کد خبر: 219182
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۵ ۱۰:۳۰:۰۰
| |

رحمان قهرمانپور تحلیلگر سیاست خارجی در گفت‌وگو با اعتماد آنلاین:

سفر ولایتی به روسیه خلاف عرف دیپلماتیک نبود/ گشودن خط دوم دیپلماسی در ایران لزوماً حاصل اختلاف بین نهادهای حاکمیتی نیست

یک تحلیلگر سیاست خارجی گفت: گشودن خط دوم دیپلماسی در ایران لزوماً حاصل اختلاف بین نهادهای حاکمیتی نیست و در کشورهای دیگر هم این نوع دیپلماسی در جریان است.

سفر ولایتی به روسیه خلاف عرف دیپلماتیک نبود/ گشودن خط دوم دیپلماسی در ایران لزوماً حاصل اختلاف بین نهادهای حاکمیتی نیست
کد خبر: 219182
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۵ ۱۰:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| در روزهای گذشته شاهد بودیم که شخصیت‌های سیاسی برجسته‌ای به عنوان فرستاده ویژه ایران به کشورهای مختلف، اعزام شدند. در مهم‌ترین مورد، علی اکبر ولایتی وزیر سابق امور خارجه به عنوان نماینده رهبر انقلاب به روسیه رفت و پیام ایران را به پوتین رساند و با او درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران و مسئله سوریه به گفت‌وگو پرداخت. سفر ولایتی و حواشی آن این شائبه را در فضای سیاسی ایران به وجود آورد که آیا فرستادن شخصی خارج از دستگاه رسمی دیپلماسی کشورعرفی دیپلماتیک است یا نشان‌دهنده‌ اختلافاتی است در دستگاه دیپلماسی کشور؟

در این باره رحمان قهرمان‌پور کارشناس مسائل سیاست خارجی به «اعتماد آنلاین» گفت: «در دیپلماسی به این عمل second track یا خط دوم می‌گویند؛ در واقع دیپلماسی است که حالت غیررسمی دارد و افرادی که در این حوزه فعال می‌شوند افراد شناخته‌شده‌ای هستند که می‌توانند از ارتباطات شخصی خود استفاده کنند. معمولاً زمانی که حجم کار وزارت امور خارجه یا دستگاه دیپلماسی در کشورها بیشتر می‌شود یا یک وضعیت خاص و ویژه‌ای پیش می‌آید مانند وضعیت الان کشور ما که درگیر بحث تحریم‌های آمریکا هستیم، این موضوع طبیعی است.»

او در ادامه افزود: «در بعضی کشورها دیپلمات‌ها تصمیم می‌گیرند که خط دوم دیپلماتیک را فعال کنند و بتوانند بخشی از بار وزارت امور خارجه را بر دوش افرادی خاص بگذارند. این اقدام کارکردهای خاص خود را دارد و به این معنا نیست که وزارت خارجه منفعل است. وزارت خارجه با وجود سفرای ثابت، رایزن‌ها و کنسول‌گری‌ها در کشورهای مختلف، به طور روزانه کار خود را ادامه می‌دهد اما در موارد خاص از افرادی خارج از وزارتخانه که وجهه‌ای سیاسی و خاص دارند، استفاده می‌کنند تا مشکل ویژه‌ای را حل کنند.»

این تحلیلگر سیاست خارجی درباره سفر علی اکبر ولایتی به روسیه گفت: «گشودن خط دوم دیپلماسی در ایران لزوماً حاصل اختلاف بین نهادهای حاکمیتی نیست و در کشورهای دیگر هم این نوع دیپلماسی در جریان است. به طور مثال در آلمان صدراعظم سابق و یا آقای یوشکا فیشر وزیر خارجه سابق این کشور هنوز فعال هستند یا در آمریکا این موضوع گستردگی بیشتری دارد و مثلاً آقای مک‌کین به عراق و افغانستان سفر می‌کنند با اینکه با دولت وقت اختلافاتی جدی دارند. صحبت بر سر این است که مقامات سابق کشورها ظرفیتی دارند که وقتی بازنشسته می‌شوند باید از این پتانسیل استفاده شود. در ایران هم همین‌گونه است.»

قهرمانپور در پایان گفت: «آقای کمال خرازی 8 سال وزیر خارجه بودند و اکنون هم رئیس شورای راهبردی سیاست خارجی هستند یا آقای ولایتی 16 سال وزیر بودند و وقتی به کشوری می‌روند نشانه این است که برای کشور مقصد احترام قائل هستیم. این افراد یا حامل پیام ویژه هستند یا اینکه خط جدیدی در دیپلماسی را می‌گشایند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها