کد خبر: 218297
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۹ ۰۹:۵۸:۰۰
| |

نیمی از ظرفیت سد‌های تهران خالی است/ کاهش 16 درصدی آب موجود در مخازن

حجم ذخیره کنونی آب در سد‌های پنجگانه استان تهران از جمله سد لار، طالقان، امیرکبیر، لتیان و ماملو به 850 میلیون مترمکعب رسیده است و در شرایط فعلی تنها 45 درصد از مخازن این سد‌ها دارای منابع آبی است.

نیمی از ظرفیت سد‌های تهران خالی است/ کاهش 16 درصدی آب موجود در مخازن
کد خبر: 218297
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۹ ۰۹:۵۸:۰۰

اعتمادآنلاین| روند نزولی بارش‌ها در سال گذشته در بسیاری از شهر‌های کشور اُفت روان آب‌ها را به همراه داشت به طوریکه حجم ذخیره آب در 177 سد بزرگ در 6 حوضه آبریز دریای خزر، خلیج فارس، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، هامون و سرخس به 25.82 میلیارد مترمکعب رسید.

در این میان افزایش 12 درصدی بارش‌ها در فصل بهار امسال هم نتوانست کاهش بارندگی در مدت اخیر را جبران کند به طوریکه در مقایسه با سال گذشته آب موجود در مخازن سد‌های کشور با کاهش 16 درصدی مواجه شد.

همچنین حجم ذخیره آب در ورودی و خروجی سد‌های بزرگ نیز از کاهش نزولات جوی تاثیرپذیر بوده به طوری که ورودی به این سازه‌های آبی 34 درصد و خروجی از آن‌ها نیز نسبت به سال گذشته با کاهش 29 درصدی روبرو بوده است و درحال حاضر به طور میانگین 52 درصد مخازن سد‌های کشور دارای منابع آبی است.

لازم به ذکر است که از میان 177 سد بزرگ در 6 حوضه آبریز کشور بالغ بر 72 سد از جمله سد‌های زاینده رود، شهیدرجایی، ساوه و ملاصدرا کمتر از 40 درصد ذخیره آبی دارند.

همچنین حجم ذخیره کنونی آب در سد‌های پنجگانه استان تهران (لار، طالقان، امیرکبیر، لتیان و ماملو) به 850 میلیون مترمکعب رسیده است و در شرایط فعلی تنها 45 درصد از مخازن این سد‌ها دارای منابع آبی است.

از طرفی کاهش ذخیره آب در سد‌هایی که دارای نیرگاه برقابی هستند باعث شد تا این مراکز با کاهش تولید انرژی روبرو شوند و نسبت به پیش بینی‌ها برق کمتری را وارد مدار کنند و در سال جاری مشکلاتی را برای تامین برق پایدار ایجاد کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که برق تولیدی 53 نیروگاه برق‌آبی کشور از ابتدای سال جاری تا هشتم تیرماه به دو هزار و 746 گیگاوات ساعت برسد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 47 درصد کاهش داشته است.

گفتنی است کاهش بی سابقه بارش‌ها در سال گذشته باعث شد تا حجم مخازن سد‌های پنجگانه استان تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته 24 درصد کاهش داشته باشد و ورودی آب به سد‌های پنجگانه استان با یک میلیارد و 52 میلیون مترمکعب افت 37 درصدی را تجربه کنند.

منبع: میزان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها