کد خبر: 219269
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۴ ۰۸:۰۸:۰۰
| |

اسماعیل کوثری:

امریکایی‌ها مرد جنگ با ایران نیستند

کوثری گفت: امریکایی‌ها نه مرد جنگ هستند و نه عرضه جنگ دارند. شما کلمه جنگ را تکرار نکنید. من واقعیت را می‌گویم. وقتی که بحث منافع ملی در میان است، حمایت می‌شود. در این بین هر اتفاقی هم بیفتد، مردم حمایت می‌کنند.

امریکایی‌ها مرد جنگ با ایران نیستند
کد خبر: 219269
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۴ ۰۸:۰۸:۰۰

اعتمادآنلاین| نمودهای وحدت بر سر استراتژی و مواضع کشور نسبت به خروج امریکا از برجام و دیگر اقدامات این کشور در مورد تحریم‌ها مشهود است. در همین راستا بود که سردار سلیمانی طی پیامی از موضع اخیر رییس‌جمهور در مورد بستن تنگه هرمز حمایت کرد. با این حال هنوز برخی تریبون‌ها هستند که بی‌توجه به استراتژی دیپلماتیک کشور بر طبل «جنگ» می‌کوبند. حسین شریعتمداری، ‌مدیرمسوول روزنامه کیهان تریبون مخالفان سرسخت دولت در این روزنامه نوشته است «با توجه به مواد دو کنوانسیون ژنو و جاماییکا، فقط عبور کشتی‌هایی از تنگه‌هرمز مجاز خواهد بود که برای «امنیت، نظم، آسایش و حقوق ملی» جمهوری اسلامی ایران «بی‌ضرر» تشخیص داده شود... اکنون باید گفت؛ در صورتی که صدور نفت ایران از سوی امریکا و کشورهای اروپایی تحریم شود، آیا عبور کشتی‌های حامل نفت برای کشورهای یاد شده که در حالت مورد‌اشاره، دشمن تلقی می‌شوند «عبور بی‌ضرر»! خواهد بود؟» و خود نیز پاسخ داده که «بدیهی است که پاسخ این سوال منفی است و ایران اسلامی حق دارد و می‌تواند با جلوگیری از عبور این کشتی‌ها مانع توانمندی دشمن در تهدید امنیت ملی خود شود. این فرمول درباره صدور نفت سایر کشورها از تنگه هرمز نیز صدق می‌کند چرا که زمینه‌ساز اقدام خصمانه دولت‌های متخاصم خواهد بود. عبور کشتی‌هایی که از مبدأ کشورهای تحریم‌کننده به مقصد سایر کشورهای خلیج فارس، تسلیحات نظامی حمل می‌کنند نیز به طریق اولی و مطابق همان مواد از کنوانسیون‌های ژنو و جاماییکا، مخل و در تعارض با امنیت ملی کشورمان تلقی شده و بستن تنگه هرمز به روی این کشتی‌ها حق مسلم و قانونی ایران اسلامی است.» سردار اسماعیل کوثری، جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله معتقد است که اگر مواضع مسوولان در راستای منافع ملی باشد، حمایت خواهد شد و البته تاکید می‌کند که امریکا عرضه جنگ ندارد و مرد جنگ با ایران نیست.

استراتژی نظام در مقابل تهدیدات امریکا از مذاکره با کشورها تا صحبتی که رییس‌جمهور مبنی بر بستن تنگه هرمز کرد و مورد حمایت سردار سلیمانی قرار گرفت، چقدر نیاز به وحدت جریان‌های سیاسی در داخل کشور دارد؟ برخی فعالان سیاسی سعی می‌کنند تا استراتژی حاکمیت را به مساله جنگ تقلیل دهند، آیا این موضع‌گیری در راستای استراتژی نظام است؟

برداشت شما اشتباه است که چند بار کلمه «جنگ» را تکرار می‌کنید. جریان‌های سیاسی از «جنگ» نگفتند. همه پشت سر هر حرفی که در جهت منافع ملی باشد، قرار می‌گیرند. لذا آقای رییس‌جمهور وقتی حرفی در راستای منافع ملی بیان می‌کند، همه جریان‌ها پشتش قرار می‌گیرند و حمایت می‌کنند. خواسته همه جریان‌ها این است که مسوولان در جهت منافع ملی علیه زیاده‌خواهی امریکا و امثال آن کشور مثل انگلیس موضع‌گیری کنند. زمانی که مسوولان موضع‌گیری محکمی در مورد زیاده‌خواهی‌های امریکا می‌کنند، مسلما ید واحد می‌شوند. اگر در موضوعات دیگر هم مسوولان همین‌طور موضع بگیرند، حتما وحدت ایجاد می‌شود. فقط هم بحث جنگ نیست. زمانی که می‌گفتند در مورد برجام نمی‌توان به امریکایی‌ها اعتماد کرد، بر همین اساس بود.

وحدت داخلی در راستای استراتژی نظام در سیاست خارجی ضروری است؟

هیچ شکی نیست که وحدت یکی از اولویت‌های سیاست خارجی است اما زمانی که در جهت منافع ملی موضع‌گیری و عمل شود؛ نه وقتی که بگویند جان کری تضمین داده که برجام ادامه پیدا کند. خب این تضمین کجا است؟ معلوم است که وقتی تضمین بر اساس گفته چنین فردی باشد، حمایت نمی‌شود. ولی زمانی که در جهت منافع ملی موضع‌گیری شود، حمایت می‌شود و وحدت و انسجام را شاهد خواهیم بود. هر مقطعی که مسوولان دولتی یا مجلس در جهت سیاست‌های کلان نظام و منافع ملی موضع‌گیری کنند، همه حمایت می‌کنند.

جنگ چقدر بار روانی برای جامعه دارد؟

امریکایی‌ها نه مرد جنگ هستند و نه عرضه جنگ دارند. شما کلمه جنگ را تکرار نکنید. من واقعیت را می‌گویم. وقتی که بحث منافع ملی در میان است، حمایت می‌شود. در این بین هر اتفاقی هم بیفتد، مردم حمایت می‌کنند.

منبع: اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها