کد خبر: 218724
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۱ ۰۶:۴۸:۰۰
| |

قاسم احمدی لاشکی، عضو شورای مرکزی فراکسیون مستقلین ولایی:

مشکل احمدی‌نژاد تزلزل و گرفتاری روحانی ثبات بیش از حد است

یک نماینده مجلس گفت: در دولت احمدی‌نژاد شاهد تزلزل مدیریت و عدم ثبات بودیم و بعضا وزیری که برای ماموریت کاری به سنگال رفته بود، با یک تماس تلفنی برکنار می‌شد و به او می‌گفتند دیگر وزیر نیستی، امروز شاهد روندی کاملا متفاوت هستیم.

مشکل احمدی‌نژاد تزلزل و گرفتاری روحانی ثبات بیش از حد است
کد خبر: 218724
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۱ ۰۶:۴۸:۰۰

اعتمادآنلاین| مجلس هفته آینده هم تعطیل است اما پس از اتمام این روزهای طولانی و آرام مجلس، با آغاز به کار جلسات علنی در آخرین روز تیرماه، شاید داغ‌ترین روزهای پارلمان از راه برسد و صحن علنی شاهد حداقل 2 استیضاح و شاید حتی بیش از این تعداد باشد.

مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی حتما هدف اصلی این سلسله استیضاح‌های احتمالی مجلس خواهد بود و حداقل استیضاح یکی دیگر از وزرای اقتصادی دولت نیز به‌زودی در صحن علنی مجلس انجام خواهد شد؛ چراکه این‌طور که پیداست گروهی از اصولگرایان نزدیک به جبهه پایداری قصد دارند با بهره‌گیری از فضای خاص این روزهای مجلس که به تعبیری فصل «وزیرکشی» است، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت حسن روحانی و شاید یکی از معدود اعضای موفق تیم اقتصادی دولت را به بهانه تکراری «کرسنت» به استیضاح بکشند.

حال آنکه پشت استیضاح کرباسیان نمایندگانی از 3 فراکسیون ایستاده‌اند که علاوه بر انگیزه‌ای یک‌سر متفاوت با استیضاح‌کنندگان زنگنه، از نظر تعداد و «عِده و عُده» هم با استیضاح‌کنندگان کم‌تعداد زنگنه متفاوتند؛ مساله‌ای حائز اهمیت و تاثیرگذار در توفیق یا شکست هر استیضاح که از قضا ازسوی علی لاریجانی، رییس مجلس نیز مورد توجه بوده است. این‌طور که یک نماینده اصلاح‌طلب عضو کمیسیون امنیت به «اعتماد» خبر داده، لاریجانی چندی پیش، هنگامی که با درخواست پی‌درپی نمایندگان برای استیضاح وزرای اقتصادی دولت روبه‌رو می‌شود، به نمایندگان توصیه می‌کند که اگر «عده و عده» دارند، پا پیش بگذارند. آنچه در ادامه می‌خوانیم صحبت‌های قاسم احمدی لاشکی، نماینده مردم نوشهر و از چهره‌های نزدیک به رییس مجلس است که به بیان دیدگاه خود درمورد استیضاح وزرای دولت روحانی و البته شخص رییس‌جمهور پرداخته است.

در هفته‌های اخیر همزمان با بالاگرفتن بحران در بازار ارز، سکه و طلا زمزمه‌هایی درمورد استیضاح برخی وزرا و همچنین ترمیم تیم اقتصادی دولت به گوش می‌رسد. به نظر شما مشکل کجاست؟

مقایسه دولت فعلی با دولت نهم و دهم می‌تواند برخی مشکلات را نمایان ‌کند. شخصا میان دولت احمدی‌نژاد و دولت روحانی تعارضی جدی می‌بینم. در شرایطی که در دولت احمدی‌نژاد شاهد تزلزل مدیریت و عدم ثبات بودیم و بعضا وزیری که برای ماموریت کاری به سنگال رفته بود، با یک تماس تلفنی برکنار می‌شد و به او می‌گفتند دیگر وزیر نیستی، امروز شاهد روندی کاملا متفاوت هستیم. هرچند این تندروی و بی‌ثباتی در مدیریت و نحوه عزل و نصب وزرا و اعضای کابینه، یکی از مشکلات بزرگ ما در دولت احمدی‌نژاد بود اما امروز شاهد عکس این رویه در دولت روحانی هستیم و شاهدیم ثبات بیش از حد مدیریت‌ها در دولت فعلی به مشکلی اساسی تبدیل شده است.

آنچنان که می‌بینیم آقای رییس‌جمهور باوجود برخی اشکالات اساسی در کار بعضی وزرا همچنان بر ماندن آنها اصرار دارد که این رویه با آنچه در دولت احمدی‌نژاد شاهد بودیم، در تغایر اساسی است. متاسفانه امروز بسیاری از حوزه‌ها و بخش‌های دولت، به‌ویژه حوزه‌های اقتصادی با مشکلات اساسی روبه‌رو است و وضعیت حاکم بر دولت، وضعیتی نرمال نیست. تا آنجا که عموم شهروندان و مردم عادی نیز متوجه این مشکلات مدیریتی شده‌اند و می‌دانند نسخه‌ای که دولت برای اقتصاد پیچیده است، درمانگر مشکلات و بیماری‌های اقتصاد ما نیست. با این حال می‌بینیم که رییس‌جمهور بر تداوم همین وضعیت و حفظ مدیران فعلی اصرار دارد.

روحانی در این سال‌ها نشان داده علاقه‌ای به عزل و نصب وزرایش ندارد و ترجیح می‌دهد با انداختن توپ به زمین مجلس جهت استیضاح یا استعفای وزرا، تغییرات دولت را رقم بزند. آیا این‌بار هم همین سناریو تکرار می‌شود؟

ببینید، اخیرا به‌همراه بیش از 180 نفر از نمایندگان به آقای روحانی نامه نوشتیم که خودش برای اعمال تغییرات در دولت به‌ویژه در ترکیب تیم اقتصادی وارد عمل شود اما شک نکنید اگر ببینیم که رییس‌جمهور همچنان تعلل می‌کند، دست به کار خواهیم شد و خودمان وزرای ناکارآمد را تغییر می‌دهیم. هنوز مشخص نیست که آقای رییس‌جمهور براساس چه پشتوانه‌ای اصرار بر ماندن رییس‌کل بانک مرکزی دارد. آیا چون رییس فعلی بانک مرکزی منجر به افزایش لجام‌گسیخته نقدینگی شده یا چون ثبات بازار سکه و ارز را از بین برده و هر روز شاهد بالا و پایین رفتن قیمت سکه و ارز هستیم، این پافشاری صورت می‌گیرد؟! متاسفانه عملکرد رییس کل بانک مرکزی عملا منجر به برهم ریختن اوضاع بازار پولی و بانکی ما شده و این مشکلات به حوزه‌های دیگر هم تسری یافته است.

آیا فضای حاکم بر مجلس آماده استیضاح وزرای دولت است؟ باتوجه به مسائلی که در جریان 3 استیضاح اسفندماه 96 شاهد بودیم، آیا فکر می‌کنید این‌بار هم وزرا به‌راحتی از سد استیضاح مجلس می‌گذرند؟

در یکی از آخرین روزهای کاری مجلس، سوال یکی از نمایندگان از وزیر جهاد کشاورزی در دستور کار صحن قرار گرفت. فکر می‌کنم اگر سوال از آقای حجتی مثلا حدود یک ماه قبل به صحن می‌آمد، وزیر جهاد کشاورزی کارت زرد نمی‌گرفت و مجلس با سوالی که مطرح شد، همراهی نمی‌کرد و شک ندارم که مجلس به وزیر جهاد کشاورزی کارت زرد نمی‌داد.

منظورتان سوال آقای کریمی‌قدوسی است. در مجلس دهم سابقه نداشته نمایندگان با سوالات کریمی قدوسی با وزرای دولت همراهی کنند.

نمی‌خواهم به این مسائل ورود کنم اما طبیعتا همین‌طور است. به هرحال منظورم این است که این اتفاق نشان‌دهنده آن است که فضای صحن و مجلس برای استیضاح وزرای دولت کاملا آماده است و بعید است که اگر پای وزیری برای استیضاح به صحن برسد، بتواند به این راحتی به وزارتخانه‌اش بازگردد. ما نماینده مجلس هستیم و تنها نگاه می‌کنیم، ببینیم آیا مردم راضی هستند یا خیر. ما هیچ کاری به هیچ مساله دیگری نداریم و در حال حاضر نیز متاسفانه رضایت خاصی در میان مردم نمی‌بینیم.

به نظر شما در حال حاضر کدام وزارتخانه‌ها و کدام‌یک از وزرای تیم اقتصادی دولت در اولویت قرار دارند؟

وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و به‌طورکلی وزارتخانه‌های اقتصادی که بیشترین ارتباط را با مردم دارند، در اولویت برای این تغییر قرار دارند. طبیعتا مردم چندان کاری به وزارت دادگستری یا دفاع و حتی امور خارجه ندارند که بخواهیم تغییر کنند یا نکنند. بنابراین وزارتخانه‌هایی که زندگی مردم به عملکردشان وابسته است، در اولویت هستند و البته تغییر رییس کل بانک مرکزی شاید حتی بیش از این وزرا در اولویت باشد. همچنین سازمان برنامه و بودجه نیز نیاز به تحولاتی دارد. البته آقای نوبخت عملکرد نسبتا قابل‌قبولی داشته و شاید بد نباشد، از این حوزه به وزارتخانه اقتصادی دیگری برود.

و استیضاح شخص رییس‌جمهور چطور؟ باوجود آنکه به نظر این موضوع چندان جدی نبوده اما به هر حال مطرح شده است.

من جزو استیضاح‌کنندگان نیستم و به‌طور کلی نیز نظر مثبتی در این رابطه ندارم. درواقع معتقدم درحال‌حاضر زمان مناسبی برای استیضاح رییس‌جمهور نیست.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها