کد خبر: 219505
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۵ ۰۸:۳۵:۰۰
| |

حسین کمالی، دبیرکل حزب اسلامی کار:

درخواست مجوز را محدود کردن اختیارات خود می‌دانیم

دبیرکل حزب اسلامی کار گفت: باید وزارت کشور از احزاب بخواهد که پیشنهادات‌شان را در مورد تعیین مکان‌های دوازده‌گانه مطرح کنند. ضمن اینکه به نظر ما این کار ایجاد محدودیت برای احزاب و گروه‌ها است. بر اساس قانون اساسی احزاب و گروه‌ها مجاز هستند هم راهپیمایی کنند و هم تجمع برگزار کنند. انتخاب محل هم بر عهده خودشان است و نباید دولت در مورد آن تصمیم‌گیری کند.

درخواست مجوز را محدود کردن اختیارات خود می‌دانیم
کد خبر: 219505
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۵ ۰۸:۳۵:۰۰

اعتمادآنلاین| عبدالرضا رحمانی‌فضلی، ‌وزیر کشور دهم تیر در نشست خبری در مورد درخواست تجمعات اعتراضی اعلام کرد که «ماده 13 احزاب تاکید کرده که شرایط لازم را برای تجمعات فراهم کنیم. تجمعات باید با توجه به ویژگی‌های قانونی که هر تجمعی مکان، مسوول و شعارهایش کاملا مشخص باشد برگزار شود؛ تاکنون ما درخواست مشخصی نداشتیم. اگر این درخواست بشود ما بررسی می‌کنیم. » اشاره رحمانی‌فضلی به مصوبه اخیر دولت در مورد تعیین مکان‌های دوازده‌گانه‌ای بود که بر اساس آن احزاب و تشکل‌ها می‌توانند در مکان‌هایی مشخص تجمع قانونی برگزار کنند اما آنطور که وزیر خبر داده هیچ حزبی برای اخذ مجوز اقدام نکرده است. در زمان تصویب این لایحه نقدهای بسیاری به آن مطرح شد؛ از جمله اینکه مشخص نیست آیا امنیت شرکت‌کنندگان در حین برگزاری و پس از اتمام تجمعات تامین خواهد شد یا نه؟ اما چه موضوعی باعث شده این نهادهای مدنی برای تشکیل تجمعات اعتراضی با وجود دلایل بسیار برای اعتراض پیشقدم نشوند. در ادامه گفت و گویی با حسین کمالی، دبیرکل حزب اسلامی کار را در همین خصوص می خوانید:


شما به عنوان دبیرکل حزب اسلامی کار دلیل عدم استقبال از مصوبه تعیین مکان‌های اعتراض را چه می‌دانید؟

این یک پیشنهاد است که از سوی وزارت کشور مطرح شده است.

این لایحه در دولت تصویب شده است.

بالاخره احزاب و گروه‌ها باید در مورد آن لایحه نظرات‌شان را ارایه بدهند. باید وزارت کشور از احزاب بخواهد که پیشنهادات‌شان را در مورد تعیین مکان‌های دوازده‌گانه مطرح کنند. ضمن اینکه به نظر ما این کار ایجاد محدودیت برای احزاب و گروه‌ها است. بر اساس قانون اساسی احزاب و گروه‌ها مجاز هستند هم راهپیمایی کنند و هم تجمع برگزار کنند. انتخاب محل هم بر عهده خودشان است و نباید دولت در مورد آن تصمیم‌گیری کند.

اما این بند از قانون اساسی آیین‌نامه اجرایی خاص خود را دارد؟

ان‌شاء‌الله در اصلاح قانون احزاب مورد توجه قرار خواهد گرفت.

شما تاکنون برای برگزاری تجمع یا راهپیمایی درخواست مجوز داشته‌اید؟

ما درخواست مجوز را محدود کردن اختیارات خود می‌دانیم؛ برای چه باید این کار را انجام دهیم.

از پیشنهادات احزاب برای لایحه تعیین مکان‌های دوازده‌گانه صحبت کردید. اگر قرار باشد پیشنهادی برای وزارت کشور یا دولت داشته‌باشید، ‌چیست؟

بازگشت به قانون اساسی پیشنهاد ما است. بر اساس قانون اساسی احزاب و تشکل‌ها اجازه تجمع و راهپیمایی دارند به شرط اینکه سلاح حمل نکنند و خلاف مبانی اسلام نباشد، فقط باید به وزارت کشور اطلاع دهند. نباید بحث مجوز مطرح باشد.

یعنی شما تاکنون برای تجمعات یا راهپیمایی درخواست مجوز نداشته‌اید؟

ما مرتب اجتماعاتی داریم و راهپیمایی هم داشته‌ایم اما هیچ‌وقت مجوز نگرفته‌ایم.

مصادیق آن را مطرح می‌کنید؟

ما برای روز کارگر اجتماعات زیادی داشتیم. اصلا نیازی به مجوز نیست. ما اساسا درخواست مجوز را خلاف قانون اساسی می‌دانیم.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها