کد خبر: 217638
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۱ ۰۸:۴۰:۰۰
| |

اعتمادآنلاین از اکران فیلم‌های خارجی در سینماهای ایران گزارش می‌دهد

آیا نمایش آثار خارجی در سینماها به گیشه کمک می‌کند؟

جواد نوروزبیگی در واکنش به اکران فیلم‌های خارجی در سینماهای ایران گفت: «نمایش فیلم‌های خارجی در تمام دنیا مرسوم و امری حرفه‌ای است، اما تفاوت ما با کشورهای دیگر برای نمایش چنین فیلم‌هایی در این است که از لحاظ سخت‌افزاری توان آن را نداریم تا هم فیلم‌های تولید داخل را نمایش دهیم و هم آثار خارجی را.»

آیا نمایش آثار خارجی در سینماها به گیشه کمک می‌کند؟
کد خبر: 217638
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۱ ۰۸:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| اکران یا نمایش ندادن فیلم‌های خارجی در سینماهای کشور یکی از آن تصمیماتی بود که مسئولان فرهنگی و به خصوص مدیران سینما، در طول سال‌های اخیر درباره اجرای آن کشمکش‌های فراوانی را پشت سر گذاشتند. سئوال اصلی اینجا بود که آیا سینمای ایران آمادگی پذیرش نمایش فیلم‌های خارجی را دارد یا نه؟ هرچند با تمام این موافقت‌ها و مخالفت‌ها برخی مراکز و نهادهای فرهنگی در طول این سال‌ها نمایش فیلم‌های خارجی روز را در «سینماتک»ها ادامه دادند و این اکران‌های محدود با استقبال از سوی مخاطبان حرفه‌ای سینما همراه شد. اما در روزهای پایانی سال گذشته سازمان سینمایی اعلام کرد که اکران فیلم‌های خارجی این‌بار با مسئولیت موسسه رسانه‌های تصویری از زیرمجموعه‌های این سازمان دولتی در برنامه اکران سینماهای کشور قرار می‌گیرد. همین موضوع باعث شد تا بار دیگر بحث اکران فیلم‌های خارجی مطرح شود و در نهایت فیلم «تمام پول‌های جهان» ساخته ریدلی اسکات بر اساس همین طرح در تعدادی از پردیس‌های سینمایی اکران شود.

مخالفان و موافقان اکران فیلم‌های خارجی

سیدجمال ساداتیان یکی از آن کسانی است که با طرح اکران فیلم های خارجی در سینماها موافق است. ساداتیان درباره این موضوع گفته بود: «آمار مراجعه مخاطبان به سینما برای دیدن فیلم‌های ایرانی نشان می‌دهد که این فیلم‌ها آحاد جامعه را دربرنمی‌گیرد و ضریب نفوذ فیلم‌های ایرانی چندان بالا نیست. آمار نشان می‌دهد که مخاطبان فیلم‌هایی که در ایران اکران می‌شود، نزدیک به 4 میلیون نفر است و از 80 میلیون نفر جمعیت در کشور تنها 5 درصد به سینما می‌آیند. چرا نمی‌توانیم 95 درصد دیگر را به سمت سینما جذب کنیم؟ این امکان وجود دارد که با نمایش فیلم‌های خارجی بتوانیم بخشی دیگر از مخاطبان را جذب کنیم.» علیرضا رئیسیان، نیز ظاهرا مخالف اکران فیلم خارجی است و در این رابطه گفته است: «در شرایط فعلی قراردادن ظرفیت بسیار محدود سینمای ایران به اکران فیلم خارجی به صلاح سینمای ایران نیست، آن هم در حالی ‌که معلوم نیست بحث بر سر کدام فیلم خارجی است.»

تصویب نظام‌نامه جدید برای اکران فیلم‌های خارجی

«نظام‌نامه جدید اکران» در روزهای پایانی سال گذشته از سوی سازمان سینمایی وزارت ارشاد منتشر شد. این نظامنامه با 49 ماده و 41 تبصره در تاریخ 20 اسفند 1396 از سوی محمدمهدی حیریان، رییس سازمان امور سینمایی و امور سمعی و بصری تصویب شد. نکته قابل توجه در این نظام‌نامه آزاد شدن اکران فیلم‌های خارجی تنها در پردیس‌های سینمایی و با شرایط خاص است. بر اساس ماده 47 فصل ششم، نمایش فیلم خارجی، پس از اخذ پروانه نمایش و حواله اکران در پردیس‌های سینمایی مجاز است.

نوروزبیگی: شرایط اکران فیلم‌های خارجی را نداریم

فیلم «تمام پول‌های جهان» (All the Money In the World) ساخته ریدلی اسکات محصول سال 2017 است. این اثر اولین فیلمی است که بعد از تصویب نمایش فیلم‌های خارجی در سینماهای کشور نمایش داده می‌شود و البته آمار درستی از فروش آن منتشر نشده است. جواد نوروزبیگی در واکنش به نمایش این فیلم و اکران فیلم‌های خارجی در سینماهای کشور اعتمادآنلاین گفت: «نمایش فیلم‌های خارجی در تمام دنیا مرسوم و امری حرفه‌ای است، اما تفاوت ما با کشورهای دیگر برای نمایش چنین فیلم‌هایی در این است که از لحاظ سخت‌افزاری توان آن را نداریم تا هم فیلم‌های تولید داخل را نمایش دهیم و هم آثار خارجی را. سالن‌های ما ظرفیت فیلم‌های ایرانی را هم ندارند. البته از لحاظ رقابت و سنجش درجه کیفی فیلم‌ها مناسب است، اما باز هم می‌گویم که ما شرایط اکران فیلم‌های خارجی را نداریم و بهتر است که تمام ظرفیت اکران در اختیار فیلم‌های ایرانی قرار گیرد.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها