شهرهای سیستان و بلوچستان را درگیر کرد.

طوفان گردوخاک با سرعت 97 کیلومتر بر ساعت در زابل
کد خبر: 195534
|
۱۳۹۷/۰۴/۰۵ ۱۲:۲۸:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌محسن حیدری ‌سرپرست اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان ‌افزود: همانطور که انتظار می‌رفت فعالیت وزش بادهای 120 روز در پنج شهرستان شمال استان از روز گذشته تشدید شد و امروز و فردا نیز با شدت بیشتری در این نواحی ادامه می‌یابد.

سرپرست اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: تا این لحظه بیشترین سرعت باد ثبت شده در زابل 97 کیلومتر بر ساعت بوده که ممکن است امروز یا فردا نیز این سرعت تکرار شود چراکه الگوهای پیش یابی نشان از تقویت گرادیان فشار و افزایش سرعت باد دارد.

وی افزود: وزش بادهای 120 روزه امروز تبدیل به طوفان و گردوخاک شده و دید افقی در شهر زابل را به 800 متر کاهش داده است. در واقع طوفان گردوخاک یکی از پدیده های مخرب جوی است که به لحاظ علمی شرایط خاصی دارد و زمانی طوفان خوانده می‌شود که سرعت وزش باد حداقل 54 کیلومتر بر ساعت و دید افقی هم زمان نیز کمتر از 1000 متر باشد.

حیدری در بخش دیگری به تاثیر وزش بادهای 120 روزه بر افزایش غلظت ذرات غبار در زاهدان اشاره کرد و گفت: با توجه به وجود چند چشمه فعال گردوغبار در شمال استان، وزش بادهای 120 روزه علاوه بر افزایش غلظت ذرات معلق در هوای پنج شهرستان شمال استان شامل زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون، نواحی مرکزی نظیر زاهدان و در بعضی مواقع شهرهای جنوب استان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

سرپرست اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: نفوذ گردوغبار به شهر زاهدان در عصر دیروز سبب شد که دید افقی در این شهر به مرز 1000 متر برسد و کیفیت هوا به شدت کاهش یابد.

وی گفت: بیشترین غلظت غبار ذرات با اندازه 10 میکرون که دستگاه سنجش غبار ایستگاه فرودگاهی زاهدان ثبت کرده، 801 میکروگرم بر مترمکعب بوده که معادل 5 برابر حد مجاز است‌.

حیدری ادامه داد: الگوهای پیش یابی نشان می دهند که وزش بادهای 120 روزه تا اوایل هفته آینده در شمال استان تداوم دارند و برخی نواحی مرکزی نیز متاثر از گردوغبار ناشی از نواحی خشک شمال استان خواهند بود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها