کد خبر: 219507
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۵ ۰۸:۳۹:۰۰
| |

سیدمحمد حسینی، ‌عضو شورای مرکزی جمنا:

منافقین و دشمن از تجمع اعتراضی سوءاستفاده می‌کنند

سیدمحمد حسینی، ‌عضو شورای مرکزی جمنا گفت: توصیه می‌کنیم که گروه‌ها و اقشار از طریق رسانه‌ها و مصاحبه‌ها یا سخنرانی‌ها مطالبات و اعتراضات خود را بیان کنند به جای اینکه بخواهند در مراکز عمومی دست به اعتراض بزنند تا دشمن نتواند روی موج این اعتراض‌ها سوار شود و به درگیری و تخریب اموال عمومی و ایجاد مشکلات برای مردم منجر شود.

منافقین و دشمن از تجمع اعتراضی سوءاستفاده می‌کنند
کد خبر: 219507
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۵ ۰۸:۳۹:۰۰

اعتمادآنلاین| عبدالرضا رحمانی‌فضلی، ‌وزیر کشور دهم تیر در نشست خبری در مورد درخواست تجمعات اعتراضی اعلام کرد که «ماده 13 احزاب تاکید کرده که شرایط لازم را برای تجمعات فراهم کنیم. تجمعات باید با توجه به ویژگی‌های قانونی که هر تجمعی مکان، مسوول و شعارهایش کاملا مشخص باشد برگزار شود؛ تاکنون ما درخواست مشخصی نداشتیم. اگر این درخواست بشود ما بررسی می‌کنیم. » اشاره رحمانی‌فضلی به مصوبه اخیر دولت در مورد تعیین مکان‌های دوازده‌گانه‌ای بود که بر اساس آن احزاب و تشکل‌ها می‌توانند در مکان‌هایی مشخص تجمع قانونی برگزار کنند اما آنطور که وزیر خبر داده هیچ حزبی برای اخذ مجوز اقدام نکرده است. در زمان تصویب این لایحه نقدهای بسیاری به آن مطرح شد؛ از جمله اینکه مشخص نیست آیا امنیت شرکت‌کنندگان در حین برگزاری و پس از اتمام تجمعات تامین خواهد شد یا نه؟ اما چه موضوعی باعث شده این نهادهای مدنی برای تشکیل تجمعات اعتراضی با وجود دلایل بسیار برای اعتراض پیشقدم نشوند. در ادامه گفت و گو با سیدمحمد حسینی، ‌عضو شورای مرکزی جمنا را در این خصوص می خوانید:


‌ بعد از تصویب لایحه تعیین مکان‌های دوازده‌گانه آیا در شورای مرکزی جمنا بحثی در مورد درخواست مجوز اعتراض اتفاق افتاده است؟

درخواست مجوز برای اعتراض و همین‌طور اساسا این مصوبه در دستور کار جلسات ما نبوده است. ضرورتی هم برای طرح این موضوع وجود نداشته است. ما هر کجا که خواسته‌ایم، ‌در سالن‌های اجتماع، مساجد، دانشگاه‌ها و... برنامه‌های تشکیلاتی را برگزار کرده‌ایم و مواضع تشکیلاتی خود را نیز بیان کرده‌ایم. در واقع ضرورتی وجود نداشته‌ که برای موضوعی تجمع اعتراضی ترتیب بدهیم که نیازمند اخذ مجوز باشیم. اعضای شورای مرکزی و هیات رییسه برنامه‌های سخنرانی خود را به‌طور معمول برگزار می‌کنند. اگر نقدهایی هم به دولت داشته‌باشیم در مصاحبه‌ها، سخنرانی‌ها و بیانیه‌ها اعلام کرده‌ایم.

‌تجمع اعتراضی برای شما موضوعیتی نداشته است؟

ما نقدهای خود را از مجاری معمول به اطلاع مردم و مسوولان می‌رسانیم. موردی نبوده که نیاز به تجمع اینچنینی داشته‌باشیم. تاکنون اعتراضات به این سبک موضوعیتی نداشته؛ ضمن اینکه اعتراض را حق مردم می‌دانیم، اقشار مختلف در تنگنا و سختی هستند اما با توجه به بهره‌برداری‌ای که دشمن انجام می‌دهد یا منافقین که بسیج شده‌اند به نظام ضربه بزنند توصیه می‌کنیم که گروه‌ها و اقشار از طریق رسانه‌ها و مصاحبه‌ها یا سخنرانی‌ها مطالبات و اعتراضات خود را بیان کنند به جای اینکه بخواهند در مراکز عمومی دست به اعتراض بزنند تا دشمن نتواند روی موج این اعتراض‌ها سوار شود و به درگیری و تخریب اموال عمومی و ایجاد مشکلات برای مردم منجر شود.

در جمنا درمورد تعیین مکان‌های اعتراض صحبتی صورت گرفته یا نقدی مطرح شده است؟

این موضوع چندان اهمیتی نداشته است که در دستور کار قرار بگیرد اما از این جهت که اعتراضات نظم و ساماندهی داشته ‌باشد، بهتر است مکان‌هایی معین شودتاچنین اقداماتی درچارچوب قانون وضوابط صورت گیرد. در این اماکن مردم حرف‌شان را می‌زنند، رسانه‌ها و فعالان سیاسی هم در جریان موضوعات مورد اعتراض قرار می‌گیرند. در اغلب کشورها هم این کار معمول است. نیروی انتظامی هم با این شرایط امنیت را تامین کند چرا که در خیابان ممکن است اعتراض منجر به درگیری یا زد و خورد بشود. برخی هم که به دنبال این هستند که اجتماعات را به تنش بکشند.

چه موضوعی ممکن است جمنا را مجاب کند که برای تجمع در این مکان‌ها مجوز بگیرد؟

اگر موضوعاتی پیش بیاید که مربوط به مصالح ملی باشد و مصالح و منافع ملی آسیب ببیند وازطرق معمول نتیجه حاصل نشود نیروهای انقلاب دست به اعتراض خواهندزد. مثل مدتی پیش که در قم شاهد تجمعی از سوی نیروهای مومن بودیم که نسبت به لوایح مرتبط با fatf اعتراض کردند. گرچه این اعتراضات از سوی جمنا نبود اما اگر موضوعی مرتبط با مصالح ملی باشد و دولت یا مجلس بخواهند اقدامی مضر به منافع وامنیت ملی بکنند، ‌بعد از توصیه و نقد و نظر در صورت ادامه، راه چاره‌ای جز اجتماع نداریم.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها