کد خبر: 217627
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۷ ۱۶:۳۰:۰۰
| |

اعتمادآنلاین از سرنوشت نامه ۱۰۰ فعال سیاسی اصلاح‌طلب به خاتمی گزارش می‌دهد؛

پروژه اصلاح‌ اصلاحات چگونه پیش می‌رود؟

سه هفته از انتشار نامه 100 فعال سیاسی اصلاح‌طلب خطاب به سید محمد خاتمی برای تغییر در شورای عالی اصلاح‌طلبان و مطالبه اصلاح اصلاحات می‌گذرد. بعد از انتشار این نامه، سید محمد خاتمی از برخی نویسندگان نامه دعوت می‌کند تا به صورت حضوری دغدغه‌های خود را مطرح کنند.

پروژه اصلاح‌ اصلاحات چگونه پیش می‌رود؟
کد خبر: 217627
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۷ ۱۶:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| حدود سه هفته قبل و در روز 22 خرداد، نامه 100 فعال سیاسی اصلاح‌طلب خطاب به سید محمد خاتمی به منظور اصلاح اصلاحات و با محوریت اصلاح شورای عالی اصلاح‌طلبان منتشر شد. متن این نامه به دلیل اینکه قصد داشت سلایق مختلفی را پوشش بدهد تنها به موارد کلی می‌پردازد و گویا برای عدم اجماع‌شکنی بحث نمی‌کند که اگر مطالبات نامه تحقق پیدا نکند، امضاکنندگان نامه چه رویکردی را پیش می‌گیرند؛ آیا شورای عالی را نامشروع خواهند دانست یا همچنان از این شورا حمایت خواهند کرد؟ از این موارد گذشته سوال اینجاست که تهیه‌کنندگان و امضاکنندگان این نامه چه بازتابی از نامه خود گرفتند و مطالبه آنان تا چه حدی پیش رفته و چقدر صدای آنها شنیده شده است؟ شنیده‌ها حاکی از آن است که به دعوت رییس دولت اصلاحات برخی از تهیه‌کنندگان نامه به دیدار خاتمی رفته‌اند و مطالب و انتقادهای خود را با ایشان در میان گذاشته‌اند. این شاید مهم‌ترین اتفاقی باشد که بعد از انتشار نامه 100 نفر فعال سیاسی موسوم به اصلاح‌اصلاحات رخ داده باشد.

جلسه دو ساعته با سید محمد خاتمی

مهدی شیرزاد از امضاکنندگان نامه و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران درباره اثرگذاری‌های این نامه به اعتمادآنلاین گفت: «نامه صد نفر از اصلاح‌طلبان خطاب به آقای خاتمی، در آستانه تصمیم گیری درباره ترکیب دوره جدید شورای عالی اصلاح‌طلبان منتشر شد. این نامه فرایند این تصمیم‌گیری را کند ‌کرد. خاتمی را به تامل بیشتر واداشت و باعث شد در ترکیب این شورا تجدید نظرهایی صورت گیرد و کار با وسواس و دقت بیشتری پی گرفته شود».


شیرزاد همچنین راجع به دیدار با سید محمد خاتمی مطرح کرد: «آقای خاتمی محبت کردند و از نویسندگان نامه دعوت کردند تا شنونده دغدغه‌های ایشان باشند. جلسه، بسیار صمیمانه و همدلانه بود و بیش از دو ساعت گفتگو کردیم. بسیاری از نکات و دغدغه های نویسندگان نامه مورد تایید و تاکید آقای خاتمی بود. در عین حال نگرانی ها و ملاحظات آقای خاتمی نیز مورد توجه حاضرین در جلسه قرار گرفت».

علی ملیحی روزنامه‌نگار و فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم راجع به بازتاب نامه صد نفره در فضای رسانه‌ای گفت: «نامه یکصد فعال سیاسی و مدنی هوادار ایده اصلاحات به آقای خاتمی بازتابی فراتر از حد انتظار تهیه‌کنندگان این نامه در افکار عمومی و محافل اصلاح‌طلب داشت. به گونه‌ای که عمده شخصیتهای سیاسی اصلاح‌طلب که بعضا نقدهای نامه یکصدنفره به کنش‌های ایشان هم وارد بود، از آن استقبال کردند. علت آنجاست که تاکتیک جبهه اصلاحات از سال 92 به این سو، دچار بن‌بست شده و در این فضای سترون و خالی از یک گفتمان پیشرو، نقدهای صریح نامه صدنفره با استقبال نیروهای موثر در اصلاحات و شورای عالی مواجه شده است».

حسن اسدی زیدآبادی فعال سیاسی و از دیگر امضاکنندگان نامه اصلاح‌اصلاحات به خاتمی درباره این نامه می‌گوید: «من هر اصلاح‌طلبی از بدنه و یا چهره‌های شناخته شده را دیدم جملگی از متن تعریف کرده‌اند و گفتند همه‌اش حرف حساب است منتها برخی از بزرگان می‌گویند شدنی نیست و شاید منظورشان این است که اصلاحات به چتر امنیتی آقای عارف نیاز دارد».

از صحبت‌ها با نویسندگان و امضاکنندگان این نامه برمی‌آید که حرف‌ آنها شنیده شده است اما اراده‌ای برای اعمال آنها در میان اصلاح‌طلبان وجود ندارد. با این حال باید دید 100 فعال سیاسی عزمی جدی دارند که با پیگیری مطالبات خود راهی را که آغاز کرده‌اند ادامه دهند؟ از سوی دیگر باید مشاهده کرد که تصمیم‌سازان اصلاحات چه خواهند کرد؛ در ادامه روند اصلاحات، اصلاحی به وجود می‌آورند یا خیر؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها